מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס יורה לכל הכיוונים בראיון נדיר

בזוס, שמנהל את אמזון ושולט ב"וושינגטון פוסט", העניק ראיון נדיר שבו תקף את טראמפ והתייחס גם לחופש הביטוי: "אני מוכן שישימו כל אחד מאיברי גופי במטחנת בשר גדולה, אם יהיה צורך בכך"

ג'ף בזוס / צילום: בלומברג
ג'ף בזוס / צילום: בלומברג

משך הזמן שמבלה ג'ף בזוס בנשיאת נאומים בכנסים מקצועיים דומה למשך הזמן שהוא מבלה בדיבורים עם משקיעים בוול סטריט - כמה שעות בודדות בשנה. מנכ"ל אמזון, שרואיין בידי כתב הטכנולוגיה וולט מוסברג, נשא דברים בכנס Code של Recode אתמול (ג') בלילה, והתייחס לסוגיות הבינה המלאכותית, הפרטיות באינטרנט, היעדים שלו בכל הנוגע ל"וושינגטון פוסט", שאיפותיה של אמזון בתחום הבידור ועוד.

בזוס, שהוא גם איל עיתונות וגם מנכ"ל חברת טכנולוגיה, מספק פרספקטיבה ייחודית בסוגיה שמרתקת את עמק הסיליקון מהשבוע שעבר. יזם הון הסיכון, המיליארדר פיטר תיל, סיפר כי מימן בסתר את האלק הוגאן ותובעים אחרים שנקטו הליכים משפטיים נגד Gawker Media.

כמה מענקי הטכנולוגיה הביעו תמיכה במהלך והשתמשו במילה "מפחידן" כדי לתאר את הבלוג, שמתמקד במדיה ובסלבריטאים. לעומתם, הצהיר בזוס כי אינו מסכים עם מעשיו של תיל, וכי המיליארדר צריך "לפתח עור עבה". בזוס טען כי אין זה נכון להשתמש בכסף כבנשק נגד חופש הביטוי. "דיבורים יפים אינם זקוקים להגנה", אמר בזוס, "דיבורים מכוערים הם אלה שזקוקים להגנה".

בזוס דיבר גם על Amazon Prime Video. מבחינתה של נטפליקס, אמזון היא מתחרה מורכבת במיוחד מכיוון שיעדיהן של השתיים אינם זהים. בזוס דיבר להזרמת הווידאו ואמר כי "זה עוזר לנו למכור יותר נעליים. חברי Prime קונים יותר" (אחד הדברים שהם לא יוכלו לקנות היא טלוויזיה של אפל. בזוס אמר שאמזון לא תמכור את המוצר מכיוון שלא מותקן בו יישום Amazon Video).

התעשייה הבאה שתצטרך לדאוג מאפקט אמזון היא חנויות הספרים הפיזיות, כגון Barnes & Noble. לאמזון יש חנות ספרים בסיאטל, והיא מתכננת לפתוח חנות נוספת בסאן דייגו. בזוס אמר כי החברה בוחנת דרכים לשיפור חוויית ה"דפדוף" בספרים, ובמקביל גם עושה מאמצים להיענות לצורכיהם של חברי Prime. "יש לנו כמה ניסויים שאנו עורכים", אמר בזוס. "קרוב לוודאי שנפתח עוד כמה חנויות".

לא להרוג את חברות השילוח

לדברי בזוס, אמזון אינה מנסה להרוג את UPS. אם אתם מתגוררים בעיר גדולה, קרוב לוודאי שראיתם יותר משאיות שעליהן מתנוסס לוגו החיוך הכתום של אמזון מתרוצצות ברחובות. החברה מרחיבה את פעילויותיה הלוגיסטיות ברחבי העולם. במקביל, היא מוציאה יותר על חברות משלוחים, כגון UPS ושירות הדואר של ארה"ב, לדברי בזוס.

מטרתה של אמזון אינה להחליף את חברות המשלוחים האלה. היא פשוט רוצה למלא את החסר כששירותי המשלוחים אינם מסוגלים לעמוד בנטל, ציין בזוס. לדבריו, יש מקומות שזקוקים לעזרה רבה יותר מאחרים. בבריטניה, למשל, מבצעות המשאיות של אמזון כ-50% ממשלוחי החברה, לדברי בזוס.

"בשנים האחרונות נאלצנו לקחת על עצמנו הרבה מפעילות המשלוחים של הקילומטר האחרון בבריטניה", אמר בזוס, "היכולת של שירות הדואר המלכותי אזלה בנקודת השיא". בהודו מבצעת אמזון את מרבית משלוחי הקילומטר האחרון ומפעילה מספר רב יותר של מרכזי הפצה.

בזוס דיבר גם על הנושא של בינה המלאכותית. אמזון פועלת בתחום הבינה המלאכותית ב-4 השנים האחרונות, וכעת יש לה יותר מ-1,000 עובדים שמועסקים בפרויקט. למותר לציין כי המנכ"ל בן ה-52 מייחס חשיבות רבה לבינה המלאכותית. "קרוב לוודאי שקשה להפריז בעוצמת ההשפעה שתהיה לזה על החברה האנושית ב-20 השנים הבאות", אמר בזוס. "המחשבים נהיים חכמים יותר, אך יכולתם השכלית אינה מתקרבת ליכולתו השכלית של האדם", הוסיף בזוס. לפיכך יש המון מקום לשיפור ב-20 השנים הבאות לפחות.

בדבריו התייחס בזוס גם לנושא של המעקב הממשלתי. חברות אינטרנט בונות בסיסי נתונים אדירים על הרגליהם והעדפותיהם של אנשים, והממשלות רוצות את בסיסי הנתונים האלה. אמזון ניצבת לצדה של אפל בדיון הציבורי על המעקב הממשלתי, אמר בזוס.

בסוגיית הפרטיות טען בזוס כי החברות צריכות להיות שקופות יותר בכל הנוגע לאיסוף נתונים אישיים על המשתמשים שלהן. כדוגמה הוא ציין כי אמזון עושה מאמץ לברך את הלקוחות בשמם. באופן זה, "אתה יודע שאתה לא אנונימי באתר שלנו".

 

דברי טראמפ "אינם ראויים"

בנוסף התייחס בזוס גם לדונלד טראמפ. במועד מוקדם יותר החודש נשא בזוס דברים בכנס שנערך בחסות "וושינגטון פוסט" ואמר כי דבריו של טראמפ אינם "צורת התנהגות ראויה למועמד לנשיאות". בזוס נשאל שוב על יחסו לאיש שצפוי להתמנות למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, והתמקד בפרוטרוט בדעותיו של האיש.

לדברי בזוס, הניסיונות שעושה טראמפ על-מנת להדיר את מבקריו מהופעה באמצעי התקשורת "אינם ראויים".

בזוס הוסיף כל כל מי שרץ לנשיאות צריך לתמוך בביקורת, בחופש הדיבור ובכל הערכים החוקתיים השונים. הוא התייחס לעימות בין קתרין גראהם, לשעבר הבעלים של ה"פוסט", לבין הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון.

פקיד בממשל ניקסון איים בזמנו להכניס את אחד מאיבריה של גראהם "למטחנת בשר גדולה" אם ה"פוסט" יפרסם כתבה מסוימת שהייתה שנויה במחלוקת.

בזוס התייחס לקתרין גראהם ואמר: "קיי גראהם היא דוגמה ומופת עבורי, ואני מוכן בהחלט שישימו כל אחד מאיברי גופי במטחנת בשר גדולה, אם יהיה צורך בכך".