ייצוגית נגד פוקס: הפרה את החוק לזכות העבודה בישיבה

בתביעה, בסך 175 מיליון שקל, נטען כי פוקס הפרה את זכויות עובדיה בכך שלא סיפקה להם מושב עבודה ומקום ישיבה בהפסקה ■ פוקס: אנו לא מונעים מעובדינו לשבת

פוקס / צילום: תמר מצפי
פוקס / צילום: תמר מצפי

לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הוגשה אתמול (ג') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסכום-עתק של 175 מיליון שקל נגד רשת האופנה פוקס, בטענה כי היא מפרה את החוק לזכות העבודה בישיבה של עובדיה.

באמצעות עורכי הדין אבי מור-יוסף ואורטל דאי-זגורי, טוען המבקש אלעד דניאל, שעבד בסניף פוקס סביונים, כי החברה הציבורית הפרה את זכויות עובדיה, רובם צעירים לפני ואחרי גיוס שאינם מודעים לזכויותיהם, בכך שלא סיפקה להם מושב עבודה ומקום ישיבה בהפסקה בהתאם לדרישת החוק.

יתרה מכך, לפי הנטען, החברה אף קיימה מדיניות שנועדה למנוע מהעובדים לשבת בזמן העבודה גם בעת ביצוע מטלות שניתן לבצע בישיבה, כמו פריקת סחורה וקיפול בגדים.

עורכי הדין של המבקש העמידו את סכום התביעה, כאמור, על סך של כ-175 מיליון שקל, וזאת לפי חישוב של נזק בסך 10,000 שקל שנגרם לכל אחד מ-17.5 אלף עובדי החברה שהועסקו בה ב-7 השנים האחרונות.

לפי הבקשה, המושב היחיד שמספקת פוקס לעובדיה הוא כיסא בר בגובה 85 ס"מ, כאשר מושב הישיבה של כיסא זה הוא באורך של 30 ס"מ וברוחב של 30 ס"מ, וגובה משענת הגב של הכיסא הוא בן 15 ס"מ. לכן, לטענת התובע, מושב העבודה שסיפקה פוקס לעובדיה נראה כאילו תוכנן ועוצב על-מנת למנוע מעובדיה לשבת עליו, והוא אינו עומד בתנאי החוק להיות מושב עבודה.

לדברי בא-כוח המבקש, עו"ד מור-יוסף, טרם הגשת הבקשה הוא פנה לחברת פוקס על-מנת לקבל את עמדתה בנוגע להפרות החוק הנטענות. לטענתו, בפוקס השיבו לו כי הם סבורים שלא חלה עליהם החובה לספק לעובדים מושב לעובדים לאור אופי העבודה, וכי המושב לעבודה שהם מספקים לעובדיהם עומד בדרישות הדין ומתאים לישיבה גם בזמן הפסקות.

לדברי עו"ד מור-יוסף, "עמדת פוקס מנוגדת לפסיקה העדכנית של בתי הדין לעבודה, ובנסיבות אלה הגשת הבקשה יכולה לשפר את איכות תנאי עבודתם של אלפי עובדי החברה, שמועסקים כיום ללא אפשרות סבירה לשבת במהלך העבודה או בהפסקה - בניגוד לחוק".

עו"ד מור-יוסף מוסיף כי למרבה הצער, מדובר בתופעה רווחת בענף האופנה ובעוד מקומות עבודה רבים, שלא מספקים לעובדים שלהם מושב לעבודה ומקום ישיבה בהפסקה למרות חובתם על-פי חוק, והוא מקווה שהגשת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית תסייע להרתיע מעסיקים מפני הפרת החוק.

בשנת 2007 חוקקה הכנסת את החוק לזכות העבודה בישיבה, המכונה "חוק הקופאיות", שהובילה ח"כ שלי יחימוביץ'. החוק חל על כלל המעסיקים במשק ומחייב כל מעסיק לאפשר לעובדיו תנאים בסיסיים לעבודתם ובעיקר להעמיד לרשותם כיסא. החוק גם אוסר על מעסיק למנוע מעובד לשבת במהלך העבודה.

במקרים של הפרת החוק, בתי הדין לעבודה רשאים להוציא צווי מניעה ולפסוק מתן פיצויים לעובדים. 

מפוקס נמסר בתגובה: "פוקס טרם קיבלה את התביעה המדוברת. החברה מקפידה על קיום הוראות החוק, ולפיכך קיימים כיסאות העומדים לרשות העובדים ומותאמים על-פי חוק בכל חנויות הרשת. אין כל מדיניות למניעת ישיבה כפי שנטען - ההפך הוא הנכון. פוקס תגיב באופן מסודר על התביעה בבית המשפט".