כשמסי ורונאלדו משעממים אותנו: האם הכדורגל ייכחד?

בשנת 2000, 8.8 מיליון ילדים שיחקו בייסבול בליגות ילדים. בתוך 13 שנים צנח המספר ל-5.3 מיליון בלבד ■ זה לא קרה סתם ועלול לקרות גם לכדורגל

לואיס סוארז עם ליונל מסי, ברצלונה / צלם: רויטרס
לואיס סוארז עם ליונל מסי, ברצלונה / צלם: רויטרס

איך היה גמר ליגת האלופות? אתם כבר צופים בקופה אמריקה? תיכף גם אליפות אירופה כבר כאן.

האם במהלך משחקי כדורגל אתם מגניבים מבט לטלפון שלכם? אולי אפילו שלחתם הודעה? הסיכוי קרוב ל-100%. אם כך, צר לי לבשר לכם שגם אנחנו, אוהדי הכדורגל, לוקחים חלק בחורבנו של הענף שאנחנו אוהבים.

הסיבה שהצצתם בטלפון היא כי חוויתם רגע של שעמום. זו חוויה נורמלית לחלוטין במאה ה-21. קשה מאוד לצלוח משחק כדורגל שנמשך 90 דקות, ולהיות מרוכזים רק במשחק. זו משימה כמעט בלתי אפשרית. אתם לא מיוחדים מבחינה זו. קיבלנו הוכחה לכך כשמצלמות הטלויזיה הופנו ליציע המכובדים בגמר ליגת האלופות, שם ראו כי חצי מהיושבים משחקים בטלפון שלהם גם בזמן המשחק החשוב של השנה.

מחקר שביצעה חברת מיקרוסופט מצא כי יכולת הריכוז של אדם עומדת על 8 שניות, פחות מדג זהב (9 שניות, למי ששאל). מדובר בירידה חדה משנת 2000, בה עדיין עמדה יכולת הריכוז על 12 שניות. 79% מהנשאלים סיפור כי הם משתמשים בשני מסכים במקביל, בטלוויזיה ובטלפון. 77% אמרו שכאשר אין להם מה לעשות, הם פונים תחילה לטלפון שלהם. 67% טענו כי מולטי-טסקינג זו הדרך היחידה שבה הם יכולים להיות אפקטיביים. 44% סיפרו שהם מתקשים להתרכז במשימה אחת בזמן נתון. סביר להניח שמסיבות אלה, רובנו לא נצליח לקרוא גם את הדו"ח בן 52 עמודים שכתבו במיקרוסופט.

אנחנו לא מצליחים להימנע מקריאת הודעות תוך כדי נהיגה, אין לנו סבלנות לעמוד ברמזור או בתור בסופרמרקט מבלי להסתכל בטלפון. אז איך נוכל לצפות בשחקן אפילו ברמתו של רונאלדו, במשך 90 דקות? התשובה: לא נוכל.

מספיק ללמוד ממה שקורה לבייסבול. הספורט הכי פופולרי בארה"ב? אז זהו, כבר לא. הליגה המקצוענית עדיין מאוד רווחית ושחקנים מרוויחים בה עשרות מיליוני דולרים כדי להכות בכדור עם מחבט. אבל, ילדים כבר לא רוצים לשחק בייסבול. בשנת 2000, 8.8 מיליון ילדים שיחקו בייסבול בליגות ילדים. בתוך 13 שנים צנח המספר ל-5.3 מיליון בלבד. כל זאת בתקופה בה גדלה אוכלוסיית ארה"ב ביותר מ-50 מיליון אזרחים...

אז למה זה אסון פוטנציאלי לכדורגל? כי המשחק, כפי שהוא משוחק היום, משעמם אותנו. לכן, לאט לאט, נראה עזיבה של אוהדים את המשחק, במיוחד של ילדים, נערים וצעירים. תחילה מהמגרשים, אחר כך מהצפייה בטלוויזיה ולבסוף גם ממעקב אחר הענף בכלל, קנייה של מרצ'נדייז וכיו'. המשמעות היא שמיטת הבסיס הכלכלי של הענף כולו.

זה לא ימנע מאנשים לשחק כדורגל, כי זה משחק מהנה ביותר לשחק בשכונה ועם חברים. אפילו כשהילדים היום מעדיפים את הטלפון שלהם על פני ריצה וזיעה. המשחק לא עומד להיעלם. הענף המקצועי אולי כן.

חברות, תעשיות וענפים שלמים חווים מסביב לגלובוס שינויים דרמטיים בענף המפרנס אותם. הנה למשל חברת הקומיקס של גיבורי העל מארוול, שהכריזה על פשיטת רגל ב-96', שינתה את מרכז עשייתה וכיום היא מעצמת קולנוע שכל סרט שלה מגלגל מאות מיליוני דולרים.

לכן, כדאי מאוד לקברניטי ענף הכדורגל בארץ ובחו"ל, כמו כל חברה ועסק שמעוניין בקיימות לאורך שנים, להתעורר לפני שהפרה שלו מפסיקה להפיק חלב. יש צורך למפות, לזהות ולהבין את הבעיה, ואז, על בסיס הנתונים, לחשוב על השינויים שניתן לבצע. שינויים בקצב וזמני המשחק, חילופים בתדירות גבוהה, פרקים קצרים של משחק, חוקים חדשים שמאפשרים להשתמש בידיים ועוד.

אחרת פיפ"א, וואפ"א, ההתאחדות לכדורגל וכמובן השחקנים והצוותים יאלצו לחפש לעצמם פרנסה אחרת.

■ צביקה גוטליב הוא מנתח טרנדים, Trend analyst בחברת Trendit.co.il