מי יממן מיזם אופניים בעיר הבירה של ישראל?

ירידה חדה בחודש אפריל בשימוש בנתיב המהיר לתל אביב, בהיקף הנסיעות בכביש 6 ובנסיעות ברכבת

תל אופן / צילום: איל יצהר

ירידה מובהקת בשימוש בנתיב המהיר לתל אביב (21%- בנסיעות ו-31%- בשאטלים יחסית לחודש מרץ), בהיקף הנסיעות בכביש 6 (5.4%- יחסית למרץ), ובנסיעות ברכבת (14%- יחסית כנ"ל), מזכירים את הידוע - שחגים וחופשות הולכים יד ביד עם הפחתה בהיקף התנועה, בעיקר זו שבה נוסעים למרחקים ארוכים כדי להגיע לעבודה. חג פסח שנפל השנה בסוף חודש אפריל וחיבר חול מועד קצר לשני סופי שבוע ארוכים, מסביר את הירידה החדה בשיעור השימוש באמצעי התחבורה הללו.

ירידה נרשמה גם בפניות למידע באפליקציית מוביט (7.21%-) אליה פונים המשתמשים באוטובוסים. אפשר להניח במידה רבה של ודאות שגם הירידה הזו קשורה בחופשות ובשבתונים הממושכים, שבהם אין בישראל תחבורה ציבורית באוטובוסים, ואין גם טעם לפנות לאפליקציה שתמסור מידע לגביהם מועדי הגעתם. הם לא יגיעו.

עלייה זעירה נרשמה בכמות הנסיעות בנתיבי איילון (710 אלף נסיעות ביום ממוצע, יחסית ל-694 אלף נסיעות בממוצע בחודש מרץ). נתיבי איילון ודאי שואבים אליהם נסיעות מהנתיב המהיר. הם גם מעבירים אלינו נתוני ממוצע יומי, שאינו כולל סופי שבוע, זאת בשונה מהגופים האחרים המשתתפים במדד, הסוכמים את כל הנסיעות שהתקיימו כל החודש, כולל סופי שבוע. הנתון של איילון לפיכך מייצג גם נסיעות שנעשו החודש בימי חול המועד, והעלייה בממוצע אולי מלמדת על כך שבימי חג אנחנו נוטים יותר להשתמש בכלי הרכב הפרטיים שלנו - מכוניות, ולנסוע בהם, במקום באמצעי התחבורה ההמוניים.

השימוש בתל אופן, מיזם השכרת האופניים של תל אביב, מטפס עוד קצת מהשפל שהיה בו, כמעט 140 אלף נסיעות בחודש אפריל. המיזם אמור להתפשט גם לבת ים ולחולון בשנה הקרובה. כוונות לקדם פרויקט השכרת אופניים דומה בירושלים נתקעו החודש, למרות מאמצים לקדמו מצד חברי מועצת העיר. ממשרד התחבורה נמסר שהוא "ימצא דרך לעזור לירושלים בנושא", ונזכיר שבתל אביב המיזם פועל מתקציב העירייה בלבד בלי כל עזרה ממשלתית מיום הקמתו ועד היום הזה.

גם אפליקציית גטקסי ממשיכה לעלות בקצב קבוע: 1.3 מיליון הזמנות בחודש. היא השיגה החודש השקעה בסך 300 מיליון דולר מצד יצרנית המכוניות הגרמנית פולקסווגן. נזכיר כי לפני קצת יותר משלושה חודשים, הושקה אפליקציית המוניות "ריידר" שנדחפה על ידי איגוד המוניות הישראלי. האפליקציה נטעה תקווה להתפתחות של תחרות בשוק ששלטה בו גטקסי בלבד, אולם מודל העבודה שלה, שחיבר את מזמיני הנסיעות לתחנות במקום לנהגים, לא צלח את ביקורת הנוסעים ולא צבר תאוצה.

בינתיים המשקיעים שהבטיחו לדחוף את ריידר במסעות שיווק ופרסום אגרסיביים, החליטו לסגת. גם הבעלות על האפליקציה עצמה נמצאת מעורפלת, והצדדים המעורבים דנים ביניהם בבית המשפט. ריידר לא המריאה ושוק הזמנת המוניות המקוון נותר בינתיים זירה של שחקן אחד, שגם הולך ומכביד את ידו על הנהגים, בעמלות מתייקרות ועוד. לתשומת לב משרד התחבורה.

משרד התחבורה עדיין חייב לנו את נתוני הנסיעות באוטובוסים. 6 מיליארד שקל עוברים מדי שנה לחשבון הזכייניות המסיעות: אגד ודן, מטרופולין, קווים וכו'. שוב שאלנו השבוע במשרדו של מאיר חן, הממונה על התחבורה הציבורית במשרד, מדוע אי אפשר לקבל את נתונים הנסיעות לפי קווים. ושוב קיבלנו את אותה תשובה: יש נתונים, אבל לא ימסרו לנו אותם.

מדד התחבורה-8 גרפים 4-16
 מדד התחבורה-8 גרפים 4-16