אושר בקריאה ראשונה: חוק שישים סוף לניצול קשישים

לפי הצעת החוק של ח"כ איציק שמולי, קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלות יוכלו לבטל עסקאות שביצעו ברוכלות ובמכר מרחוק תוך 4 חודשים - במקום תוך 14 ימים כפי שקובע החוק כיום

איציק שמולי / צילום: תמר מצפי
איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

בקרוב: אזרחים ותיקים, עולים חדשים ואנשים עם מוגבלות יוכלו לבטל עסקאות שביצעו ברוכלות ובמכר מרחוק בטווח זמן של 4 חודשים - במקום בטווח של 14 ימים כפי שקובע החוק כיום. 

הצעת החוק של ח"כ איציק שמולי עברה כעת פה-אחד בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, והיא תחזור לוועדת כלכלה לשם הכנתה להמשך החקיקה.

על-פי הצעת החוק, עליה חתומים 72 חברי כנסת מכל סיעות הבית, במקרה של צרכנים שהם קשישים, עולים חדשים או אנשים עם מוגבלות, זכות הביטול תתארך מ-14 יום לפי החוק כיום - ל-4 חודשים ממועד ביצוע העסקה.

הצעת החוק, המהווה תיקון לחוק הגנת הצרכן, לא נולדה יש מאין, והיא תוצר של תלונות רבות ששיגרו צרכנים לגופים צרכניים ולתקשורת כנגד חברות שונות שתפסו את הצרכנים החלשים כטרף קל לעסקאות שנויות במחלוקת. התלונות שהצטברו הן כנגד חברות מסחריות שהעניקו לצרכנים "במתנה" מתנות שונות כגון טאבלטים או אביזרים סלולריים נלווים (אוזניות, מכשירים ישנים ועוד) - כשבדיעבד התברר כי הלקוחות חויבו עליהם במאות עד אלפי שקלים.

"צריך להגיד את האמת", אמר ח"כ שמולי, "חלק מהחברות אימצו שיטות נלוזות הרואות בקשישים טרף קל ופוטנציאל להכנסה קלה וזריזה באמצעות הטעייתם. הגיע העת להגביר את ההגנה הצרכנית עליהם. מדובר בצעד חשוב במאבק כנגד אותן חברות ששברו שיא חדש של ניצול וחצו את הגבול שבין שיווק והונאה. אני מודה לרשות לסחר הוגן על הסיוע בגיבוש ההצעה וליו"ר ועדת כלכלה, ח"כ איתן כבל, המקדם את החקיקה בתחומי הוועדה, ומברך את הממשלה על הגישה העניינית והתכליתית שהפגינה".