סגן הנשיא לחדשנות באורקל: המסנג'ר הוא המסר

סגן הנשיא לחדשנות באורקל, רג'י ברדפורד, מאמין כי תוכנות מסרים מידיים יהרגו את הרשתות החברותיות, וכי אפליקציות על גבי תוכנות מסרים מיידיים (bots) הן הדבר הבא

רג'י ברדפורד  / צילום: איל יצהר
רג'י ברדפורד / צילום: איל יצהר

"תוכנות מסרים מידיים, והיום גם תוכנות רובוט (bots) שרצות על גבי תוכנות מסרים מידיים, הן אחד הטרנדים החמים היום. זה הגיע דווקא מהמזרח, מתוכנת מסרים כמו WeChat , מתחיל מן הצעירים ומתרחב לכל המגזרים", כך אמר רג'י ברדפורד, סגן נשיא לפיתוח מוצרים באורקל, בוועידת שוק ההון של "גלובס" המתקיימת היום בתל אביב.

"יש היום יותר צרכנים במסנג'רים מאשר ברשתות חברתיות", אומר ברדפורד. "ואם הרשתות החברתיות פרצו בהובלה ברורה של פייסבוק, הרי שהשוק של המסרים מאוד מבוזר, גם גיאוגרפית. ב-2009 כאשר פייסבוק פתחה את האפשרות להקים דפי פרסום, עולם הפרסום עבר מהפיכה, וכעת זה יקרה שוב בצ'טים. זה יחליף את האופן שבו הצרכן מתקשר עם העולם סביבו".

בוטים מהווים שילוב בין בינה מלאכותית לתוכנות מסרים מידיים. הם מהווים הרחבה של תופעת הרובוטים המצ'וטטים שניתן לפגוש היום באתרי שירות לקוחות. בפלטפורמת ה-WeChat הסינית ניתן להשתמש בבוטים כדי לבצע מגוון סידורים ותקשורת עם ארגונים באמצעות צ'ט עם הרובוטים הללו. בגרסה המשופרת שלהם הבוטים הללו מתפתחים למעין מיני-אפליקציות בתוך תוכנת מסרים, המשתמשות בשפה טבעית ונעזרות בבינה מלאכותית כדי להשתלב בשיחה המתנהלת בין בני אדם בתוכנת המסרים. ברדפורד מעריך כי תוכן חדשותי, מוזיקה ושירות לקוחות יעברו כולם לפלטפורמת הצ'ט.

ברדפורד הוא יזם סדרתי בעברו, שהקים חברות בתחומים שונים כמו חברת WebMD להנגשת תוכן רפואי לצרכנים, חברת Tandberg television בתחום ה- VOD והאחרונה שנרכשה לפי 4 שנים על ידי אורקל, חברת Vitrue להנגשת פרסומות דרך רשתות חברתיות. מעבר לכך הוא אב לשישה ילדים: "והחדשנות שלי מוזנת במידה רבה על ידי הילדים שלי"

"התוכנה אוכלת את העולם", מצטט ברדפורד את מארק אנדריסון מייסד נטסקייפ והיום איש הון סיכון, "ועכשיו שהיא אכלה את העולם, היא אוכלת גם את החברות. במיוחד אחרי החדירה של למובייל, אי אפשר למחוק ממנה. היום השינויים בכל תעשיה, מונחים לא על ידי מה עושים המתחרים שלך ומה אתה עושה, אלא על ידי הציפות הטכנולוגיות של הצרכנים. אני מתגורר בלונדון וחוסך 15-20 דקות כל יום על ידי שימוש בוייז. זה עולה לי בקצת פרטיות אבל זה משתלם לי. אני היום מצפה לחוויה כל כך ידידותית למשתמש ונטולת חיכוך גם בכל מקום אחר - במכונית, בבנק או במסעדה". בהתאם לכך, חברות התוכנה משתלטות על תעשיות רבות. אובר היא חברת המוניות הגדולה בעולם ואין ברשותה מוניות, פייסבוק היא חברת המדיה הגדולה בעולם ללא תוכן עצמאי, AirBNB הוא עסק המלונאותה גדול בעולם בלי חדר מלון אחד בבעלותו, וכך גם עליבאבא היא הקמעונאי הגדול בעולם, ללא מלאי.

בחצי השנה האחרונה אורקל רכשה שתי חברות ישראליות, ראבלו ב-500 מיליון דולר בתחום הענן וקרוסווייז ב-50 מיליון דולר בתחום הביג דאטה.

ברדפורד מזהה חמישה טרנדים שישפיעו על כל תעשייה בעתיד הקרוב. הראשון - המעבר לענן. השני - גלובליזציה. "בכל מקום בעולם יש לך צרכן אופציונלי". השלישי - נזילות של המידע ותצוגה שלו. "יותר מנהלים רוצים היום לראות יותר מידע במהירות רבה יותר. ובנזילות הכוונה היא שהמידע יכול לעבור בקלות בין פלטפורמות שונות". המגמה הרביעית היא האינטרנט של הדברים - "34 מיליארד אביזרים יהיו מחוברים עד 2020. זה אומר ארבעה אביזרים לכל אדם בעולם. המגמה הזו תשפיע על תחום הבריאות, החקלאות, הבית ועוד ועוד". התחום החמישי הוא למידת מכונה - בינה מלאכותית. חברות ענק מאוד מתעניינות בכך וראיתי בשנה שנתיים האחרונות עשרות רכישות בתחום הזה".

"אתם בישראל אחד המקורות המובילים בעולם לחברות סטארט אפ, שניים רק לסיליקון ואלי... אם כי אולי אתם מופתעים לשמוע שאתם לא לפנ הסיליקון ואלי. אני מאמין ביצירתיות הרסנית, שמפילה חומות בעסקים ממוסדים, ולכם יש את זה באופן טבעי. אני מאמין בתעוזה, אפילו עונד צמיד שכתוב עליו Be Bold, ואצלכם גם זה טבעי".