כמה בני 100 יש בחיפה? יונה יהב משקיע באריכות ימים

וגם: רוני בריק תוקף ומחבק את אביגדור יצחקי; ואלי גרונר יוצא נגד פקידים עצמאיים מדי

יונה יהב / צלם: איל יצהר
יונה יהב / צלם: איל יצהר

סולחה עם "האינטרסנט"

רוני בריק תוקף ומחבק את אביגדור יצחקי

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, היה תקיף במיוחד בכנס התאחדות בוני הארץ במלון הרודס אילת. "בעת האחרונה הולכים וגוברים הקולות הטוענים, כי אנחנו, בוני הארץ, אינטרסנטים התוקעים מקלות בגלגלים כדי שמהלכי הממשלה לא יצליחו, כי אנחנו לכאורה לא רוצים בבלימת עליית המחירים", הוא אמר והוסיף: "אני רוצה להסביר למקבלי ההחלטות שאנחנו לא סתם אינטרסנטים. אנחנו אינטרסנטים גאים. אנחנו גאים עד מאוד בתרומתנו לבניית הארץ. אנחנו האינטרסנטים שסוללים כביש וחופרים מנהרות, המביאים לפתיחת בתי ספר ומועדוניות נוער, היוזמים ובונים דירות לרוחבה ולאורכה של הארץ, לזוגות הצעירים ולמשפחות מרובות הילדים והאינטרס העליון שלנו רבותיי, הוא הצלחת מהלכי הממשלה"

אחרי הנאום העצבני, בריק עצר לרגע כדי להודות לאדם שהגדיר "חברי היקר", הלא הוא יו"ר מטה הדיור באוצר, אביגדור יצחקי, שנכח באולם. בריק שינה את הטון הכועס לטון חברי והפתיע את יצחקי עם פסל מיוחד, מתנה ממנו ומבכירי ההתאחדות על עבודתו ועשייתו. יצחקי שהופתע מהמחווה עלה לבמה להתחבק עם הנשיא, שרק נכנס לתפקידו בפברואר האחרון ולא יכל להתאפק וביקש לברך אותו על כניסתו לתפקיד ועל שיתוף הפעולה הפורה בין הצדדים, שלא פעם מתנגחים אחד בשני על גבי דפי העיתון או בכנסים, אבל מאחורי הקלעים משתפים פעולה.

בריק ויצחקי / צילום: מרסלו
 בריק ויצחקי / צילום: מרסלו

כמה בני 100 יש בחיפה?

יונה יהב משקיע כסף וזמן באריכות ימים

בכנס השנתי של הקריה הרפואית רמב"ם בנושא טכנולוגיה, רפואה וחברה שהתקיים בשבוע שעבר, סיפר ראש עיריית חיפה, יונה יהב, לנוכחים על כוונתו להפוך את חיפה לבירת הביוטכנולוגיה של ישראל ולהשקיע בקידום מרכזי מו"פ ורפואה כדי לפצות על עיוות והזנחה שנמשכים שנים רבות באזור הצפון בהקצאת משאבים וזמינות רפואית.

בין משתתפי הכנס הרבים, היה גם יקי ינאי, יו"ר משותף של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) ואחראי תחום מדעי החיים, אשר משמש גם כנשיא ומנכ"ל חברת פלוריסטם, השוכנת בחיפה.

יהב וינאי דנו במגמות של אריכות ימים, בצורך לפתח טכנולוגיות חדשות בתחום זה, ובמשאלתו של יהב כי יצמחו מחיפה. יהב ציין בחיוך כי הוא נוהג לבקר בקביעות בבתיהם של תושבי העיר שחוגגים יום הולדת 100, וכי מצא לאחרונה שלא נשאר לו זמן לעבוד מרוב ביקורים כאלה, בזכות תעשיית הרפואה שמאריכה את תוחלת החיים. מעניין אם כחלק ממשימתו החשובה להאריך את חיי התושבים בעיר, הוא גם יפעל יותר לצמצום פעילות המפעלים המזהמים בחיפה.

עוד היו שם: מנהל המרכז הרפואי רמב"ם, פרופ' רפי ביאר; נשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא; דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, פרופ' אליעזר שלו; דיקן הפקולטה להנדסה ביו רפואית, פרופ' אמיר לנדסברג; וכן מרצים בכירים מהארץ ומחו"ל, בהם יליד העיר חיפה פרופ' יובל נח הררי; פרופ' אריק טופול, קרדיולוג וגנטיקאי אמריקאי בעל שם עולמי; ופרופ' ויליאם ברודי, לשעבר נשיא אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

יונה יהב / צילום: תמר מצפי
 יונה יהב / צילום: תמר מצפי

גרעינים לא לפיצוח

מנהלי חברות התבואות והגרעינים מנסים לשכנע את הנמלים לסייע בפריקת האוניות עם סחורותיהם

בכנס הגרעינים התשיעי של ישראל, שקיימה אתמול חברת קוראל שירותי ים במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב, לא פוצחו גרעינים, אלא התנהלו דיונים בעניין התשתיות הבעייתיות בנמלים, המשמשות לפריקת האוניות, שעליהן תבואות ומוצרי גרעינים (כמו תירס וסויה). בכנס נדונה, בין היתר, החשיפה לפשעי סייבר, לספנות ולסחר.

יוני איזקוב, מנכ"ל קוראל שירותי ים, אירח בכנס את חבריו לאיגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע מספוא ומוצרי הגרעינים, בהם אורי לופט, מנכ"ל מילובר; איתי רון, מנכ"ל חברת צנציפר; אלי סיון, מנכ"ל דגש סחר חוץ, המשמש גם כיו"ר האיגוד; איתן שיינר, מהנהלת שמן תעשיות; ושלום חתוקה, הבעלים של חברת שינטרקו.

עוד הגיעו לאירוע: יו"ר חברת נמל חיפה, האלוף (במיל') משה סוקניק; מנכ"ל חברת נמל אשדוד, יצחק בלומנטל; בעלי מספנות ישראל, שלומי פוגל; מנכ"ל נמל מספנות ישראל, צביקה שכטרמן; וראש אגף כלכלה ברשות הספנות, צביקה שפירא.

הכנס הסתיים אצל חלק מהנוכחים בתחושה אופטימית, שאולי נמלי ישראל, שנציגיהם נכחו במקום, יגדילו השקעותיהם בתשתיות לפתרון בעיית פריקת אוניות התבואות והגרעינים.

איזקוב, סיון וליפט / צילום: שיצו צלמים
 איזקוב, סיון וליפט / צילום: שיצו צלמים

חגיגת האוכל של יו"ר טמפו

גם בישראל - האיטלקים לא מוותרים על תחרות שפים

איטליה התברכה במאכליה. אז מה הפלא שהשגריר האיטלקי בארץ, פרנצ'סקו מריה טאלו, למרות לו"ז עמוס באירועים וחגיגות סביב יום העצמאות האיטלקי שהתקיים ב-2.6, מצא זמן להגיע גם לתחרות השף הצעיר של סן פלגרינו, שהתקיימה בשבוע שעבר כדי לעודד את השפים הצעירים.

מיכל אנסקי הגיעה להנחות את האירוע, ומאיר אדוני לא נח ואחרי הזכייה ב"משחקי השף" הגיע לתחרות השפים על תקן שופט ומנטור, שילווה את הזוכה לגמר הגדול באטליה.

באירוע נצפו גם הנציגים הבכירים של סן פלגרינו מאזור הים התיכון, שעלו לתת פרס לזוכה השלישי - סטפנו בולונז וסטפניה קוז'רון, ג'ק בר, יו"ר טמפו - שנתן את הפרס לשף הזוכה, יואש בן-אליעזר - משנה למנכ"ל טמפו ומנכ"ל הילטון בישראל, רוני פורטיס.

אלי גרונר נגד פקידים עצמאיים מדי

מנכ"ל משרד ראש הממשלה: "בלתי נסבל שפקיד יתגאה שסיכל מהלך של שר"

ביום חמישי התקיים במכללה למינהל בראשון-לציון אירוע של המרכז להעצמת האזרח בשיתוף המסלול האקדמי המכללה למינהל על מעמדן המשפטי והביצועי של החלטות הממשלה. בדיון השתתפו דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס; אלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה; אבי גבאי, לשעבר השר להגנת הסביבה; ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג ("המחנה הציוני"); פרופ' סוזי נבות מהמסלול האקדמי המכללה למינהל ופרופ' אשר טישלר, נשיא המסלול האקדמי המכללה למינהל.

אל מול ביניש, שאמרה כי "הממשלה היא לא בעל בית אבסולוטי, והשירות הציבורית ובית המשפט הם אלה ששומרים על עמוד השדרה של עבודת הממשלה", גרונר הציג נקודת מבט שונה: "אני תמיד הייתי תחת הרושם שרוב החלטות הממשלה אינן מבוצעות. בממשלה הנוכחית הכנסנו לתקנון של עבודת הממשלה סעיף שמחייב את כל השרים לדווח למנכ"ל משרד ראש הממשלה על אופן ביצוע החלטות המשלה. היתרון הוא שאנחנו מתחילים לפעול לפי עובדות ולא הנחות, וזה גם החיסרון. ואחרי שפירקנו את כל ההחלטות לתתי סעיפים, יש לנו בפעם הראשונה נתוני אמת בדוח שיתפרסם בימים הקרובים. כאשר בחנו את הסיבות לאי ביצוע החלטות ממשלה, היו שם שני חסמים מרכזיים - החסם הראשון הוא מעורבות היתר של משרדי המטה. במקום לבצע בקרה על המשרדים, משרדי המטה נוטים לבלום אותם. הבלמים עובדים אצלנו במקום בקרות. יועץ באגף תקציבים התגאה בעבר שהוא הצליח לטרפד מדיניות של השר - וזה מצב בלתי נסבל.

"החסם השני שראינו שחוזר על עצמו הוא חפיפת סמכויות. מי אחראי על היעילות האנרגטית במשק? משרד התשתיות? האנרגיה? מה עושה עסק שנופל במלכודת בין שני משרדים? המאפיין המשותף של שני החסמים האלה הוא שהם שוכחים שהמטרה של כולנו הוא האזרח הישראלי. לא מעניין ריב הסמכויות או ריב הרגולטורים. האזרח רוצה לראות תוצאות ולקבל שירות.

"אנחנו צריכים לדחוף לתרבות ארגונית עם יותר כבוד בין משרדים לתחומי הפעילות שלהם.

"אני אופטימי כי הממשלה הזאת כבר ביצעה שני מהלכים שמהווים שינוי של ממש בתרבות הארגונית - הנומרטור מחייב את הממשלה להתנהלות פיסקאלית אחראית, ותחילת המעקב אחרי ביצוע החלטות. עצם זה שיודעים שאנחנו עוקבים, הגדיל את האחוז באופן משמעותי שאני בטוח שיפתיע אתכם בתחילת שבוע הבא".

גרונר / צילום: עידן גרוס
 גרונר / צילום: עידן גרוס

הסינים ומלחמתם בזיופים

המהפך: "סין רוצה להתבסס על קניין רוחני"

התדמית של סין בכל הנוגע לשמירה על קניין רוחני ממדינות אחרות, אינה טובה במיוחד. אבל בשנים האחרונות חל שינוי במדינה עתירת האוכלוסין הזו. אמנם עדיין יש שם חיקויים וזיופים לא מעטים, אבל הממשל שם משקיע יותר ויותר באכיפה וענישה בתחום ובתי משפט ייעודיים שהוקמו. לצד זה סין הופכת יותר ויותר למדינה בה מגישים פטנטים, ותופעה זו מצויה שם בגידול מתמיד.

בהקשר הזה, חברת TechCode הסינית, שמטרתה להשקיע בקניין רוחני ישראלי, ארגנה משלחת מישראל של אנשי עסקים, יזמים, אנשי אקדמיה ופעילים מהתעשייה בנושא הקניין הרוחני לביקור בבייג'ינג ושנגחאי כדי לקשר חברות טכנולוגיה ישראליות עם משקיעים ושותפים עסקיים פוטנציאליים בסין.

במסגרת הביקור, ד"ר אילן כהן, שותף בקבוצת ריינהולד-כהן, הרצה בפני המבקרים ותיאר את המציאות המשתנה בסין. לדבריו, "הקניין הרוחני מהווה מפתח להתפתחות כלכלית וסין שמה לה כמטרה להיהפך לכלכלה שמבוססת קניין רוחני עד שנת 2020 בין היתר דרך שיתופי פעולה. היכולות התעשייתית הסיניות יחד עם החדשנות הישראלית, שיש לה שם ברמה עולמית, נותנות בסיס איתן לשיתופי פעולה עם חברות ישראליות ולסינרגיה בין שתי הכלכלות. פעילותה של TechCode בישראל אשר משמשת כגשר לחברות ישראליות עם משקיעים ושותפים בסין, מהווה נדבך חשוב בחיזוק כלכלת החדשנות בישראל".

אילן כהן / צילום: סאלי לי
 אילן כהן / צילום: סאלי לי