עקב תחקיר "גלובס": בן אליהו לדין משמעתי בגין ניגוד עניינים

לקראת מינויו למנכ"ל משרד הבינוי ולחבר מועצת מקרקעי ישראל, שלמה בן אליהו הציג שני הסדרי מניעת ניגוד עניינים, ובכל אחד מהם הסתיר חלק אחר של האינטרסים הפרטיים שלו ושל משפחתו ■ משרד החקלאות: "הטענות נבדקו בעבר ונמצא שאין כל מניעה למינוי" 

שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם
שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם

נציבות שירות המדינה הגישה הבוקר (ב') לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה תובענה נגד מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, בנוגע לשני הסדרי ניגוד עניינים סלקטיביים של בן אליהו בתפקידו הקודם כמנכ"ל משרד הבינוי ושיכון - שנחשפו ב"גלובס". בשני ההסדרים הסתיר בן אליהו אינטרסים אישיים ומשפחתיים בנכסי נדל"ן ובתחום האנרגיה הסולארית.

כפי שנחשף ב"גלובס", עם כניסתו לתפקיד מנכ"ל משרד השיכון באפריל 2013, הציג בן אליהו שני הסדרי ניגוד עניינים שונים: הסדר אחד מול משרד השיכון, אשר נערך ונחתם כדין מול הלשכה המשפטית במשרד השיכון, ותוך קבלת אישור של משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה

הסדר שני אמור היה להיערך מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לצורך מילוי תפקידו של בן אליהו כחבר במועצת מקרקעי ישראל. בתובענה נאמר כי "לא ידוע מי ערך את ההסדר השני והוא לא קיבל אישורו של גורם כלשהו, במשרד הבינוי, ברשות מקרקעי ישראל, משרד המשפטים, או על-ידי כל גורם רלוונטי אחר". למרות החשד העולה בסעיף זה, החליט פרקליט המדינה שי ניצן לטפל בפרשה במסגרת משמעתית ולא פלילית.

הסתרת האינטרס באנרגיה סולארית

בהסדר ניגוד העניינים מול משרד השיכון הצהיר בן אליהו על אחזקה במניות של חברת "אסלארי אנרגיה סולארית", שיש לה מיזמים סולאריים בקרקע חקלאית. בהסדר מול משרד השיכון - משרד שאינו עוסק בתחום הסולארי - נאסר עליו לעסוק בתחום האנרגיה הסולארית .

לעומת זאת, בהסדר מול רמ"י שהוצג כאילו הוא הסדר תקף ומאושר, בן אליהו לא הצהיר על האינטרס שלו בתחום האנרגיה הסולארית. מועצת מקרקעי ישראל, שבה כיהן בחבר בכיר, עוסקת בהקצאות קרקע למיזמים סולאריים, גם בקרקע חקלאית, כמו אלה שבהם היה מעורב בן אליהו באופן פרטי.

מן התובענה, שהוגשה על ידי עו"ד אילה הוניגמן, סגנית ממונה בכירה באגף המשמעת בנציבות, עולה כי אחרי שהסתיר את האינטרס שלו בתחום הסולארי ונכנס לתפקידו כחבר בכיר במועצת מקרקעי ישראל, פעל בן אליהו חמש פעמים "תוך חשש לניגוד עניינים ביחס לאחזקות ותוך שהפר את הוראות הסכם משרד השיכון". בן אליהו השתתף בדיון למתן אישור לבני משפחת אריאל שרון בחוות שקמים, לאישור חוות אנרגיה שהוקמה בחוות בודדים שברשותם. כמו כן השתתף בדיונים על מיזמים סולאריים במושב יכיני, ובקיבוצים ארז, קטורה, כרם שלום, משמר הנגב, ברור חיל, קליה ובמושב חצבה.

בתובענה נאמר כי בגלל אי ההצהרה של בן אליהו בהסדר רמ"י על אחזותיו בתחום הסולארי, לא הוטלה עליו מגבלה בתחום זה והגורמים הרלוונטיים ברמ"י ובמשרד המשפטים "לא יכלו לפקח ולוודא כי בן אליהו נמנע מלטפל בנושאים הנוגעים לתחום האנרגיה הסולארית ושעלולים להציבו במצב של חשש לניגוד עניינים... במעשיו פגע במשמעת שירות המדינה, פעל בניגוד לדין והפר את המוטל עליו כעובד מדינה בכיר".

הסתרת אינטרס נדל"ני

בידי בן אליהו ובני משפחתו כמה נכסי נדל"ן, כולל שלושה נכסים בחיפה, לגביהם קודמה אפשרות לפרויקט של פינוי-בינוי, תחום שמופקד באופן בלעדי בידי משרד הבינוי והשיכון. נכס אחד ברחוב יפה נוף שייך לבן אליהו ולאשתו, נכס אחר ברחוב לבנון שייך לבתו יעל ללוש, ונכס אחר ברחוב שער לבנון שייך לבנו רועי בן אליהו. ילדיו של בן אליהו רכשו את הנכסים בעזרת הלוואות שקיבלו מהוריהם.

בתובענה נאמר כי בהסדר מול משרד השיכון נמנע בן אליהו מלהצהיר על נכסים אלה, "שכן הם עלולים היו להציבו במצב של חשש לניגוד עניינים. זאת ועוד, בן אליהו, כמנכ"ל המשרד, ידע כי הליכים תכנוניים של פינוי-בינוי מטופלים באופן ישיר ושוטף על-ידי משרד הבינוי והשיכון".

בתובענה נאמר: "נוכח אי הצהרתו על אודות הנכסים, לא מופיעה בעלותו ובעלות בני משפחתו של בן אליהו בנכסים בהסדר משרד השיכון, ומכאן שלא הוטלו על בן אליהו מגבלות ביחס לטיפול בתחום הפינוי-בינוי.

"כתוצאה מאי הצהרת בן אליהו על הנכסים, לא כלל הסדר משרד השיכון איסור או מגבלה על בן אליהו מטיפול בנושאים שעלולים היו להציבו במצב של חשש לניגוד עניינים נוכח הבעלות שלו ושל בני משפחתו בנכסים, והגורמים הרלוונטיים במשרד השיכון ובמשרד המשפטים לא יכלו לפקח ולוודא כי בן אליהו נמנע מלטפל בנושאים הנוגעים לתחום פינוי-בינוי ושעלולים להציבו במצב של חשש לניגוד עניינים".

מצד שני, בהסדר מול רמ"י שאותו הציג בן אליהו - ההסדר שלא קיבל אישור משלושת הגורמים הרלוונטיים ושאיש אינו יודע איך נוצר - הצהיר בן אליהו על הדירות הללו ועל הליך הפינוי-בינוי, והתחייב לא לטפל בתוכנית שבה כלולים הנכסים שלו ושל ילדיו.

בסיכום התובענה נאמר: "בן אליהו פעל תוך חשש לניגוד עניינים, פגע במשמעת שירות המדינה, פעל בניגוד לדין והפר את המוטל עליו כעובד מדינה בכיר".

ממשרד החקלאות מבקשים לציין כי "מדובר בתלונה המתייחסת לשוני בהסדרים למניעת חשש לניגוד עניינים שנחתמו בתקופה בה כיהן בן אליהו כמנכ״ל משרד הבינוי וחבר מועצת מקרקעי ישראל ומבהירים כי מדובר על תלונה במישור המשמעתי בלבד ולא בפלילים ואין כל טענה לפעילות תחת ניגוד עניינים.

מדובר בהסדרים אשר נוסחו וגובשו על ידי היועצים המשפטיים של הגופים השונים וכי השוני נובע מניסוחם של היועצים המשפטיים. ולמותר לציין כי קיים שונות מובנית בין הגופים. בן אליהו התחייב בהסדרי ניגוד העניינים עליהם חתם לא לעסוק בנושאים הנוגעים לו באופן אישי וכך פעל, ובישיבות בהן נכח, יחד עם היועצים המשפטיים, פעל כאמור בכפוף לתנאי ההסדר. יודגש כי טרם מינויו לתפקיד מנכ"ל משרד החקלאות אישרה ממשלת ישראל את מינויו לאחר שנבדקו הטענות כפי שפורסמו בזמנו בתקשורת ומופיעות בתלונה הנוכחית, ונמצא כי אין כל מניעה למינויו".


עם פרסום הידיעה באתר האינטרנט של "גלובס", הוציא שלמה בן אליהו הודעה לכל עובדי משרד החקלאות בנוסח הבא:

"עובדות ועובדים יקרים, אבקש לידע אתכם כי התקבלה בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה תלונה המתייחסת לשוני בהסדרים למניעת חשש לניגוד עניינים שנחתמו על ידי בתקופה בה כיהנתי כמנכ״ל משרד הבינוי וחבר מועצת מקרקעי ישראל.
אבהיר כי התלונה עוסקת במישור המשמעתי בלבד ואין בה ולו חשש קל לפעולה במישור הפלילי. לא נפל שום דופי בהתנהלותי ולא הסתרתי שום מידע שהייתי צריך למסור. התלונה מיותרת ואין לי ספק שכך יוכח!

"אסביר: עת כניסתי לתפקיד מנכ"ל משרד הבינוי הוחתמתי על הסדר למניעת חשש לניגוד עניינים המתייחס לעניינים הקשורים למשרד הבינוי. לאחר כחודש ימים הוחתמתי על הסדר נוסף למניעת חשש לניגוד עניינים לקראת חברות במועצת מקרקעי ישראל במסגרת תפקידי כמנכ"ל משרד הבינוי, וזאת לצורך אישור המינוי בממשלה. ההסדרים האמורים נוסחו על ידי היועצים המשפטיים של משרד הבינוי ושל רמ"י, בהתאמה.השוני בין ההסדרים נבע מהמאפיינים השונים של התפקידים והשוני בין שני הגופים.

"בטרם כניסתי לתפקיד מנכ"ל משרד החקלאות, הוחתמתי על הסדר למניעת ניגוד עניינים נוסף (שלישי במספר) שגם הוא שונה מקודמיו וזאת בהתאם לפעילות של משרד החקלאות ומהדגשים אותם מצאו לנכון להביא לידי ביטוי היועצים המשפטים.
נכון לדעת, כי בטרם מוניתי לכהונתי הנוכחית כמנכ"ל משרד החקלאות פניתי מיוזמתי למשרד המשפטים (ליחידה הממונה העל ההסדרים למניעת חשש לניגוד עניינים) וביקשתי את בדיקתם לטענות שהועלו בתקשורת ועתה מופיעות בתלונה המשמעתית. משרד המשפטים מסר לי שהנושא נבדק וכי אין כל מניעה למינויי כמנכ"ל המשרד. ואכן ועדת המינויים מצאה אותי כשיר, והממשלה אישרה את מינויי לאחר אישור היועץ המשפטי לממשלה.

"כידוע, הסדרי ניגוד העניינים של עובדי המדינה נערכים ומנוסחים על ידי היועצים המשפטיים של המשרדים וגורמי הממשלה. כך היה גם בכל ההסדרים אשר חתמתי עליהם. אדגיש כי בפני היועצים המשפטים הונח כל המידע הרלוונטי הנוגע להסדרים.
חשוב לציין, שלושת ההסדרים האמורים התבצעו במסגרת אחת, מסגרת ממשלתית. כל התוכן של ההסדרים היה חשוף בפני גורמי הממשלה השונים בכל נקודת זמן.

"בהסדרי ניגוד העניינים עליהם חתמתי, התחייבתי שלא אעסוק בנושאים הנוגעים לי וכך פעלתי.על פי ההסדרים הותר לי לעסוק אף בנושאים אלו ככל שפעילות זו אינה משפיעה באופן מהותי על ענייני האישיים, וכך פעלתי כפי שעולה גם מהתלונה.
אני סמוך ובטוח שבית הדין המשמעתי ידחה את התלונה. משרד החקלאות תחת הנהגת השר ובניהולי ימשיך לקדם את התוכניות הרבות העומדות לפתחנו, תמיכה ישירה בחקלאות, הורדת יוקר המחיה והמשך פיתוח העוצמה החקלאית של ישראל.
בברכה, שלמה בן אליהו, המנהל הכללי"