9 מתעניינות במכרז הקרונות החשמליים של הרכבת

בין המתעניינות בפרויקט החשמול הענק של רכבת ישראל, ואספקת הקרונות החשמליים: יונדאי, סקודה והיטאצ'י

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

9 חברות בינלאומיות מעוניינות לקחת חלק בפרויקט החשמול הענק של רכבת ישראל, ולספק לה את הקרונות החשמליים. מדובר באחד המכרזים הגדולים בפרויקט אם לא הגדול ביותר. בכירים במשק התחבורה מעריכים את עלותו ב-4 מיליארד שקל.

הרכבות החשמליות שכבר פועלות ברוב המדינות המתקדמות, אמורות לקצר את זמן הנסיעה באופן ניכר, לצמצם את מספר התקלות ולהפחית את רמת זיהום האוויר. הן גם נחשבות לאמינות יותר וחסכוניות. המכרז המדובר כולל רכש של 60 קרונועים חשמליים דו-קומתיים המהווים כ-330 קרונות שיכילו כ-33 אלף מקומות ישיבה. מדובר למעשה בגידול של מעל 35% בצי הקרונות של רכבת ישראל.

למפגש המציעים שקיימה היום הרכבת הגיעו חברות תחבורה ממגוון מדינות, ביניהן סימנס הגרמנית, בומברדייה הקנדית, אלסטום הצרפתית, שטדלר השוויצרית, יונדאי הקוריאנית, סקודה הצ'כית, היטאצ'י היפנית, CRRC הסינית וטיטגרף ההודית.

קרונועים דו-קומתיים, נסביר, מבוססים על טכנולוגיה שכוללת הנעה חשמלית בקרונות ללא צורך בהפעלתם על ידי קטרים. טכנולוגיה זו מאפשרת האצה ועצירה מהירים ביחס לרכבות שמונעות על דיזל. במדינה קטנה כמו ישראל מדובר בדבר משמעותי.

ברכבת ישראל מסרו היום כי החברה "נערכת בכל המישורים ובכל האמצעים העומדים לרשותה, לעידן החשמל. החל ממכרזי ענק בינ"ל לאספקת מערכות, קטרים וקרונות, דרך הקמת מערכות הדרכה פנים ארגוניות וכלה בהקמת מוסכים ייעודיים לקליטת ותחזוקת הציוד החשמלי". עוד הוסיפו, כי "הפעלת הרכבות בחשמל, הוא צורך הכרחי על מנת שהחברה תוכל לספק שירות בהתאם לרמת הביקושים הצפויה ואנו עושים כל מאמץ על מנת להסיר חסמים ולקדם את הפרויקט בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו".