"מאפיית אנג'ל מרוויחה גרושים על מחזור של 130 מיליון שקל"

כך אומר גורם בחברה, בעקבות תוצאות הרבעון הראשון של 2016 ■ לדבריו, הבעיה נעוצה בכך שהממשלה הפסיקה להכיר בהנחות שניתנות לקמעונאים

מאפיית אנג'ל / צילום: איל יצהר
מאפיית אנג'ל / צילום: איל יצהר

האם הדוחות של חברת אנג'ל מספרים את סיפורה העגום של התעשייה בתחום הלחם המפוקח? חברת שלמה אנג'ל , המוכרת גם כמאפיות אנג'ל, אמנם חתמה את הרבעון הראשון של השנה עם מעבר מהפסד לרווח, אולם הרווחים שלה עדיין שוליים. מכירות החברה ירדו ברבעון הראשון של השנה ב-4.7% והסתכמו ב-129.8 מיליון שקל, וזאת בעיקר כתוצאה מירידה במחירי הלחמים שבפיקוח.

אנג'ל ביצעה מהלכי התייעלות רחבים וגם נהנתה מהירידה במחירי האנרגיה וחומרי הגלם. באופן זה קטנה עלות המכירות בכ-10%, ושיעור הרווח הגולמי עלה מ-32.6% ברבעון הראשון אשתקד, ל-36.1% ברבעון הראשון השנה. החברה רשמה קיטון דומה גם בסעיפי הוצאות המכירה והשיווק, והנהלה וכלליות.

כתוצאה מכך, אנג'ל עברה מהפסד תפעולי של 2.8 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2015, לרווח תפעולי של 4 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2016. בשורה התחתונה מאפיות אנג'ל חתמה את הרבעון עם רווח נקי של 2.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.7 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד.

אנג'ל היא מאפיית הלחם הגדולה בישראל, והיא אחראית לייצור של כ-40% מהלחמים המפוקחים, ואלה מהווים גם חלק משמעותי מפעילותה ואחראים לכ-40% מהכנסותיה.

מקור בחברה אומר היום (ב') ל"גלובס": "על 130 מיליון שקל להרוויח כמה גרושים - לא בשביל זה עושים תעשייה. מאפיית אנג'ל מרוויחה על מחזור של 130 מיליון שקל, כמו המשכורת השנתית של מנהל בינוני בבנק".

- איפה הבעיה?

"עיקר הבעיה בשינוי חד-צדדי שעשתה הממשלה בנוגע לחישוב מחירי מוצרי הלחם המפוקחים. בשנים האחרונות הממשלה חדלה להכיר בהנחות שנותנות המאפיות לקמעונאים כחלק מחישוב המחיר המפוקח, אף ששוק הלחם הוא שוק תחרותי מאוד. הממשלה מחשבת את כל ההנחות לקמעונאים כאילו היו הכנסה של המאפיות, למרות שהכסף אינו בידן".

בעבר, לשם חישוב מחיר הלחם המפוקח חישבה הממשלה את ההנחות שנתנו המאפיות לקמעונאים כחלק מעלות המוצר. מרגע שהממשלה הפסיקה להכיר בכך כהוצאה, ההנחה נגרעת מהרווח של המאפייה מהלחם המפוקח.

החברה מתייחסת בדוחותיה גם להשפעה של קריסת רשת מגה. נכון להיום, החוב הכולל של מגה כלפי החברה עומד על 8.5 מיליון שקל, 2.3 מיליון שקל מתוכם הם חוב נדחה שמאפיות אנג'ל סיווגה כיתרת חוב לזמן ארוך. החברה ביצעה הפרשה בדוחות של 4.5 מיליון שקל בגין יתרת החוב של מגה.

מאפיות אנג'ל מציינת גם כי בעקבות סגירת עשרות סניפים של מגה, מכירותיה לרשת ירדו ברבעון הראשון של השנה ב-44% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

מאפיות אנג'ל פועלת ב-3 מגזרים: מגזר הלחם המהווה את ליבת פעילותה, מגזר העוגות ומגזר הפעילות בארה"ב, במסגרתה היא משווקת עוגות ופיתות תחת המותג "אנג'ל בייקרי". לצד זה יש לחברה פעילות מצומצמת של מכירת מזון ומשקאות ברשת בתי-הקפה שלה, המופעלת על-ידי חברה-בת.

במגזר הלחם עברה החברה ברבעון מהפסד של מיליון שקל לרווח של 4.5 מיליון שקל. מגזר העוגות ממשיך להסב הפסדים, שהסתכמו ברבעון האחרון ב-851 אלף שקל. מכירות החברה בארה"ב זינקו ב-71%, ל-4.7 מיליון שקל, אך הפעילות עדיין הפסדית - הפסד של 276 אלף שקל ברבעון הראשון השנה, לעומת הפסד תפעולי של 1.7 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד.