"עובדי ההיי-טק שיפוטרו יפסיקו לשלם מס ב-4.8 מיליארד ש'"

גם יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, אלישע ינאי, יוצא נגד דבריו של אבי שמחון אתמול ב"גלובס", שאמר כי "לא נורא אם יפוטרו 20 אלף איש"

אלישע ינאי / צילום: תמר מצפי
אלישע ינאי / צילום: תמר מצפי

"דבר הזוי. אף אחד לא מבין מדוע אבי שמחון בחר לומר את מה שאמר, ואני מנסה להימנע ממילים בוטות ביחס לדברים האלה. ראש הממשלה נתניהו לא היה בחדר הישיבות בזמן ששמחון אמר את הדברים, ורק בסיומם - כשאמר שהמהלך יאפשר הורדת מסים - ראש הממשלה נכנס לחדר והביע הסכמה. ראש הממשלה לא שמע שהמחיר הוא פיטורים של 20 אלף איש שעובדים בתעשיית ההיי-טק".

כך הגיב היום (ה') בזעם יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, אלישע ינאי, לדבריו של פרופ' אבי שמחון. "תודה לאל, המערכת הכלכלית - ובה בנק ישראל, שר האוצר כחלון וגם ראש הממשלה בעצמו - לא חושבים כמו שמחון. עם זאת, מדובר בבעל תפקיד משמעותי ונבקש להיפגש איתו ונדרוש הבהרות לדברים".

איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה פרסם אמש הודעה חריפה אודות דבריו של פרופ' שמחון שהובאו ב"גלובס": "שמחון לא מסתפק בעצירה, ואפילו לא בירידה ביצוא של תעשיית ההיי-טק, אלא רוצה פשוט לסגור אותה. פרופ' שמחון מאמין כנראה שהישראלים צריכים להפוך לעם של סוחרים ונותני שירותים, ולא לעם שיוצר ומחדש ומשמש אור לגויים בתחום תעשיית ההיי-טק, שמתמודדת מזה שנים עם משברים עולמיים, שער שקל-דולר בלתי הגיוני ועוד. זאת, בזמן שרק פעולות בנק ישראל שתרמו לחיזוק הדולר מול השקל היו אלה שהותירו לתעשיית ההיי-טק להתחרות מול כל העולם".

בשיחה עם "גלובס" אמר היום ינאי כי "תעשיית ההיי-טק הישראלית מעסיקה כ-200 אלף עובדים ישירים ועוד כ-600 אלף קבלני משנה, נותני שירותים ועוד עובדים עקיפים. אם לפי גישתו של שמחון ייגרעו ממנה כ-20 אלף עובדים - הרי שפועל מדובר בכ-100 אלף עובדים. המשכורת הממוצעת של עובד היי-טק היא כ 40 אלף שקל בחודש, לרבות זכויות סוציאליות ופנסיוניות. הוא משלם כ-20 אלף שקל מסים למדינה, בכל חודש, מחצית מהשכר. אחרי ששמחון ישלח את האנשים האלה להיות מוכרנים, מאסז'יסטים ועובדי שירותים אחרים - הם יפסיקו לשלם מס. חשבון פשוט מעלה שהמדינה מפסידה במצב הזה הכנסות ממס בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל בשנה. זה חשבון של כיתה ו' ולא חשבון של אקדמיה ושל פרופסורים", אומר ינאי.

לדבריו, "אם נוסיף לחישוב הזה את העובדים שמתפרנסים בעקיפין מתעשיית ההיי-טק שיאבדו את תעסוקתם, אנחנו מדברים על הפסד של 15 מיליארד שקל הכנסות ממס למדינה בכל שנה. שמחון מבין את מה שהוא אומר? מדוע הוא לא מברר את הדברים עם אנשי בנק ישראל, שהם אנשים נבונים שמבינים משהו בכלכלה?".