פרשת השוחד בחח"י: סימנס בדרך לגישור מול הפרקליטות

זאת במטרה לסגור את ההליך הפלילי ■ שאר הנאשמים בפרשה - דוד קון, יונה שוויצר, יעקב (יאשה) חאין ודוד אלמקיס - הביעו נכונות לפנות אף הם להליך גישור מול המדינה

סימנס / צילום: בלומברג
סימנס / צילום: בלומברג

חברת סימנס בדרך להליך גישור מול הפרקליטות במטרה לסגור את ההליך הפלילי שנפתח נגד החברה בפרשת השוחד - כך עולה מההסכמות עליהן הצהירו בא-כוח החברה, עו"ד נדב וייסמן, והתובעת בתיק, הפרקליטה יהודית תירוש מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בדיון שהתקיים הבוקר (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.  

שאר הנאשמים בפרשה - דוד קון, שכיהן כסמנכ"ל ייצור והולכה ומשנה למנכ"ל חברת החשמל; יונה שוויצר, שכיהן כמנהל האגף לתכנון הנדסי בחברה; יעקב (יאשה) חאין, שכיהן בשורה של תפקידים; ודוד אלמקיס, ששימש סגן מנהל אגף תכנון, פיתוח וטכנולוגיה בחברה, ומאז 2012 קודם לתפקיד סמנכ"ל תכנון פיתוח וטכנולוגיה, ועודנו מכהן בתפקיד - הביעו נכונות לפנות אף הם להליך גישור מול המדינה, לאחר שבאי-כוחם יקבלו לידם את כל חומרי החקירה בתיק. 

הבוקר התקיים דיון הקראת כתב האישום בפרשת השוחד בסימנס, הסובבת סביב טענות לשוחד במיליונים לבכירי חברת החשמל, חוזים פיקטיביים עם חברת ייעוץ זרה, כספת סודית בלונדון ומזוודות מזומנים לבכירי חברת החשמל. באמצעות כל אלה זכתה לכאורה סימנס בחוזים העצומים של חברת החשמל לאספקת ציוד מעל 3 מיליארד שקל מכספי הציבור. מדובר בציוד שחלקו אינו עובד כראוי, וסימן שאלה תלוי מעל הכדאיות של כל העסקאות לרכישתו. זוהי התמונה המצטיירת מכתב האישום החמור שהוגש ברשאית החודש נגד חמשת בכירי חברת החשמל בעבר ואחד מבכיריה בהווה.

כתב האישום הוגש גם נגד סימנס ישראל, אך לא נגד סימנס העולמית, בהתאם להסדר שהושג בין סימנס לבין המדינה, במסגרתו תשלם סימנס למדינה 160 מיליון שקל.

כמו כן, המדינה נמנעה מהגשת כתבי אישום נגד 3 עדי המדינה בתיק: מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון; גיסו, שלמה דניאל; ויצחק הירש, בכיר לשעבר בסימנס. לפי הפרקליטות, גם ידם של יו"ר ועד עובדי החברה בעבר ובכיר נוסף (שנפטרו) הייתה במעל.

"סימנס ישראל פרשה רשת של טובות הנאה, שנמעניה היו שורה של מנהלים שזוהו מלכתחילה כבעלי השפעה על התקשרויות ומכרזים של חברת החשמל", נכתב בכתב האישום.

כתב האישום הוגש בתום חקירה ארוכה שניהלה רשות ניירות ערך, ולאחר שטענותיהם של הנאשמים נדחו במסגרת שימוע.

"בין בכירי חברת החשמל הנאשמים לבין סימנס (העולמית) וסימנס ישראל נוצרו יחסי 'תן וקח', במסגרתם הועברו מסימנס תשלומי שוחד באופן שיטתי לבעלי תפקידים בחברת החשמל, במטרה להטותם למשוא-פנים בתפקידם ועל-מנת שיפעלו לקידום ענייניה של סימנס בחברת החשמל", נטען בכתב האישום. "הבכירים לקחו תשלומי שוחד מסימנס וסימנס ישראל, בין במהלך ובין אחרי ההתקשרויות של סימנס עם חברת החשמל, בין בתשלום אחד ובין לשיעורין. הבכירים הנחו את סימנס ישראל באיזה אופן יועברו תשלומי השוחד והיו מעורבים באופן אקטיבי בקבלת כספי השוחד ובהסתרתם".

לצורך העברת כספי השוחד, טוענת המדינה, יצרה סימנס העולמית, באמצעות סימנס ישראל, תשתית שכללה התקשרות בהסכמי ייעוץ פיקטיביים עם חברה שלישית, תוך שימוש בחברות-בת ועובדים לשעבר של סימנס ברחבי העולם לצורך הסתרת מקור הכספים.

במרכז פרשיית השוחד מופיעה בכתב האישום זכייתה של סימנס ב-3 חוזים גדולים. הראשון הוא חוזה הטורבינות, שהליך המכרז בעניינו החל בהיקף של כ-300 מיליון דולר, והיקפו הלך וגדל באופן מדורג.

חוזה שמן נוסף שבו זכתה סימנס מחברת החשמל הוא בגובה 80 מיליון אירו לאספקת מערכת ה-DMS. מדובר במערכת לניתוב ושליטה על חלוקת החשמל, שבה הושקעו כספים נוספים מאז רכישתה. למרות מאות מיליוני השקלים שהמערכת הזו עלתה לציבור, לאחרונה - כ-14 שנים לאחר הזכייה במרכז ו-5.5 שנים בלבד לאחר שהחלה מערכת ה-DMS לפעול באופן מלא - הוקם בחברת החשמל צוות שמטרתו לקדם רכישת מערכת שתחליף את מערכת ה-DMS של סימנס בשל ליקויים קשים בתפקודה.

חוזה נוסף שבו זכתה סימנס במסגרת יחסיה המיוחדים עם חברת החשמל נוגע לבניית מערכת ה-GIS (מסדר מפסקים מבודדי גז) עבור תחנת הכוח של חברת החשמל בגזר.