"חוויית הביקור אצל הגניקולוג לא השתנתה מזה 50 שנה"

רן פוליאקין, מייסד פאוארמט, משקיע בסטארט-אפ שעוסק באיתור סרטן צוואר הרחם ■ "הבדיקות הקיימות לא מדייקות יותר מקוף שבוחר מניות"

רן פוליאקין / צילום: איל יצהר
רן פוליאקין / צילום: איל יצהר

"חוויית הביקור אצל הגניקולוג לא השתנתה מזה 50 שנה", כך אומר רן פוליאקין, מייסד חברת פאוארמט (Powermat). בשנים האחרונות פוליאקין משקיע בשורה של סטארט-אפים, בהם חברת אלומיג'ין (Illumigyn), המפתחת מכשיר חדש שאמור לשפר את הבדיקות לאיתור סרטן צוואר הרחם. "הבדיקה היום מבוססת מדי על ראיה סובייקטיבית על ידי הרופא. המוצר שלנו, האנדוסקופ הראשון לצפייה בצוואר הרחם, אמור לשנות את התחום ולאפשר בדיקה שתוצאותיה דומות גם אם עורכים אותה שני רופאים שונים".

אלומיג'ין היא אחד מבין יותר מעשרה מיזמים שהוקמו בקמפוס של פוליאקין בנווה אילן, הכוללים למשל גם מערכת לאבחון רפואי באמצעות חוטים השזורים במזרני בתי חולים ומערכת שמיתרת מקלדות בלפטופים.

מנכ"ל אולומיג'ין הוא אריאל כץ, שהיה COO בפאוארמט ובעבר סמנכ"ל בקומברס, וכמו רבים מן הבכירים בחברות הסטארט אפ של פוליאקין, הוא הולך איתו שנים רבות. "חברות המכשור הרפואי הגדולות עושות מאמצים אדירים לשפר את הבריאות שלנו, אבל בתחום הגניקולוגיה אין התקדמות", אומר כץ, "והתוצאה היא שהבדיקות הקיימות לאיתור סרטן הרחם לא מדייקות יותר מקוף שבוחר מניות".

איתור סרטן צוואר הרחם מתבצע היום בבדיקת סקר, בעלת כמה שלבים. בשלב הראשון נוטלים דגימה מדפנות הנרתיק (PAP). אם תוצאות הדגימה הן שליליות צופים בנרתיק באמצעות מעין מיקרוסקופ מואר שנקרא קולפוסקופ, ואם עדיין יש חשד, מבצעים ביופסיה. הן בדיקת הפאפ והן הביופסיה נחשבות לא מדויקות מספיק.

"פגמים מתחת לפני השטח"

"סרטן צוואר הרחם ניתן למניעה מוחלטת אם הוא מאותר בזמן", אומר כץ, "אך בכל שנה מתפספסים כמה עשרות אלפים מקרים בארה"ב בלבד. הנשים הללו עלולות שלא לשרוד את הסרטן, או שהיכולת שלהם ללדת ילדים תיפגע באופן בלתי הפיך. מדובר בסרטן השני בשכיחותו בנשים". במזרח, בדיקות סקר לאיתור סרטן צוואר הרחם הן פחות שכיחות, ולכן הסרטן הזה נפוץ שם עוד יותר, ועולה בחייהן של מאות אלפי נשים בכל שנה.

הרעיון של אילומיג'ין הגיע מן הכיוון הטכנולוגי. בתעשייה, משתמשים במצלמות בתדרים אינפרה אדום ואולטרה סגול, כדי לראות פגמים בתוך החומר ולא רק על פני השטח שלו. מדוע לא להשתמש בכך כדי לאבחן מוקדם פגמים בתוך רקמת גוף, כמו גידולים סרטניים? לדברי החברה, הרעיון הזה התממש למציאות במוצר של אילומיג'ין. גלי האינפרה אדום מאפשרים לראות פגמים מתחת לפני השטח של הרקמה ואילו האולטרה סגול מדגיש תאים סרטניים באופן שונה מתאים בריאים.

בעת שימוש במכשיר של אילומיג'ין, הרופא רואה על מסך את התמונה שמתקבלת מן האור הנראה ומן התדרים הגבוהים והנמוכים יותר, ויכול גם לשמור את התמונה להשוואה עם תמונות נוספות של אותה אישה בעתיד. "כמו כן, אם אותה אישה רוצה חוות דעת של מומחה נוסף, היא לא חייבת להיבדק שוב אלא רק להציג לו את התמונה", אומר פוליאקין.

המצלמות הללו כה נפוצות בתעשייה, שהן הפכו עם השנים לזולות מאוד, מה שמאפשר לאילומיג'ין להציע לשוק אנדוסקופ אבחוני שהמחיר שלו לא גבוה בהרבה מהספקולום המשמש להרחיב את צוואר הנרתיק כדי לבצע ביופסיה. בשלב הראשון החברה מציעה שימוש במכשיר שלה לדייק באיתור המיקום הנכון ליטול ממנו ביופסיה, בהמשך היא עשויה להתחרות בכלל שוק הקולפוסקופיה ואף להרחיב אותו. בעתיד היא עשויה להתחרות גם בבדיקות הסקר. כץ: "אנחנו נכנסים לשוק על גבי השיפוי הביטוחי הניתן היום לספקולום שמשמש לכל בדיקה גניקולוגית, אלא שלספקולום שלנו יש גם מצלמה משוכללת".

המוצר נמצא כעת בשלב ההשקה הרכה והוא אמור להיות מאושר וזמין בתוך כשנתיים. בהמשך הדרך החברה תגייס סכום משמעותי יותר ותחפש שותף אסטרטגי שיסייע בהפצת המוצר. בחברה הושקעו עד היום כ-5 מיליון דולר, על ידי פוליאקין, כץ וקבוצה של משקיעים פרטיים אשר מעורבים ברוב החברות של פוליאקין.

פוליאקין: "היום אנחנו מתמקדים בסרטן צוואר הרחם כי זו אפליקציה מאוד ברורה, אבל אפשר להשתמש במוצר גם לבחון תקיפות מיניות, דלקות ולמגוון יישומים אחרים בתחום רפואת האישה".

- בחברה עובדות גם נשים?

פוליאקין: "אני אישית מאוד מחובר לצד הנשי שלי (צוחק). הגניקולוגית ד"ר ריסה קגן מאוניברסיטת ברקלי חברה בוועדה המדעית המייעצת שלנו".