ארה"ב: תעשיית הפיננסים היא "המפנקת" ביותר

חברת המחקר האמריקאית גלאסדור בחנה את החברות שמעניקות הטבות שונות מעבר לשכר הברוטו, כגון מספר ימי החופשה, ארוחות ותוכניות פנסיה ■ החברות הפיננסיות דורגו במקום הראשון ■ מדריך ימי חופשה

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

נניח שאתם מחפשים כרגע עבודה. הגיוני שבראיונות העבודה תדאגו לברר בעיקר מה השכר ברוטו המוצע (ותחשבו תוך כדי את הנטו) ופחות תשימו דגש על מספר ימי החופשה, ימי המחלה, ההפרשות לקרנות פנסיה והשתלמות, הטבות הרכב והטלפון הנייד ועוד הטבות מהטבות שונות. רק פחות דגש, כי עם הזמן חבילות השכר הופכות למורכבות יותר מבעבר וכמעט כולם כבר יודעים שההטבות הללו לא פחות חשובות מהשכר ברוטו, שהן שוות כסף בדיוק כמוהו והן לא פחות ממנו על חשיבות התפקיד למעסיק, על הוותק בשוק העבודה ועוד.

הנה הוכחה אחת לכך: לפי חברת המחקר האמריקאית גלאסדור, 3 מתוך 5 אנשים (60% מהשכירים) מדרגים הטבות שכר בין הקריטריונים הראשונים בחשיבותם בבואם לענות למודעת דרושים. בשוק התעסוקה האמריקאי, שאפשר למצוא קווי דמיון בינו לבין שוק התעסוקה הישראלי, הטבות כמו ביטוח רפואי (בארה"ב אין ביטוח רפואי ממלכתי), פיצויי פרישה והפרשות לקרן פנסיה הן עד שליש מסך חבילת השכר, והשיעור הזה רק עלה בעשורים האחרונים.

חברת המחקר ביקשה לבחון לא רק את מספר השכירים שמקבלים הטבות כאלה אלא גם את איכותן, במיוחד לאור ההבדלים המשמעותיים בין שווי ההטבות בתעשיות השונות. לשם כך סקרה החברה יותר מ-470 אלף חבילות שכר בארה"ב בתעשיות שונות. היא דירגה את איכות ההטבה בסולם של 1 עד 5 (5 מציין שביעות רצון גבוהה של העובד מההטבות ו-1 מציין שביעות רצון נמוכה). "בדקנו לא רק אם ההטבות אכן ניתנות אלא כיצד העובדים מדרגים את איכותן לפי תעשיות", כתבו חוקרי Glassdoor במחקר שהוא ראשון מסוגו. כך יכלה החברה להסיק איזו תעשייה הכי מפנקת את עובדיה ואיזו הכי פחות.

גלאסדור בחרה 8 תעשיות (סך הכול נסקרו 1,272 מעסיקים) שבהן מספר המשרות הפתוחות הוא הגבוה ביותר ושמה דגש על 3 הטבות: חופשת לידה (לאם ולאב), תוכנית פרישה לפנסיה, וארוחת צהריים ונשנושים חינם. החברה בדקה את האיכות של כל הטבה בנפרד, בצד איכות ממוצעת לכל ההטבות בכל תעשייה, כדי לנטרל שונות של הטבות בתוך כל תעשייה. המחקר אמנם נעשה על שוק התעסוקה האמריקאי, אך אפשר להשליך ממנו גם על השוק הישראלי, ובמיוחד על תעשיית ההיי-טק.

אז איזו תעשייה הכי מפנקת? מתברר שהפיננסים - בנקים, חברות ביטוח, חברות השקעה וכדומה. תעשייה זו קיבלה ציון כולל לאיכות ההטבות שלה של 3.72. במקום השני והדי קרוב - וזה לא ממש מפתיע - התמקמה תעשיית טכנולוגיות המידע (IT) שלמעשה מייצגת את תעשיית ההיי-טק בכללותה. למקום השלישי הגיעה תעשיית הייצור (3.64). "בתעשיות הפיננסים וה-IT יש הביקוש הגבוה ביותר למומחי פיננסים וטכנולוגיה, וזה שיפר את חבילות השכר", נכתב, "בתעשיית הייצור, לעומת זאת, יש נוכחות מאוד גבוהה של איגודי עובדים שדואגים לרווחת העובד ויש הרבה עובדי צווארון כחול בעלי כישורים".

התעשיות שהגיעו למקומות האחרונים והלא מכובדים (אף שעובדיהן עובדים די קשה) הן קמעונאות (למשל קופאיות בסופר) ושירותי מזון, מסעדות וברים (למשל טבחים ומלצרים). אלו קיבלו ציון של 3.11 ו-2.73 בהתאמה. "אף שלא מקובל בתעשיות אלו לתת הרבה הטבות, מצאנו שגם עובדים בהן שקיבלו הטבות לא היו ממש מרוצים מהן", כתבו חוקרי גלאסדור.

גלאסדור, כאמור, בדקה יותר לעומק שלוש הטבות ואת השונות באיכותן בין התעשיות. הראשונה שנבחנה היא חופשת לידה לאם ולאב. "רוב השכירים בארה"ב זכאים לחופשת לידה כלשהי, אך אצל רובם לא מדובר בחופשה בתשלום. לפי לשכת מרשם האוכלוסין בארה"ב, 87% מהשכירים במגזר הפרטי זכאים לחופשת לידה לא בתשלום ורק 12% זכאים לחופשה בתשלום. נתון זה מוכיח כי איכות של חופשת לידה, שנמדדת בין היתר בשווייה הכספי, חשובה לא פחות מהאפשרות לצאת לחופשה", נכתב במחקר. התעשייה שבה חופשת הלידה בתשלום הכי נפוצה, ולכן הכי איכותית לפי קריטריון זה, היא הפיננסים (3.77), אחריה טכנולוגיות מידע (3.71), ואחריה חינוך (3.60) - מגזר שכולל הרבה אוניברסיטאות אמריקאיות, ומצריך שימור עובדים כמו מרצים. התעשייה שבה תשלום עבור חופשת לידה הוא הכי פחות נפוץ היא בריאות.

ההטבה השנייה שנבדקה היא הפרשות לפנסיה. לפי לשכת מרשם האוכלוסין בארה"ב, שני שלישים מהשכירים במגזר הפרטי זכאים להפרשות לפנסיה. גם במקרה של הטבה זו, התעשייה שנותנת את ההפרשות הכי איכותיות היא פיננסים (3.83) ואחריה חינוך (3.77) וייצור (3.76). "חינוך וייצור הם מגזרים מאוגדים (איגודי עובדים), ומכאן מיקומם הגבוה בדירוג", נכתב. ועדיין, ההפרשים בציונים שקיבלו התעשיות השונות אינם גדולים. "להבדיל מהטבות כמו חופשת לידה, תוכניות הפנסיה הן סטנדרטיות לרוחב המשק האמריקאי", מסבירים בגלאסדור.

ולהטבה השלישית והאחרונה - ארוחת צהריים ונשנושים חינם. "זו הטבה שמזוהה לשמצה בעיקר עם תעשיית ההיי-טק, אך זה זמן רב שהיא מקובלת גם בתעשיית שירותי המזון. אף שלשכת מרשם האוכלוסין בארה"ב אינה עוקבת אחר הגישה להטבה זו בקרב עובדי המגזר הפרטי בארה"ב, יש הרבה עדויות שהיא הפכה למנת חלקם של עובדי התעשייה הפיננסית". ואכן, התעשייה שבה הטבה זו היא הכי מפנקת היא טכנולוגיות מידע (4.06) ואחריה שירותים עסקיים (3.94) וייצור (3.90).

לא על הברוטו לבדו: עד כמה התעשיות מפנקות בהטבות שכר
 לא על הברוטו לבדו: עד כמה התעשיות מפנקות בהטבות שכר