שרה נתניהו לא תוכל לערער על פסק הדין בתביעת מני נפתלי

בית הדין הארצי פסק כי הואיל ונתניהו לא הייתה בעצמה צד להליך ולא נתבעה אישית - אין לה זכות ערעור

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום (א') את בקשתה של שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, להגיש ערעור על פסק הדין שקיבל את תביעתו של מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, נגד משרד ראש הממשלה.

בית הדין הארצי פסק כי הואיל ונתניהו לא הייתה בעצמה צד להליך ולא נתבעה אישית - אין לה זכות ערעור.

נזכיר כי המדינה חויבה לשלם לנפתלי פיצוי בסך 150 אלף שקל, לאחר שנמצא כי זכויותיו קיפחו. במסגרת פסק הדין נקבע כי נפתלי סבל מהעסקה פוגענית, בין היתר מצד שרה נתניהו. 

 

הרשם כאמל אבו קאעוד ציין בהחלטתו כי לנתניהו אין זכות ערעור על פסק הדין, שכן היא לא הייתה צד להליך (שכן התביעה הוגשה נגד משרד ראש הממשלה/המדינה. ח',מ'), אלא רק הובאה לעדות כדי לסייע בידי בית הדין להגיע לחקר האמת בתביעתו של נפתלי.

"עניינה האישי לא היה מושא הדיון, ואחריותה האישית לתנאי העסקתו של נפתלי לא נקבעה. הבאתה כעדה כדי לברר את טענתו של נפתלי לתנאי העסקה פוגעניים במעון ראש הממשלה, הגם שנקבעה 'תרומתה' לתנאי העסקה אלה - אין בה כדי להושיב אותה על דוכן 'הנאשמים' או 'המעוולים' ולהציב אותה מעברו השני של השדה הדיוני שנועד לבדוק את מערך זכויותיו של מר נפתלי אל מול המדינה כמעסיקתו", כתב הרשם.

לדבריו, "הגם שהגברת נתניהו תרמה, אפילו תרומה משמעותית, לסביבת העבודה הפוגענית של מר נפתלי - הכרעותיה של הערכאה הדיונית, הנכונות למקרה המסוים שנדון לפניו, לא פגעו בזכות מזכויותיה של הגברת נתניהו או במערך חובותיה".

בית הדין הארצי דחה את טענותיה של נתניהו, לפיה הקביעות בפסק הדין כבלו את ידיה של נתניהו באינטראקציה השגרתית עם עובדי מעון ראש הממשלה, שכן אף אם היה בסיס לטענה, הרי שאין מדובר בשינוי בזכות או חובה שהיו נתונות לה עובר לפסק הדין.

"לא הייתה לגברת נתניהו 'זכות' ליצירת סביבת עבודה פוגענית, וכפי שהייתה לגברת נתניהו חובה לשמור על תנאי העסקה הוגנים עובר לפסק הדין - חובה זו נותרה בעינה לאחריו, על אף הקביעה כי היא לא פעלה על-פי אמות-המידה המצופות ממנה כממונה או משתמשת בשירותם של עובדים".

באשר לטענת נתניהו כי פסק הדין פגע בפרטיותה, כתב הרשם כי "מבלי לקבוע מסמרות בשאלה אם מעון ראש ממשלה הינו 'מקום פרטי', אין חולק כי מעון ראש הממשלה היה גם מקום העבודה של מר נפתלי, וככזה ההתרחשויות בו, הרלוונטיות לתנאי העסקתו, אינם פרטיים. כפועל יוצא, תרומתה של הגברת נתניהו למאורעות אלה אינה חוסה בצילה של הזכות לפרטיות".