כך כשלה ההבטחה לבניית עשרות אלפי דירות חדשות במרכז

תוכנית פינוי-בינוי החלה לפעול כבר ב-1999 והייתה אמורה להניב עשרות אלפי דירות חדשות עד כה, אבל זה לא קרה ■ הסיפור מאחורי המהלך הממשלתי הגדול

תמ"א 38/2 הריסה ובנייה. כנפי נשרים 25 רמת גן אנשי העיר / צילום: וידאו
תמ"א 38/2 הריסה ובנייה. כנפי נשרים 25 רמת גן אנשי העיר / צילום: וידאו

"המערכת הרגולטורית מתאפיינת בחוסר ראייה כללית, אי-תיאום ועמימות, הגורמים למחלוקות בין-משרדיות וחוסר אפקטיביות. על הממשלה לשאת באחריות לקידום ולמימוש של תהליכי התחדשות עירונית". שורות אלו נכתבו על ידי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, בדוח השנתי שפורסם לאחרונה במסגרת פרק שלם שהוקדש לתחום ההתחדשות העירונית.

כבר שנים שעשרות אלפי בעלי דירות ישנות בבניינים מתפוררים, אם לא יותר, שומעים על הבטחות לתכניות לפינוי בינוי, הבטחות שברוב המקרים נשארות על הנייר או חולפות יחד עם מערכות הבחירות ברשות המקומית, וכעת דוח המבקר מסביר מדוע.

בעוד פרויקטים בודדים הבשילו עד כה ליישום, בנייה ואכלוס, למעלה ממחצית המתחמים שהמדינה החליטה שהם זכאים לעבור את ההתחדשות המובטחת נותרו ללא שינוי ועל פי המבקר גם למדינה וגם לרשויות המקומיות חלק נכבד באשמה.

התפוקות של התכנית הממשלתית שהחלה לפעול בשנת 1999 היו אמורות להניב עשרות אלפי דירות חדשות עד כה, אך הצליחו להניב בנייה של אלפים בודדים בלבד.

בין הסיבות לכשל בתחום על פי מבקר המדינה, ריבוי מסלולים שגורם לבלבול גם בקרב העוסקים בתחום וגם בקרב בעלי הדירות. המבקר מציין עוד שלמרות שהממשלה העבירה תקציבים לתכנון וקידום תכניות לרשויות המקומיות, אלו ניצלו חלק מהכספים והחליטו מאוחר יותר לבטל את התכנית מסיבות שונות. גם תכנית רחבה עליה הכריזה הממשלה בשנת 2013, תכנית לבינוי פינוי בינוי, לא הצליחה להמריא ופיילוט שהיה אמור לצאת לדרך כבר מזמן עוד לא הבשיל לכדי מימוש.

במקביל המבקר מזכיר שוב, כמו שכולם כבר יודעים, שכל תכניות ההתחדשות העירונית מתנקזות בסופו של דבר לאזור המרכז, ובערי הפריפריה, שם לא פעם אפשר למצוא שפע בניינים ישנים ונוטים ליפול, אין היתכנות כלכלית ואין תקווה להתחדשות או חיזוק.

חייבים להיות הוגנים ולהגיד שבתקופה האחרונה אפשר לראות קצת שינוי כיוון במשרד הבינוי והשיכון, במנהל התכנון וגם בחלק מהרשויות המקומיות. יש יותר פרויקטים שיוצאים לדרך ובקרוב אמורה גם לקום רשות ממשלתית חדשה שכל תכליתה התחדשות עירונית.

אבל עשרות העמודים של דוח המבקר בנושא צריכים להזכיר לכל מי שאמון על התחום הזה שיש עוד הרבה דברים לתקן, והחלטות לקבל כדי שהתחום הזה יוכל להתקדם ועשרות אלפי בניינים ישנים יוכלו לעבור גם הם לשנות האלפיים ולא להיות תקועים אי שם בשנות ה-50.