נתניהו: ליברמן נכנס לממשלה, קורא להרצוג להצטרף

(עדכון) - אחרי שהושגו הסכמות בין ישראל ביתנו לאוצר, חתמו רה"מ ויו"ר ישראל ביתנו על ההסכם ■ נתניהו: "אנו משלבים ידיים ומסתכלים קדימה" ■ ליברמן: "שמח שיכולנו להתגבר על המשקעים"

משה כחלון, אביגדור ליברמן  / צילום: לעמ, רויטרס
משה כחלון, אביגדור ליברמן / צילום: לעמ, רויטרס

ההסכם להצטרפות ישראל ביתנו לממשלה נחתם היום בטקס בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון המיועד ח"כ אביגדור ליברמן. לאחר מאבק מתוקשר שהתנהל במהלך השבוע בינו לאוצר הסכים ליברמן לקבל את ההצעה שהציג לו שר האוצר משה כחלון בהמלצת אגף תקציבים. במסגרת ההסכם התחייב ליברמן שלא לפתוח מחדש את הסיכומים בין האוצר למשרד הביטחון בנושא תקציב הביטחון בשנים 2016-20.

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הצעת האוצר למפלגת ישראל ביתנו התבססה על הרעיון שהועלה במהלך השיחות להגדיל את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים ב-200 שקל לחודש ולהעלות את רף הזכאות לקבלת הקצבה מ-4,200 ל-4,400 שקל באופן שיגדיל במידה ניכרת את מספר הזכאים לקצבה.

מההטבה צפויים ליהנות כ-240 אלף קשישים בישראל החיים מקצבת הבטחת הכנסה, מתוכן כ-80 אלף עולים חדשים. מאחר שזכאות לקצבת הבטחת הכנסה מביאה עמה שורה ארוכה של הטבות והנחות במסים ובהוצאות אחרות לאוצר אין אפשרות להגיע לאומדן תקציבי מדויק של המהלך בטווח המיידי.

משום כך הציע האוצר לישראל ביתנו לסכם כעת על הקצאת סכום גלובלי של 1.4 מיליארד שקל ולהשאיר להמשך את ההחלטה על אופן חלוקת הסכום לטובת כלל הקשישים בישראל. בהסכם נקבע כי "הסכום הכולל יתחלק בין שימושים וסעיפים אשר נדונו בין היתר במהלך המו"מ הקואליציוני והתכנית הפרטנית והסכומים יסוכמו בין שר האוצר ושר הביטחון".

בנוסף התחייבה הממשלה להקצות 150 מיליון שקל להרחבת מיזמי שיקום שכונות והרחבת רכישת דיור ציבורי לרבות הוסטלים ומקבצי דיור.

במסגרת ההסכם מתחייבת הממשלה להקצות סכום של 1.4 מיליארד שקל למימוש תכניתה של מפלגת ישראל ביתנו "להעלאת רמת ההשתכרות של קשישים (פנסיונרים) בישראל". לפי ההסכם הסכום יתווסף לבסיס התקציב בהדרגה במשך ארבע שנים כלומר תינתן תוספת קבועה לתקציב שתגדל בכל שנה ב-350 מיליון שקל. בנוסף להתחייבות זו ישנה הבטחה קלושה של הממשלה להשתדל להקדים את התוספת של 2020 לשנת 2019 וכן להמשיך ולהגדיל את הסכום לאחר 2020.