הישג ל-Gett: גייסה 300 מיליון דולר מפולקסווגן

סך כל הגיוסים של חברת Gett (לשעבר GetTaxi) מגיע ל-520 מיליון דולר ■ הגיוס הנוכחי נועד להרחבת פעילותה באירופה

גט טקסי / צילום: סטודיו Gett
גט טקסי / צילום: סטודיו Gett

הדמות בסמל האפליקציה של גט טקסי מרימה את ידה בניסיון לתפוס מונית באמצע רחוב סואן, ממש כמו שהיינו נוהגים לעשות בעבר, לפני שהחברה הגיעה לעולם ושינתה לא מעט את חיינו. ייתכן שיש מאותגרי טכנולוגיה שעדיין מרימים יד כדי לתפוס מונית, למרות שהאפליקציה של גט טקסי מותקנת בסמארטפון שלהם, אך ככל שעובר הזמן מספרם פוחת. במקרה דנן, גט טקסי הישראלית לא הייתה צריכה להרים את היד או להפעיל את האפליקציה. הלחץ של פולקסווגן הגרמנית, יצרנית הרכב מספר 2 בעולם, להיכנס לשוק של גט טקסי (כמו מתחרתה טויוטה, ראו בהמשך) פשוט עשה את שלו. גט טקסי חיכתה בפינה, ומונית הספיישל של פולקסווגן פשוט טסה אליה כשבבגאז' שלה יש 300 מיליון דולר, לא פחות ולא יותר.

גט טקסי ופולקסווגן הודיעו אתמול כי האחרונה תשקיע 300 מיליון דולר בחברה הישראלית - גיוס-עתק אפילו במונחים בינלאומיים - וזה אומר שזהו גיוס ההון הגדול ביותר של גט טקסי (שמעדיפה להיקרא רק גט, Gett, כי היא מנסה להיות יותר משירות של הזמנת מוניות...). מרגע הקמתה בשנת 2010 גייסה גט טקסי 520 מיליון דולר - היקף שהופך אותה למעשה לאחת האפליקציות הישראליות המצליחות ביותר בכל הזמנים, בצד ווייז (Waze שנרכשה תמורת מיליארד דולר על-ידי גוגל). בנק ההשקעות וולס פארגו ליווה את הגיוס.

אך כאן חשוב להדגיש מספר נקודות: הראשונה, גיוס זה אינו גיוס הון סיכון, דהיינו פיננסי במהותו, אלא השקעה יותר אסטרטגית של חברה תעשייתית, "כלכלה ישנה" אם תרצו, שרוצה להתחבר ל"כלכלה חדשה". זה כנראה אומר שמעתה והלאה, התשואות שגט טקסי עשויה להניב לבעלי מניותיה יהיו נמוכות מבשנותיה הראשונות כי ככל שעובר הזמן (ובין היתר, בגלל תחרות גוברת ובעיות רגולטוריות), גט טקסי ודומותיה מתקרבות יותר להגדרה של חברות ערך ומתרחקות מההגדרה של חברות צמיחה.

שנית, גיוס הון - וכל גיוס הון באשר הוא - אינו הסממן המוחלט להצלחה של חברה, ואל תבינו אותנו לא נכון. הכבוד לחברה שמגייסת, החל מהדולר הראשון, במקומו מונח אך הצלחה של חברה נמדדת בעיקר ביכולת שלה להחזיר את ההשקעה בה לבעלי מניותיה ולבעלי החוב שלה בריבית דריבית - דהיינו שהם יצאו מורווחים מההשקעה ולא מופסדים. החזר יכול להיות דרך דיבידנד, דרך מכירה או דרך הנפקה לציבור. כשמדובר בחברה טכנולוגית, שפועלת בתעשייה גועשת וחסרת מנוחה כמו האינטרנט, היכולת שלה להחזיר את ההשקעה לבעלי מניותיה, וזה אומר בין היתר שורה תחתונה חיובית ולא שלילית, צריכה להתחיל להיבחן אחרי תקופה של 5 שנים - תקופה ארוכה מספיק כדי לחדור לשוק, לכבוש אותו ולהגיע למחזור הכנסות שמצדיק המשך פעילות, על אחת כמה וכמה בתעשיית האפליקציות שלא נחה לרגע.

גט טקסי יצאה לדרכה בנובמבר 2010 וזה אומר ש"תקופת החסד" לעיל, לפחות לפי דעתנו, הסתיימה. לכן, כשמדובר על דיבידנד, סביר מאוד להניח כי היא אינה מחלקת כי היא עדיין אינה רווחית מספיק, אם בכלל. בהודעתה מאתמול, ציינה גט טקסי כי היא "כבר רווחית בשווקים הראשונים אליהם נכנסה", ולא פרטה מעבר לכך. זה לא אומר, כמובן, שהחברה כולה, בשקלול כל פעילויותיה ושווקיה, רווחית.

ונקודה שלישית ואחרונה: ייתכן שהשקעת הענק של פולקסווגן בחברה הישראלית מעיד על גידול משמעותי בשווי של גט טקסי - "על הנייר" כמובן - לעומת השווי בגיוס הקודם שלה, אך שווי של חברה פרטית הוא דינמי ונתון להרבה מאוד שיקול-דעת. רק הנפקה לציבור או מכירה יכולה לתת חותמת רשמית לשווי, ובמקרה של גט טקסי כנראה שאף אחד ממהלכים אלה לא ייצא לפועל בטווח הבינוני לאור השקעת הענק לעיל. אגב, אף אחת משתי החברות לא ציינה את האחוז שקיבלה פולקסווגן בגט טקסי, אך ייתכן שבגלל היקפו הוא יוצר דילול משמעותי ליתר בעלי המניות. "אני לא יכול להתייחס לזה", אומר נחשון דווידאי, סמנכ"ל השיווק הגלובלי של גט. "זו השקעה מאוד משמעותית, הן בהיקפה הכלכלי והן במשמעות האסטרטגית שלה. זה שיתוף-פעולה שיעזור לנו לחזק את פעילות ה-B2B שלנו (Business To Business), שבו אנחנו חזקים והם חזקים. שתי החברות מתנהלות פיסקלית בצורה מאוד ממושמעת, ומתייחסים לצמיחה בצורה מאוד ממושמעת. אנחנו חברה, שבניגוד לחברות אחרות בתחום שלנו, אנחנו כבר רווחיים בשווקים הראשוניים שלנו".

- ראשוניים זה אומר גם ישראל?

"כן".

- ומה באשר לשוק הגרמני? יש כוונה להיעזר איכשהו בפולקסווגן כדי לחדור לשוק הגרמני שבו אתם עדיין לא פעילים?

"אנחנו אכן נתרחב באירופה, אך נציין ספציפית באילו מדינות רק בשבוע הבא".

- תאר איך שיתוף-פעולה בין פולקסווגן לגט יכול לבוא לידי ביטוי.

"אני לא יכול לפרט כרגע הרבה כי בשבוע הבא נערוך, כנראה בגרמניה, מסיבת עיתונאים משותפת ובה נרחיב את הפירוט, אך שיתוף-הפעולה יכול לבוא לידי ביטוי בשני כיוונים: של יצרן הרכב כלפינו, כמו חבילות לנהגים ורכבים, ובכיוון השני, לדוגמה, אם פולקסווגן מוכרת רכבים לעסקים, אז בתחום הזה, מעבר למכירת הרכב, אפשר להיכנס לתחומים כמו ניהול ציי רכב".

- אז במבט לעתיד, מדובר בשיתוף-פעולה שאולי ייחצה את התחום של שירות מוניות.

"הבסיס שלנו הוא שירות מוניות אך כן, בעתיד הרחוק הכוונה היא להתרחב מעבר לתחום הזה".

גט טוענת בהודעתה, ואפילו באתר הבית שלה, כי הכנסותיה יעמדו השנה על חצי מיליארד דולר אך כשאנחנו שואלים את דווידאי על כך הוא מעט מהסס. "אנחנו טוענים ל-Run Rate של 500 מיליון דולר, כמו שמשתמע מהגדרת Run Rate (קצב הכנסות, דהיינו תחזית הכנסות שנתית שמבוססת על הכנסות חודשיות או רבעוניות, ט.צ.). ועדיין, לא ברור אם גט מתכוונת להכנסות ברוטו (סך שווי הנסיעות שהיא מגלגלת) או להכנסות נטו, בנטרול השכר שהיא משלמת לנהגיה וכדומה. במקרה של אובר, לדוגמה, דווח בעבר כי אשתקד עמדו הכנסותיה ברוטו על 10 מיליארד דולר אך נטו מדובר על 2 מיליארד דולר, ויש הערכות שבכלל נוקבות בהיקף הרבה יותר נמוך.

- מה פירוש Run Rate במונחים שלכם?

"אני לא רוצה להיכנס לזה מעבר למה שציינו".

- אובר, שההשוואה אליה היא בלתי נמנעת, מתומחרת כרגע לפי שווי של 62 מיליארד דולר. מה זה אומר לגבי השווי שלכם? שאתם מתומחרים בחסר או שאובר זוכה לתמחור יתר?

"אני מבין לאן את חותרת, אך אנחנו לא מדברים על הערכות שווי. בכלל לא".

כך או אחרת, ההשקעה של פולקסווגן בגט טקסי היא חלק ממגמה גוברת והולכת של כניסת יצרניות רכב וחברות טק גלובליות לשוק שנקרא בעגה המקצועית On Demand Mobility Services דהיינו שירותי תחבורה לפי דרישה, ויותר מאוחר רכב ללא נהג - מגמה שלמעשה מעידה כיצד הפך הצורך לשפר את תשתיות התחבורה, פרטית וציבורית כאחד, לצורך כמעט קיומי.

פולקסווגן, נזכיר, היא יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם, אחרי ג'נרל מוטורס האמריקאית וטויוטה היפנית שחולקות את המקום הראשון. החברה, שנסחרת בשוק ההון הגרמני לפי שווי של 76 מיליארד דולר, אחראית למותגי הרכב גולף, אאודי, בנטלי, למבורגיני, סקודה ועוד.

והנה כמה דוגמאות למגמה לעיל: Via הישראלית, שפיתחה פלטפורמה לתחבורה ציבורית שיתופית, גייסה באחרונה 100 מיליון דולר; אתמול, פחות או יותר באותה העת שפולקסווגן הודיעה על ההשקעה בגט, טויוטה הודיעה על השקעה באובר (Uber) שגודלה לא נחשף, ואילו ג'נרל מוטורס הודיעה באחרונה על השקעה של 500 מיליון דולר בחברה האמריקאית Lyft שמפעילה פלטפורמת שיתוף נסיעות. ובל נשכח שאפל, החברה והאייפון, השקיעה באחרונה מיליארד דולר במקבילה הסינית של אובר, Didi Chuxing.

במקרה של גט טקסי ופולקסווגן, החברה הישראלית מתכננת להיעזר בהון שגייסה מהחברה הגרמנית כדי להאיץ את ההתרחבות הגיאוגרפית שלה לשאר מדינות אירופה ובתוך ארה"ב, מעבר לניו-יורק. מלבד ישראל, החברה פעילה בשלוש מדינות: ארה"ב, רוסיה ובריטניה. "גט משקיעה בביג דאטה, אלגוריתמים לחיזוי התנהגות אנושית ובינה מלאכותית, והשקעות אלה יצרו תשתית טכנולוגית לניוד רכבים ללא נהג", ציין שחר וייסר, מייסד ומנכ"ל גט בהודעתה. "החברה מעוניינת להרחיב את מרכז הפיתוח שלה בארץ, עד פי שלושה בשנה הקרובה", הדגיש וייסר. כרגע מעסיקה החברה 250 איש בארץ, בערך שליש מסך עובדיה.

מארס 2016: השווי של גט טקסי - 575 מיליון דולר

הערכות שווי של חברות הזנק פרטיות הן דבר דינמי. משתנה בכל רגע נתון, נתון לשיקול דעת, מעורר ספקות, ובקיצור - משהו שצריך להתייחס אליו עם קורט של מלח. אולי אפילו יותר מקורט. במקרה של גט טקסי, אפשר לקבל טעימה משווי החברה לפי הדוח לרבעון הראשון של השנה של הקרן השוודית Vostok New Ventures שמושקעת בה.

הקרן מציינת בדוח כי השקיעה בגט 25 מיליון דולר, וההשקעה נסגרה באוגוסט 2014 וכי היא הייתה חלק מגיוס הון והלוואה המירה של החברה הישראלית. ההלוואה הומרה למניות בדצמבר 2014. נכון למארס 2016, ההשקעה בגט רשומה בספרי הקרן לפי שווי של 34.5 מיליון דולר, עלייה של 35% על בסיס השווי שהוצמד לחברה הישראלית במאי 2015, אז משקיע פולני, חברת השקעות שנקראת MCI, השקיעה 20 מיליון דולר בגט.

שיעור ההחזקה של Vostok בגט הוא 6% ומכן ניתן לגזור לגט שווי של 575 מיליון דולר, אך כאמור זהו שווי בערבון מוגבל ושווי שלא מביא בחשבון את ההשקעה של פולקסווגן. עוד טוענת Vostok בדוח כי השוק של גט שווה 30 מיליארד דולר, וכי היא יכולה לגזור ממנו הכנסות בשיעור של 15%-30%.

המספרים של גט
 המספרים של גט

.