אוריאל לין בעקבות דברי שמחון: לבחון מחדש רכישות הדולרים

נשיא איגוד לשכות המסחר: "התבטאות על פיטורי עובדים היא מקוממת, אבל אסור שעקב תגובה רגשית לא נבחן את המדיניות"

אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור
אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין מצטרף לתומכים בקריאתו של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, לבנק ישראל להפסיק את רכישות הדולרים. עם זאת קורא לין לבנק ישראל רק "לשקול מחדש" את המשך מדיניותו ומסתייג מדבריו של שמחון על פיטוריהם של 20 אלף עובדי תעשייה כתוצאה נלווית של הפסקת הרכישות.

בהודעה שפרסם היום לין נאמר כי "כמובן שהתבטאות על פיטורי עובדים היא התבטאות מקוממת, אבל אסור שעקב תגובה רגשית לא נעסוק בדבר המרכזי באמת ונבחן בכל הרצינות הראויה אם המשך רכישת דולרים על ידי בנק ישראל, כאשר הצבירה כבר עומדת על 90 מיליארד דולר, היא מדיניות נכונה שיש להמשיך ולהתמיד בה". לין הוסיף כי במקום לעסוק בנושאים הרגשיים, נכון הוא ש"ייבחנו ברצינות ובראייה מקיפה מהן העלויות הכרוכות בהמשך מדיניות זו למדינת ישראל ומה התועלות האמיתיות הנובעות מכך".

איגוד לשכות המסחר, המייצג בעיקר יבואנים, הוא הגוף המרכזי האחרון שנוקט עמדה במחלוקת הרגישה שפרצה בישיבת הממשלה בשבוע שעבר סביב מדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל. כפי שנחשף ב"גלובס", קרא שמחון לבנק ישראל לעצור את רכישות הדולרים לאחר שיתרות המט"ח של הבנק המרכזי חצו לאחרונה את קו ה-90 מיליארד דולר. שמחון טען כי היתרות אינן תורמות למשק, התשואה עליהן אפסית ועלות הניהול שלהן גבוהה. הוא גרס כי אין טעם לתמוך בתעשייה הנשענת על מחיר מטבע מפוחת. קריאתו של שמחון זוכה לתמיכת כלכלנים רבים אולם בנק ישראל הסתייג ממנה וקבע כי אין לה בסיס בספרות המקצועית.

ההסתדרות, התאחדות התעשיינים ואיגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה הגיבו לפרסום ב"גלובס" בגינויים תקיפים לדברי שמחון, שטען כי גם אם יפוטרו 20 אלף עובדים מתעשיות הייצוא כתוצאה מייסוף השקל הרי שעובדים אלה ייקלטו בסקטורים אחרים של המשק, שיצמחו כתוצאה מהפסקת הרכישות ובראשם המסחר והשירותים. יו"ר ההסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, אף קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתנער מדבריו של שמחון היות שהם מגיעים מגורמים בסביבתו.