צבא ארה"ב יצטייד במערכת ההגנה "חץ דרבן" של תעש

מנכ"ל תעש, אבי פלדר, העריך היום בשיחה עם "גלובס" את פוטנציאל ההתקשרות של החברה עם הצבא האמריקאי במאות מיליוני שקלים

ערכת ההגנה "חץ דורבן" בפיתוחם של תע"ש וראדא / צילום: אתר תע"ש
ערכת ההגנה "חץ דורבן" בפיתוחם של תע"ש וראדא / צילום: אתר תע"ש

התעשייה הצבאית (תעש מערכות) תצייד בשנים הקרובות את הצבא האמריקאי בגרסה החדשה וקלת המשקל של מערכת ההגנה האקטיבית שפיתחה, "חץ דרבן". מנכ"ל תעש, אבי פלדר, העריך היום (א') בשיחה עם "גלובס" את פוטנציאל ההתקשרות של החברה עם הצבא האמריקאי במאות מיליוני שקלים.

לפי תעש, מערכת חץ דרבן תשולב כמרכיב מרכזי בתכנית MAPS (Modular Active Protection System) שמוביל הצבא האמריקאי והיקפה מוערך ברבע מיליארד דולר. במסגרת התוכנית מתקיים שיתוף פעולה בין תעש מערכות לבין החברה האמריקאית ג'נרל דיינמיקס, כך שחלק מהרכיבים שקשורים למערכת ההגנה ייוצרו במפעליה שבארה"ב. חברות הנשק האמריקאיות לוקהיד מרטין ורית'און יעסקו במסגרת תכנית זו בפיתוח של מחשב מרכזי ותכנה חדשים שעל בסיסם תופעל מערכת ההגנה.

חץ דרבן פותחה בידי תעש לפני שנים מספר ויועדה לכוחות היבשה של צה"ל, על רקע איום של טילים נגד טנקים (נ"ט) ורקטות RPG על כוחות הרגלים והשריון שלו. המערכת מותקנת על נגמ"שים או על טנקים והיא פועלת באופן אוטונומי. עם זיהוי של איום המופנה לעבר הכלי שעליו היא מותקנת, המערכת משגרת לעברו מיירט שגורם לפיצוצו או לנטרולו במרחק רב מהכלי שעליו היא מגנה. בתעש אומרים כי המערכת מסוגלת לספק הגנה ברדיוס של 360 מעלות ובתרחישים של לחימה בשטח פתוח ובשטח בנוי.

היעדר ביקוש למערכת בישראל

במקביל לפיתוח של תעש, חברת רפאל מערכות לחימה התקדמה עם מערכת הגנה אקטיבית משלה, המכונה "מעיל רוח". מערכת הביטחון בחרה להצטייד רק במערכת שהציעה רפאל, וכיום היא מותקנת בנגמ"שים נמ"ר ובטנקים מרכבה סימן 4 הנמסרים לשימוש היחידות הלוחמות של צה"ל.

על רקע היעדר הביקוש ל"חץ דרבן" בישראל, תעש מערכות מייעדת את מערכת ההגנה שלה לצבאות אחרים ברחבי העולם. בחברה אף ציינו בעבר כי מערכת ההגנה כבר נמכרה למספר לקוחות זרים, אך סירבה למסור בנושא זה פרטים נוספים.

לדברי מנכ"ל תעש, פלדר מערכת ההגנה שתותקן על הכלים המשמשים את הצבא האמריקאי מהווה גרסה חדישה של חץ דרבן, הנקראת IF-LC: היא מתאפיינת במשקלה הנמוך ובהיותה גנרית, ניתן יהיה להתקין אותה על כלי רכב קלים, על נגמ"שים ועל טנקים. כך, היא עתידה לעבור התאמות לקראת התקנתה על הטנקים אברמס והנגמ"שים ברדלי המשמשים את כוחות צבא ארה"ב.

הגרסה המשופרת של "חץ דרבן" שעתידה להימסר בשנים הקרובות לצבא ארה"ב תיחשף בידי תעש לראשונה בתערוכת אמצעי הלחימה היבשתיים יורוסטורי שתיפתח בשבוע הבא בצרפת: "אנחנו יוצאים לתערוכה בצרפת בכוחות מתוגברים, שכן זהו אירוע חשוב בתחום המערכות המשמשות כוחות יבשה ולתעש יש הרבה מה להציג בנושא זה", אמר פלדר ל"גלובס".