תיירים בשירות מדינת ישראל

דוח הנסיעות של נתניהו מריח מנהנתנות חסרת גבולות, אבל הוא ממש לא היחיד

בנימין נתניהו ציפי לבני / צילומים: וקובי גדעון - לעמ תמר מצפי
בנימין נתניהו ציפי לבני / צילומים: וקובי גדעון - לעמ תמר מצפי

הו, הצביעות, איזו מחלה חשוכת מרפא. תמיד מדהים לראות איך המחלה הזאת - בין שהלוקים בה הם פוליטיקאים המדברים גבוהה-גבוהה ובין שהם עיתונאים שמטיפים לנו על ערכים ודמוקרטיה (ליתר דיוק, חורבן הדמוקרטיה) - גם הולכת ומידבקת, הולכת ומתפשטת: אנשים תוקפים בשצף-קצף תופעות פסולות (בצדק), ומתחזים לנאורים, לנקיי מוסר, לישרי דרך ולנקיי דעת, אף שהם מתקשים להחיל על עצמם את הכללים שהם מטיפים לאחרים ומתקשים לעמוד בנורמות שהם מציבים לאחרים.

זה בדרך כלל עובד בצורה הבאה: אם אתה שייך לצד ה"נכון" לכאורה של המפה או האג'נדה, מניעיך טהורים, זכים ומקצועיים, ואתה שייך לזן נדיר של אנשים שעובדים למען האינטרס הציבורי (זה בציניות כמובן, כל החבורה הזאת עובדת רק למען עצמה). ואם חלילה וחס אתה לא שייך לחברי המועדון האקסקלוסיבי והאליטיסטי הזה אתה בהכרח לא מקצועי, אינטרסנטי ואף מושחת שפועל ללא לאות להחרבת הדמוקרטיה הישראלית. והצביעות חשוכת המרפא אינה מאפשרת לאותם אנשים זכים וטהורים להחיל על עצמם את אותם כללים שהם מצפים מאחרים למלא.

ואחרי הפתיחה הזו, צריך להגיד עוד דבר או שניים ברורים על דוח הנסיעות של נתניהו ובני משפחתו: זה מריח מנהנתנות חסרת גבולות (תמיד היא כך, זה טבע הנהנתנות, להיות חסרת גבולות וחסרת מעצורים וחסרת בושה), זה מריח רע, ומעבר לזה יש בדיקת משטרה ויש יועץ משפטי לממשלה, אדרבא ואדרבא, שיבדקו את כל ההיבטים, כדי לקבוע אם היה כאן משהו שחצה את גבולות הנהנתנות (אף שיש כאלו, במיוחד עיתונאים, שאינם יכולים לקבל שום תוצאה אחרת, מלבד זו שהם הגו במוחם - כי הרי הם החוקרים, השופטים והתליינים גם יחד).

 

אבל, כפי שאנחנו מדגישים פה לא מעט, ההבדל בין שחיתות "לא חוקית" לבין שחיתות חוקית, הוא דק מאוד ומטושטש מאוד. לעתים, השחיתות החוקית, שעוברת דרך כל המסלולים המשפטיים ומקבלת את כל האישורים מחגורה עבה של יועצים משפטיים, היא הרבה יותר מזיקה, הן כספית והן מוסרית, והיא עוברת כחוט השני במגוון תחומים.

ניקח לדוגמא את הנסיעות לחו"ל של נבחרי הכנסת שלנו: בעוד הנסיעות של השרים ושל בכירים אחרים בממשלה או בסקטור הציבורי, כמו נסיעות נתניהו בזמנו, לא ממש שקופות (וחבל שכך), הנסיעות של יתר חברי הכנסת שקופות לחלוטין. הן עוברות דרך ועדת האתיקה של הכנסת, הן מקבלות את האישורים הנדרשים, אבל בכל פעם שאנחנו מציצים ברשימה הזו, אנחנו נותרים פעורי פה. תמיד מדובר בגופים חיצוניים שמזמנים ומממנים, ותמיד יש "מצטיינים" על הקו לחו"ל.

מתוך 211 בקשות לנסיעות שאושרו בכנסת ה-20 בשנה האחרונה, שלפנו את השמות הבולטים, חברי מפלגת העבודה. בראש הרשימה, איך לא, ציפי לבני, שתמיד הצטיינה בנסיעות ב"תיירות חו"ל". שימו לב: במהלך קצת יותר משנה של כהונת הכנסת ה-20, ציפי לבני ביקרה 11 (!) פעמים בחו"ל, ממוצע של כמעט פעם בחודש. היא שהתה בחו"ל 44 (!) יום במהלך התקופה הזו, משהו כמו חודשיים של עבודה. היא ביקרה בניו-יורק, בוסטון, פרינסטון, וושינגטון, מילאנו, אזרבייג'ן, שוודיה, גרמניה, שווייץ וקנדה. נסיעותיה מומנו מכיסם של מגוון גופים כמו הפדרציה היהודית ניו-יורק, פורום בקו, קרן היסוד, פורום סבן ועוד.

ועדת האתיקה לא מפרסמת את סכומי המימון, אבל לבטח, במקרה של לבני, מדובר בעשרות אלפי דולרים. מה שמעניין הוא שני מממנים נוספים של לבני: עיתון "הארץ" ומגזין "פורצ'ן". מה פתאום לבני מסכימה ששני גופי מדיה יממנו את טיסותיה, גם אם זה לוועידות שהם יזמו?

הרשימה מונחת לפניכם, ואתם מוזמנים להתרשם: יצחק הרצוג, מיכל בירן, סתיו שפיר ופרופ' מנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני, חנין זועבי מבל"ד, שרן השכל מהליכוד ותמר זנדברג ממרצ, כולם-כולם טסו לא מעט. אם תשאלו אותם, הם יגידו שהם עשו את זה "בשירותה של מדינת ישראל", "למען מדינת ישראל", שחלק מהטיסות היו קצרות ומתישות, עמוסות בפגישות, והכול כדי לייצג את ישראל ולשרת את האינטרסים שלה - זו הרי העבודה שלהם.

בולשיט. זו אותה נהנתנות חסרת גבולות ומעצורים, חסרת בושה, רק עם כל סט האישורים הנדרשים. ואיתה באה, כמובן, הצביעות.

פצצת הפנסיה: הטיפ השבועי

כך תבדקו את איכות הגופים הפנסיוניים נכתב ע"י אגף שוק ההון הביטוח והחיסכון

ללאיכות השירות חייבת להיות השפעה רבה ביותר על בחירת המוצר הפנסיוני, כיוון שהצורך שלנו בקשר עם הגוף המנהל יתרחש, בדרך כלל, במצבים מורכבים שבהם לרמת השירות וההוגנות של הגוף המטפל משמעות רבה. למשל, בעת פטירת המבוטח - ביטוח שבו ישולמו תגמולי הביטוח לשארים או ליורשי המבוטח; בעת אובדן כושר עבודה של המבוטח - ביטוח שנועד להבטיח המשך השתכרות רציף; בעת מחלה או פציעה שבגללן איבד המבוטח את היכולת לעבוד; בעת היציאה לפנסיה - תשלום קצבה או סכום חד-פעמי בעת היציאה לגמלאות, ובעת הפסקת עבודה - תשלום כספי הפיצויים הצבורים במוצר הפנסיוני לטובת העובד.

כמו כן, בעת בחירת המוצר, יש לשים לב לדרך ההתנהלות השוטפת מול הגוף המנהל. במהלך חיי הפוליסה, ניתן לבצע פעולות שונות שלהן השפעה על זכויות החוסך. למשל, שינוי מסלול השקעה במוצר - רוב העובדים המתקרבים לגיל פרישה יעדיפו לצמצם את רמת הסיכון בהשקעות המבוצעות במוצר הפנסיוני ולעבור למסלול השקעה סולידי יותר. גוף מנהל אשר יתעלם מבקשת החוסך או יבצע אותה לאחר זמן, עלול להקטין את הוודאות של החוסך לגבי הסכום שהחוסך יוכל לקבל בגיל פרישה. פעולה נוספת היא עדכון כיסוי ביטוחי - למשל רווק ללא ילדים יהיה מעוניין לבצע "הקפאת ביטוח שארים" על מנת לחסוך את עלויות הכיסוי הביטוחי.

הדרך הטובה ביותר לבחון את איכות השירות של חברה מנהלת היא בעזרת מדד השירות שמפרסם משרד האוצר. משנת 2014 אגף שוק ההון במשרד האוצר בוחן וממפה את השירות בחברות השונות ומפרסם לציבור מדדי שירות להשוואה בין הגופים. מדדי השירות יעזרו לכם לבחור בגוף שיעניק לכם את השירות המתאים לכם.

לקראת פרסום מדדי השירות לשנת 2015 הרחיב האגף את היקף הבדיקה, וכיום הוא בוחן רבדים שונים של מערך השירות בחברות. למשל, פניות ציבור ומדידת זמני מענה טלפוני במוקדי השירות של החברות.

מדדי השירות מפורסמים באתר אגף שוק ההון בקישור הבא: http://mof.gov.il/hon/Consumer-Information/ServiceIndexPensionSaving/Pages/default.aspx

על הקו לחו"ל
 על הקו לחו"ל

על הקו לחו"ל
 על הקו לחו"ל