מחזיקי האג"ח הגישו בקשה לפירוק חברת אי.די.בי פתוח

מחזיקי אגרות החוב הארוכות (סדרה ט') של אי.די.בי פתוח טוענים כי החברה התעלמה מהחלטה קודמת שלהם להעמיד את מלוא החוב כלפיהם בהיקף 1.36 מיליארד שקל לפירעון מיידי

אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס
אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס

איימו - ומימשו: מחזיקי אגרות החוב הארוכות (סדרה ט') של חברת אי.די.בי פתוח הגישו היום (ד') בקשה לפירוק החברה ולמינוי מפרק זמני.

כפי שנכתב ב"גלובס" כבר ב-23 במאי, הבקשה מגיעה לאחר שאי.די.בי התעלמה מהחלטה קודמת של המחזיקים להעמיד את מלוא החוב כלפיהם בהיקף של 1.36 מיליארד שקל לפירעון מיידי. בא-כוח הנאמן, עו"ד גיא גיסין, הגיש את הבקשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

את המהלך מול אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, מובילות קרנות הגידור DK פרטנרס האמריקאית, בשיתוף עם ברוש וקלירמארק הישראליות וכן בהסכמת הגופים המוסדיים שמחזיקים באג"ח הארוכות של אי.די.בי פתוח.

אג"ח ט' היא גם הסדרה הגדולה ביותר של אי.די.בי (1.12 מיליארד שקל ע"נ) בעלת משך חיים ממוצע (מח"מ) של 5.4 שנים. הסדרה מתוכננת להיפרע ב-6 תשלומים שנתיים שווים, בין דצמבר 2020 לדצמבר 2025, וזאת לאחר שהחברה תסיים לפרוע את מלוא חובותיה האחרים למחזיקי האג"ח הקצרות (סדרות ז' ו-י') ולבנקים. מסיבה זו חששו המחזיקים כי לאחר שתפרע אי.די.בי את חובותיה לנושים האחרים, לא יישארו ברשותה מספיק נכסים למימון החוב למחזיקי אג"ח ט'.

בחברה עצמה לא התרגשו בשבוע שעבר מהצעד של מחזיקי אג"ח ט' והאמינו כי יצליחו לשכנע את בית המשפט לדחות את בקשת המחזיקים, לאור העובדה כי בשנתיים האחרונות השקיע אלשטיין סכום-עתק של 2.3 מיליארד שקל בחברה, שיועד כולו להחזר חובות.

בשנת 2016 כולה נדרשת אי.די.בי לפרוע חוב של 777 מיליון שקל לנושים השונים, ובשנתיים שלאחר מכן עומדים בפניה פירעונות בהיקף של 798 מיליון שקל ו-733 מיליון שקל, בהתאמה. בסך-הכול עומדת מצבת ההתחייבויות העתידיות (קרן וריבית שעתידה להיצבר) על 3.6 מיליארד שקל.

כיום מחזיקה אי.די.בי במזומנים שיספיקו לפירעון התחייבויותיה עד סוף אוגוסט, ועל-פי נתונים שפרסמה בעבר, יידרשו לה מקורות נוספים בהיקף של 254 מיליון שקל כדי לסיים את השנה באיזון תזרימי.