דעה: חבל שהמפכ"ל אלשיך בחר להתחיל דווקא בשרה נתניהו

יש היגיון בהחלטת המפכ"ל כי המשטרה לא תפרסם חוו"ד על העמדה לדין עם העברת החקירה לפרקליטות ■ אבל ליישם רק על אשת רה"מ?

עם היכנסו לתפקיד מפכ"ל המשטרה, בינואר 2016, הודיע רוני אלשיך על כוונתו לבטל את הנוהל לפיו בתום חקירה המשטרה מגישה לפרקליטות חוות-דעת לגבי העמדה לדין של החשוד ומודיעה האם נמצאה לטעמה תשתית ראייתית להעמדה לדין.

מאחורי עמדת המפכ"ל יש היגיון רב, שכן פעמים רבות מחליטה הפרקליטות בהמשך הדרך על סגירת תיקי חקירה נגד חשודים לאחר שהמשטרה כבר הכריזה כי נמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין. הימנעות של המשטרה מהכרזה כזו יכולה לחסוך לאותם חשודים עוגמת-נפש רבה ושומרת על עקרון חזקת החפות שלהם.

בנוסף, להכרזה על המלצה להעמיד לדין של חשוד יש אימפקט ציבורי גדול, והיא עשויה להשפיע על ההליך המשפטי ולגרום לחצי יתר על הפרקליטים, שבודקים את חומרי החקירה ומחליטים האם להעמיד לדין את החשודים.

עם כל זאת, מאז שהכריז המפכ"ל על כוונתו לבטל את הנוהל המדובר ועד היום, שום דבר לא התממש בשטח. המשטרה המשיכה לנהוג כמנהגה, ובכל פעם שהודיעה על סיום חקירה, היא צירפה להודעה את חוות-דעתה האם נמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין.

אז מה קרה היום? המשטרה סיימה את חקירת פרשת הוצאות מעונות ראש הממשלה, שבמרכזה עומד החשד לעבירות פליליות שביצעה אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו. והנה זה פלא - דווקא היום נזכר המפכ"ל באותה כוונה נושנה שלו לבטל את נוהל ההמלצה. ופתאום, היום, המשטרה הסתפקה באמירה כללית ומעורפלת כי "בסיומה של החקירה הועברו כל הראיות לכאורה, הממצאים והתובנות שנאספו בחקירות המשטרה לפרקליטות מחוז ירושלים, אשר ליוותה את החקירה לצורך עיון והחלטה".

כך זכתה שרה נתניהו להיות החשודה הראשונה שהמשטרה לא קובעת לגביה האם נמצאה תשתית ראייתית להעמדתה לדין, אם לאו. משטרת ישראל הוכיחה פעם נוספת כי במדינת ישראל אולי כולם אולי שווים בפני החוק - אבל בהחלט לא כולם שווים.