משרדי האנרגיה והאוצר בתרגיל חירום משותף למשק החשמל

מדובר בתרגיל ראשון מסוגו שמדמה תרחיש של מלחמה רב-זירתית, מעלה לדיון סוגיות משותפות בתחומי הכלכלה והאנרגיה ומשמעותן, ובודק מה צריכה ישראל לעשות כדי להבטיח אספקת אנרגיה רציפה בשעת חירום

עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס
עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס

משרדי האנרגיה והאוצר קיימו השבוע תרגיל חירום משותף למשק החשמל. מדובר בתרגיל ראשון מסוגו שמדמה תרחיש של מלחמה רב-זירתית, מעלה לדיון סוגיות משותפות בתחומי הכלכלה והאנרגיה ומשמעותן, ובודק מה צריכה ישראל לעשות על מנת להבטיח אספקת אנרגיה רציפה בשעת חירום.

בתרגיל השתתפו מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ומנכ"לים של חברות תשתית ובהן חברת החשמל, נתג"ז ותש"ן. עוד השתתפו גורמים ביטחוניים האמונים על הגנת תשתיות האנרגיה של ישראל.

נזכיר כי בחודש אפריל האחרון פרסמנו ב"גלובס" מחקר מקיף וראשון מסוגו של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שבו ממפים חוקרי ביטחון ויועצי אנרגיה את מגוון האיומים על רשת החשמל והמוכנות אליהם. מסקנת החוקרים הייתה כי מגבלות פוליטיות וביורוקרטיות מונעות מציאת פתרונות הולמים ל"קטסטרופה" שעלולה לפקוד את ישראל בעת חירום.

כך, החוקרים דיברו על ה"הסיכון הפוטנציאלי לתשתיות של ישראל, כולל מערכת החשמל, שילך ויגבר עם השנים בשל שיפור יכולת הדיוק של הטילים המצויים בידי חזבאללה, ואלה שסביר להניח שיימצאו בידי חמאס (שלא להזכיר את סוריה ואיראן)", על חוסר מוכנותה של ישראל לתרחיש של אסונות טבע כמו גלי צונאמי או עלייה של מפלס הים ואפילו לא לתרחישים קיצוניים פחות כמו סופות שלג, ועל איום הסייבר והאיום האלקטרו-מגנטי שישראל לא ערוכה אליו כלל. במשרד האנרגיה אמרו כי "הפעילות המשותפת מהווה נדבך חשוב בקידום מוכנות המדינה להבטחת רציפות אספקת האנרגיה בעת חירום, ובהתמודדות המשרדים עם תרחישי חירום קיצוניים".