ירידה של 3.4% בנכסים שניהלו בתי ההשקעות הגדולים בשנת 2015

16 בתי ההשקעות שהשתתפו בדירוג ניהלו בסוף השנה שעברה 733 מיליארד שקל ■ בתי ההשקעות אלטשולר שחם וילין לפידות המשיכו לרשום גידול גם ב-2015 

נכון לסוף שנת 2015 ניהלו 16 בתי ההשקעות הגדולים בשוק ההון המקומי, שסיפקו את נתוניהם לצורך ביצוע דירוג DUN'S 100, כ-733 מיליארד שקל - קיטון של כ-3.4% ביחס להיקף נכסים מצרפי של כ-759 מיליארד שקל שהם ניהלו בסוף 2014. את הנכסים האמורים ניהלו בסוף 2015 כ-4,528 עובדים, ועיקר הנכסים נחלק בין שלושה אפיקי פעילות: תיקים מנוהלים, קרנות נאמנות וקופות גמל וקרנות השתלמות.

כך, נכון לסוף 2015 ניהלו 16 הגופים הגדולים שנכללו בדירוג DUN'S 100 סך של כ-216 מיליארד שקל בתיקי השקעות מנוהלים, כ-214 מיליארד שקל בקרנות נאמנות (שפדו נכסים בהיקף גבוה בשנה שעברה והצטמקו במידה ניכרת), כ-223 מיליארד שקל בגמל והשתלמות וכ-121 מיליארד שקל בתעודות סל ובקרנות פנסיה (כולל קופה מרכזית לקצבה וקרן ותיקה).

עיקר הנכסים נמצא בידי חמשת בתי ההשקעות הגדולים במשק: פסגות; מיטב דש; אקסלנס - שבימים אלה בעלת השליטה בו, הפניקס, מנסה למחוק אותו מהמסחר בבורסה; אלטשולר שחם; וילין לפידות. חמשת הגופים הללו, שמנהלים פעילויות חיסכון לטווח קצר וארוך, כמו גם שירותים פיננסיים נוספים, ניהלו נכון לסוף 2015 נכסים בשווי מצרפי של כ-503 מיליארד שקל - קיטון של כ-1.5% ביחס לסוף 2014. ואולם, אין מגמה חד-כיוונית בקרב הגופים המובילים בשוק זה, ולצד קיטון בנכסים המנוהלים בפסגות, מיטב דש ואקסלנס, בתי ההשקעות אלטשולר שחם ובמיוחד ילין לפידות המשיכו לרשום גידול גם ב-2015.

קרנות הנאמנות נשחקו ב-2015

כך או אחרת, נתוני DUN'S 100 ממשיכים להמחיש את ההתקדמות של בתי ההשקעות, שרק שישה מתוכם אינם עצמאיים (חמישה בבעלות חברות הביטוח ועוד אחד בבעלות בנה"פ), שהפכו לנדבך מרכזי בניהול כספי הציבור בישראל. הנסיקה הגדולה של ענף בתי ההשקעות התרחשה בעשור שעבר, עם הוצאת קרנות נאמנות, קרנות השתלמות וקופות גמל מהמערכת הבנקאית, בד בבד עם הגידול בפעילויות הפיננסים במשק, תוך יצירת כלי השקעה חדשים, כגון תעודות סל, וכל זאת כהמשך לזרם הלקוחות המצטרף - במודע ושלא במודע, שהחל בשנות התשעים של המאה הקודמת כטפטוף לקוחות.

בשנה החולפת עקפו המייסדים והמנהלים של בית ההשקעות ילין לפידות - דב ילין ויאיר לפידות, שגם אוחזים עדיין במחצית ממניות בית ההשקעות המוצלח - את הראל פיננסים ועלו למקום השישי בדירוג הנכסים המנוהלים בבתי ההשקעות. גם בית ההשקעות אינפיניטי, של אמיר איל, עקף את מגדל שוקי הון ועלה למקום השמיני בענף (וזאת במיוחד משום שהוא נהנה מכספי קופת הגמל המרכזית לקצבה של עובדי חברת חשמל, שהיקף הנכסים המשויך להם עבר רף של 28 מיליארד שקל בסוף 2015). אגב, לאיל עוד בית השקעות: אילים, שחווה תקופה טובה מאוד בשוק קרנות הנאמנות. והיה עוד בית ההשקעות שטיפס מעלה: הלמן אלדובי, בניהול רמי דרור, שעלה למקום ה-11 במונחי נכסים מנוהלים, על חשבון מנורה מבטחים פיננסים.

איך זה קרה? הראל פיננסים, בניהול סמי בבקוב, מגדל שוקי הון, בניהול יוסי בן ברוך, ומנורה מבטחים פיננסים, בניהול זיו שמש, חוו בשנה החולפת פדיונות בקרנות הנאמנות, בעוד שהם נבדלים ממרבית בתי ההשקעות האחרים שברשימה בכך שאין להם חיסכון לטווח ארוך. זאת בניגוד לילין לפידות, לאינפיניטי ולהלמן אלדובי, שמנהלים גם גמל והשתלמות - שהנם אפיקים פחות תנודתיים ונזילים - בהיקפים נאים ביותר.

כמו כן, גם מור בית השקעות, שנהנה מעדנה בשוק קרנות הנאמנות, טיפס מעלה בדירוג DUN'S 100, למקום ה-14 בשוק, ואיילון בית השקעות הידרדר מטה. בעוד שבשנה שעברה אפסילון של שמואל פרנקל נכלל בדירוג, הרי שהשנה אין את נתוניו והוא לא נכלל בו.

שמונה חברות בהיקף דו-ספרתי

נוסף על כך, DUN'S 100 כולל השנה גם את דירוג חברות ניהול התיקים שבבתי ההשקעות. על פי נתונים שפרסמה רשות ני"ע, בסוף 2015 היו 124 חברות שעסקו בניהול תיקים, מהן 18 חברות ניהול תיקים "גדולות". כל חברות הניהול הללו, גדולות וקטנות יחדיו, ניהלו בסוף 2015 נכסים בשווי של כ-262 מיליארד שקל, והחברות הגדולות כאמור ניהלו מתוך סכום זה כ-226 מיליארד שקל. כמו כן, נכון לסוף 2015, כ-100.5 מיליארד שקל מהכספים המנוהלים בשוק זה היו של גופים מוסדיים, שההכנסה בגינם נמוכה מאוד, בעוד שהיתרה הייתה של לקוחות שאינם מוסדיים (פרטיים וגם תאגידים, רשויות ועוד).

כך או אחרת, על פי נתוני DUN'S 100 עולה כי ישנם שמונה בתי השקעות שמנהלים בפעילות זו נכסים בהיקף דו-ספרתי במיליארדי שקלים (בסדר יורד מהגדול ביותר): פסגות, אי.בי.אי, מיטב דש, פעילים של בנק הפועלים, אלטשולר שחם (עם נכסים של כ-16 מיליארד שקל בפעילות זו), ילין לפידות, הראל פיננסים ואקסלנס. לצדם נציין גם את איילון בית השקעות, שמנהל תיקים בהיקף של כ-9.5 מיליארד שקל.

דירוג חברות ניהול התיקים
 דירוג חברות ניהול התיקים

דירוג בתי השקעות
 דירוג בתי השקעות