המשרד להגנת הסביבה: אגד הסעים - צי הרכב המזהם ביותר

בקרב הגופים שמפעילים ציי משאיות, עיריית תל-אביב היא המזהמת ביותר

חברת "אגד הסעים", חברת בת של אגד המשמשת להסעות, מחזיקה בצי כלי הרכב המזהמים ביותר בישראל - כך עולה מנתונים שפרסם היום (ד') המשרד להגנת הסביבה. אחרי אגד הסעים נמצאת חברה התחבורה הציבורית "מטרודן באר שבע" ובמקום השלישי במדד ציי הרכב המזהמים נמצאת חברת אגד - אגודה שיתופית לתחבורה, ששמשמת לתחבורה ציבורית. בקרב הגופים שמפעילים ציי משאיות, עיריית תל-אביב היא המזהמת ביותר.

הנתונים שעליהם מבוסס הדירוג מתייחסים להיקף פליטת החלקיקים מ-25 ציי הרכב הגדולים במדינה, שבכל אחד מהם לפחות 100 כלי רכב. מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי פליטת החלקיקים הממוצעת באוטובוסים של אגד הסעים ומטרודן באר שבע, שמסיימת השנה את הפעלת קווי התחבורה הציבורית באזור בבאר שבע, עומדת על 0.7 גרם לקילומטר נסיעה אחד. לפי המשרד להגנת הסביבה מדובר בחריגה של פי 20 מהיקף הפליטות של חברות אוטובוסים "נקיות" יותר, כמו חברת דן בצפון שמפעילה את המטרונית במפרץ חיפה.

מהנתונים שנמסרו היום עולה עוד כי חברות אגד ודן פולטות בממוצע 0.06 גרם של חלקיקים לקילומטר נסיעה אחד - שיפור ביחס לדירוג דומה שנעשה בשנה שעברה ובו נמצא כי חברות אלה פולטות בממוצע 0.08 חלקיקים לקילומטר. עם זאת, במשרד להגנת הסביבה מציינים כי כלי הרכב המשמשים את שתי החברות עדיין מזהמים ביותר מפי 3 ביחס לחברות אחרות בתחום התחבורה הציבורית.

צי המשאיות שמפעילה עיריית תל-אביב הוגדר בידי המשרד להגנת הסביבה למזהם ביותר בקרב ציי המשאיות בישראל. מדובר בצי של כ-120 כלי רכב ופליטת החלקיקים הממוצעת שלהם היא 0.06 גרם לקילומטר.

ראש תחום זיהום אוויר במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, אמר בשיחה עם "גלובס" כי בהנחיית השר היוצא, אבי גבאי, ומנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, הורחבו בשנה האחרונה פעולות הביקורת והאכיפה של פליטת מזהמים מכלי רכב - מגמה שעוד תוסיף ותתרחב. "בעליו של כלי רכב פרטי שנמצא מזהם משלם קנס של 500 שקל וכלי רכב מזהם שמשתייך לתאגיד נקנס בכ-1,000 שקל. בחלק מן המקרים גם הורדנו אוטובוסים מהכביש".

לדברי מנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר "זיהום אוויר שמקורו מתחבורה הוא חמור במיוחד במרכזי הערים - ולפי הערכות מוביל ל-1,250 מקרים של מוות מוקדם בישראל בכל שנה".

מנכ"ל אגד הסעים, אייל יחיאל אמר בתגובה לנתונים שעולים מהדירוג כי "במהלך השנה וחצי האחרונות אגד הסעים קלטה 240 אוטובוסים חדשים, מתוך צי של כ-500 אוטובוסים. העלות הממוצעת של אוטובוס היא כמיליון שקל ויש לנו תוכנית הצטיידות לשנה הבאה, תוך גריטה של אוטובוסים ישנים והתקנה של מסנני חלקיקים".

באגד אגודה שיתופית, שמפעילה קווי שירות ברחבי הארץ, נמסר כי חלק ניכר מצי האוטובוסים של החברה שמונה כ-3,000 כלי רכב, הוא בן 10-15 שנה: "תהליך ההצטיידות של אגד נעשה בתיאום עם משרד התחבורה ואין מדובר בתהליך עצמאי. בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, מאות אוטובוסים יטופלו באופן שיותקנו בהם מסנני חלקיקים ואחרים יוחלפו באוטובוסים המונעים בגז ובחשמל".

לא ניתן היה להשיג היום את תגובת מטרודן באר שבע.

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר: "מדובר על נתונים שנכונים לשנת 2015. העירייה פועלת לחידוש צי משאיות האשפה שברשותה על מנת להקטין את רמת זיהום האוויר. במהלך השנה תסיים העירייה בהחלפת המשאיות מסוג אירו 2 (עליהן מותקן כולא חלקיקים) למשאיות אירו 6 הנמצאות בתקן הגבוה ביותר מבחינת פליטת מזהמים. על פי תוכנית העירייה ובהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה עד סוף 2017 לא יהיו משאיות מזהמות מתחת לאירו 4".