שקד: מיניתי את עו"ד אבי ליכט בלי ועדת איתור מפוברקת

שרת המשפטים בכנס אלי הורביץ: "בסופו של דבר שר שרוצה למשול - יכול לעשות את זה" ■ המבקר יוסף שפירא: "כל מוסדות השלטון חייבים להתאים עצמם למציאות המשתנה"

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

מינויו של עו"ד אבי ליכט למשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים מיוחדים נעשה ללא ועדת איתור כנדרש, משום שוועדה כזו הייתה מפוברקת - כך גילתה היום (ג') שרת המשפטים, איילת שקד.

בנאומה בכנס אלי הורביץ לכלכלה של המכון הישראלי לדמוקרטיה סיפרה שקד כי היא שכנעה את נציב שירות המדינה לוותר על מינוי ועדת איתור לתפקיד הבכיר, משום שהתפקיד "היה מונח בכיסו" של ליכט, ששימש ב-8 השנים האחרונות כמשנה לענייני כלכלה של היועץ המשפטי. 

"אמרתי לנציב 'בוא לא נעשה ועדת איתור מפוברקת, אנחנו הרי יודעים שאנחנו רוצים את אבי ליכט. הוא המשנה עם הכי הרבה ניסיון היום במחלקת ייעוץ וחקיקה'. הנציב קיבל את עמדתי, וזה אומר שבסופו של דבר שר שרוצה למשול - יכול לעשות את זה".

שקד התייחסה לביקורת שהשמיע מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, על מעורבות היתר של משרד המשפטים בתהליכי קבלת ההחלטות בממשלה. גרונר הביא כדוגמה את החלטת משרד המשפטים למנוע משר הפנים דאז, סילבן שלום, לעסוק בהסדרת פעילות בתי עסק בתל-אביב בשבת, בגלל שאחד מבעלי העסק בתל-אביב (בעלי רשת סופר יהודה) תרם 8,000 שקל לפריימריז של שלום. גרונר ציין כ"קפקאית" את החלטת משרד המשפטים להתיר לשרה גילה גמליאל לעסוק בנושא במקום שלום, למרות שגם היא קיבלה תרומה מאותו אדם - אך בסכום של 5,000 שקל "בלבד".

שקד, שהסכימה כי מדובר בהחלטה אבסורדית של המשרד בראשו היא עומדת, אמרה: "אני בהחלט רואה את אחד התפקידים שלי בצמצום המעורבות של משרד המשפטים בכל תהליך ותהליך, אבל גם השרים צריכים לדעת לעבוד כמו שצריך ולתפעל את המשרד שלהם".

"משרד מבקר המדינה הוא מהשמרניים ביותר" 

הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, אמר בכנס כי "התפקיד שלנו הוא לקחת אחריות גם כשצריך לקבל החלטות קשות. לא נרתענו לעמוד על הרגליים האחוריות ולשים גבול לדרישות חברות הגז. בית המשפט אמר את דברו, וכולם היו צריכים להתיישר על-פי החלטת השופטים".

עוד הוסיף לוי כי "חוק ההסדרים מושמץ ללא סיבה. חוק ההסדרים האחרון הפך למכונת רפורמות משמעותית, השמה דגש על מכירת גז טבעי, תחרות ומלחמה בהון השחור. יש לזכור כי השינויים המבניים נתקעים בשל גורמים שמתקשים לקבל את הרפורמות האלה. התפקיד שלנו בשירות הציבורי הוא לקיחת אחריות".

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שפרסם היום את הדוח השנתי שלו, אמר בכנס כי "כל מוסדות השלטון חייבים להתאים את עצמם למציאות המשתנה ובמהרה".

לדבריו, "המציאות מזמנת לנו שינויים תכופים בכלכלה בטכנולוגיה ובכל תחומי החיים, אבל בתחום הביקורת השמרנות היא ערך מבורך. מטבע הדברים, משרד מבקר המדינה הוא מהשמרניים ביותר במדינת ישראל, ודווקא בשל כך קיבלתי בהומור מסוים את ההצעה להשתתף במושב העוסק בחדשנות. מוסד הביקורת יוכל לשמור על אמון הציבור רק אם ינוע קדימה".