בית הדין לאתיקה נזף ב-ynet סביב קמפיין "השתולים"

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות דן בנושא בעקבות התלונה הוגשה ע"י מנכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר ■ נציגי אתר ynet החרימו את הדיונים

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות נזף באתר האינטרנט ynet של "ידיעות אחרונות" על רקע פרסום קמפיין "השתולים" של תנועת "אם תרצו".

בית הדין לא הצליח לענות על השאלה האם האתר עבר על כללי האתיקה בפרסום הקמפיין, בו נראו תמונות מרוטשות ולצדן שמות פעילי שמאל ישראלים, שהוצגו כ"שתולים" - מונח אשר יכול להשתמע כרמז לבגידה. את התלונה הגיש מנכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר.

בית הדין הביע בהחלטתו גם מורת-רוח מהעובדה שנציגי אתר ynet החרימו את הדיונים בנושא, ואמר כי התנהגות זו "חרגה לטעמינו התנהגות זו מכללי נימוס אלמנטריים". לעומת זאת, בית הדין שיבח את אופנהיימר, שהופיע בפניו והבהיר באופן ברור את עמדתו. ניכר כי הדבר השפיע על החלטת בית הדין.

אופנהייר טען כי אנשי ynet עברו על כללי האתיקה העיתונאית, עבירות שהן "היעדר יושר והגינות, פרסום דברים מטעים ומסולפים והסתה לשמה". לדבריו, "אין להעניק לבעל ממון את היכולת לבצע מסע הסתה אישי, כנגד אזרח אחר, בעבור בצע-כסף".

באתר מקבוצת "ידיעות אחרונות" השיבו, באמצעות עו"ד מיבי מוזר, כי "מדובר בקמפיין פוליטי, גם אם שנוי במחלוקת, אך מכאן ועד דרישת צנזורה, כפי שמבקשת התלונה - הדרך ארוכה".

בית הדין מציין את הקושי שיש לו לקבוע האם יש לו מנדט להחליט האם תוכן פרסום מודעה בתשלום הוא אתי. "ספק אם יש בידינו, כגוף משפטי, כלים נאותים, אשר באמצעותם נוכל לקבוע קביעה החלטית לעניין זה. משכך, ולמרות האמור לעיל, נבקש לפחות להביע דעתנו, ככל שניתן", כותבים שופטי בית הדין. "תיק זה מעלה סוגיות לא פשוטות הנוגעות לגבולות חופש הביטוי, באבחנה שבין המותר והאסור, הלגיטימי והפסול, בשיח הציבורי, ומשכך, בבחינה, האם חוסה מסע הפרסום באתר, מושא תיק זה, בכנפי הקוד האתי הראוי. התחבטנו לא מעט בבואנו לבחון נושאו של תיק זה".

 

על-פי בית הדין, "את המענה לשאלה האם ועד כמה יכולה חברה דמוקרטית, חפצת חיים, לשאת זאת, מן הראוי שתיתן מליאת מועצת העיתונות. סוף דבר לעניין זה, וברוח הדברים שכתבו חברי להרכב, דעתי, כדעת קודמיי, היא שאת האיסורים שבכללי האתיקה יש לפרש על רקע ההסכמה הכללית בחברה הישראלית, שמכוחה ניתן להגביל את חופש העיתונות אך ורק במקרים קיצוניים ונדירים, מקרים שהם בבחינת כורח בל-יגונה לקיומה של חברה ערכית במדינה דמוקרטית... לא נוכל לפסוק כי נעברו העבירות על-פי כללי האתיקה של מועצת העיתונות".

ועם זאת, על-פי בית הדין, העובדה שפנייה של אופנהיימר לעורך אתר ynet בינואר 2016, מרגע שפורסם הקמפיין, לא זכתה למענה, היא "עבירה מצד האתר... מתן מענה הינו חלק משמירה על כבודו של אדם".