ראש אגף תקציבים באוצר: "הקבלנים רוצים שהמחירים יעלו"

אמיר לוי טען עוד כי "מחיר למשתכן הוא מהלך אחד מתוך כמה מהלכים שמתרחשים במקביל" ■ ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "כל הפתרונות של הממשלה בתחום הדיור הם שקר אחד גדול"

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

"יש כאן שוק של ציפיות. הציבור שומע את כל הצדדים אבל לכולם יש אינטרסים. המטרה של הקבלנים היא שהמחירים ימשיכו לעלות, אבל הם מטיפים לממשלה כאילו המטרה שלהם שהמחירים ירדו. זה לא המצב", כך אמר ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, בכנס הנדל"ן לצעירים של התאחדות הסטודנטים ו"הבית האקדמי" שהתקיים היום (ב') בהרצליה.

לוי הוסיף עוד: "אין לי ציפייה שהחברות יגידו שצריך להוריד מחירים. נראה לי מוזר שנציגי הקבלנים ירצו שהמחירים יירדו אבל תוכנית מחיר למשתכן אמורה להוריד את המחירים. אין לי ציפייה שמנכ"ל אל על יסכים לשמיים פתוחים או שמנכ"לי הוט ו-yes יסכימו לפתיחת שוק השידורים. גם הקבלנים, המטרה שלהם היא מקסימום רווח, וככה החיים בנויים. אבל התפקיד שלנו הוא לאפשר לציבור לרכוש את הדירות במחירי בר השגה. בסופו של דבר הציבור צריך לשמוע את הצדדים ולקבל תמונה מלאה. אנחנו עושים את כל המאמצים לטפל במשבר הדיור". 

לדברי לוי, "מחיר למשתכן הוא מהלך אחד מתוך כמה מהלכים שמתרחשים במקביל. אנחנו חושבים שהתוכנית יכולה להשפיע, רק אם ניתן היצע מספיק גדול. יש לו עלות תקציבית לא מבוטלת אבל זה סדר עדיפויות שקבע שר האוצר ואושר על ידי הממשלה".

בתשובה לשאלה האם עליית המחירים מאז 2008 מעידה כי הממשלה לא יודעת איך להתמודד עם משבר הדיור ענה לוי כי: "בשנת 2008, המדיניות הממשלתית הייתה להפסיק לתכנן במרכז הארץ, עשו רפורמה ברשות מקרקעי ישראל, ועוד צעדים שונים שהשפיעו על היצע הדירות. אם ההיצע הוא דלי מלא מים, כל הצעדים הללו חוררו אותו. התפקיד שלנו הוא לסתום את החורים. ואנחנו עושים צעדים אגרסיביים, כמו הותמ"ל למשל, והגדלנו את היצע יחידות הדיור המתוכננות בצורה מהותית מכ-20 אלף ל-100 אלף. אני לא מכיר חברה עסקית שעשתה מהלך כזה. מ-2008 גדלנו בהתחלות בנייה מסביב 30 אלף לכמעט 50 אלף. ויש עוד צעדים. התפקיד שלנו לטפל במשבר הדיור, ואנחנו לוקחים אחריות".

 

לוי התייחס גם להצעת החוק לשכירות הוגנת, הצעת חוק פרטית שמקדם ח"כ רועי פולקמן (כולנו) ועברה אתמול בועדת שרים לעינייני חקיקה. נזכיר כי במקור ההצעה התייחסה לפיקוח על המחירים, אך נושא זה זכה להתנגדות האוצר ומשרד המשפטים. על כך אמר לוי: "אי אפשר לפקח על המחירים בשוק השכירות. יש כ-600 אלף נכסים מושכרים בישראל. אפשר להגיד שמפקחים על כולם, אבל זה לא ריאלי. זה יהיה בלי קיר כזה או אחר בדירה ועוד המצאות. כולם בסוף היו מתיישרים עם המחיר הגבוה ביותר. בגלל זה התנגדנו לפיקוח על המחירים בהצעת החוק . ההצעה שאושרה כעת בועדת השרים לעינייני חקיקה היא טובה. אנחנו רוצים שוק שכירות, ופועלים גם בתחום ייזום מכרזים להשכרה, וגם לטובת השוכרים".

משתתפת נוספת בכנס הייתה ח"כ אורלי לוי אבקסיס שתקפה את הממשלה על הפעולות בתחום הדיור. "יש אי שיוויון משווע. אין ילד ממשיך בפריפריה אלא אם כן אתה שייך למושבים או קיבוצים. אז למה שהם יישארו במקומות הללו? כל הפתרונות של הממשלה בתחום הדיור הם שקר אחד גדול". ח"כ לוי אבקסיס הוסיפה ואמרה שיש בעיה גדולה עם הפתרונות כי הם סותרים את עצמם ונתנה דוגמא מקרנות הריט שיוכלו לעשות בדיור להשכרה שהממשלה קידמה את הקמתן: "רוצים להשקיע את הפנסיות שלנו בנדל"ן בקרנות הריט. אבל בממשלה הם מנסים להוריד את מחירי הדירות. אז הם בעצם רוצים להכניס את הפנסיה שלנו למקום בו המדינה חושבת שהמחירים ירדו? שנפסיד? בגלל זה אני לא מאמינה".