קשיים של הרגע האחרון במו"מ בין קבוצת אלון למחזיקי האג"ח

בעל השליטה, שרגא בירן, הסכים להזרים 40 מיליון שקל בעוד כשנה ■ המחזיקים רוצים הזרמה מיידית

אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר
אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר

הנהלת קבוצת אלון ניסתה מהבוקר להשיג הסכם עם מחזיקי האג"ח של החברה, שידחה את דרישת המחזיקים לפירעון מיידי של מלוא החוב כלפיהם (1.75 מיליארד שקל) ותאפשר את המשך קיומה של החברה. עם זאת, לקראת הצהרים התגלעו מחלוקות בין הצדדים, שמקשות על הגעה לסיכום טרם המועד הסופי של ההצבעה הערב על פירעון מיידי.

היום בבוקר נפגשו מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, וסמנכ"לית הכספים, מירב בן כנען הלר, עם נציגות המחזיקים במטרה להגיע לסיכום שיסיר את החרב מעל צווארה של החברה. במקביל, הודיע נאמן האג"ח כי המועד האחרון להצבעה על העמדת החוב לפירעון מיידי, שעמד במקור על יום ראשון בערב, נדחה בשנית להיום בשמונה בערב, וזאת במטרה לאפשר את מיצוי המגעים.

קפלן רוצה לגייס כ-150 מיליון שקל

נכסי קבוצת אלון כוללים 80% ממניות אלון חיפושי גז (שמחזיקה ב-4% ממאגר תמר) בשווי של כ-730 מיליון שקל, 9.5% ממניות חברת בתי הזיקוק דלק US בשווי של כ-300 מיליון שקל, 8% ממניות רשת התדלוק דור אלון בשווי של 46 מיליון שקל, אחזקה בחברת הניהול של כביש 6, וכן כ-530 מיליון שקל במזומן (לא כולל 115 מיליון שקל שעתידים להתקבל ממוטי בן משה).

למחזיקי האג"ח קמה העילה לדרוש פירעון מיידי של החוב כלפיהם, לאחר שבינואר השנה הפחיתה חברת S&P מעלות את דירוג החוב של קבוצת אלון אל מתחת לרמה של BBB. מאז, פעלו חלק מהמחזיקים להעמדת החוב לפירעון ועניין זה עלה כאמור להצבעה שטרם נסגרה.

קפלן מבקש מהמחזיקים שקט תעשייתי של שנה ופטור מתביעות עתידיות, במטרה להשלים מהלך של גיוס הון בהיקף של כ-150 מיליון שקל לחברה, אם באמצעות הנפקה בבורסה ואם בדרך של הכנסת משקיעים חדשים לחברת האחזקות הפרטית.

באסיפת מחזיקים שנערכה ביום ראשון, חשף קפלן כי בין השאר מתנהלים מגעים עם גדעון תדמור, המנכ"ל לשעבר של שותפות קידוחי הנפט אבנר ואחד מייסדיה. עם זאת, מגעים אלו נמצאים לפי שעה בשלב מקדמי בלבד ולא ברור אם ייצאו לבסוף אל הפועל.

המחזיקים דרשו בעבר כי בעלי השליטה יזרימו כבר כעת הון לחברה, ובאסיפה האחרונה חשף קפלן כי בעל השליטה שרגא בירן מסכים להזרים לה 40 מיליון שקל. עם זאת במגעים היום התברר כי ההסכמה היא להזרמת הכסף במסגרת ההנפקה בעוד כשנה, כאשר המחזיקים דורשים הזרמה מיידית של סכום זה ואף גבוה יותר.