פירצה בחוק מאפשרת ל-Gett להזרים לה דמי ביטול נסיעות

החברה החלה לגבות כסף מנוסעים שמבטלים הזמנות ■ הנימוק: "פיצוי לנהגים על עלויות הנסיעה" ■  בפועל: 3 שקלים מדמי הביטול עוברים לקופת החברה "כנגד התנהגות פוגענית של נוסעים"

מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק
מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק

אפליקציית המוניות גט טקסי (Gett) החלה לגבות כסף מנוסעים המזמינים מונית ואינם עולים לנסיעה בסופו של דבר. דמי הביטול הם 10 שקלים לכל נסיעה שהוזמנה ולא התקיימה. גט טקסי מחייבת את המזמין באופן אוטומטי וישיר מכרטיס האשראי שדרכו הוא משלם את נסיעותיו בדרך-כלל.

תחילת המהלך לפני מספר חודשים, אולם רק באחרונה החלו נוסעים לשים לב אליו, משום שהאפליקציה מתוכננת כך שהלקוח מחויב רק אחרי שביטל מספר פעמים ו"הוזהר" בהודעות במכשיר הסלולרי שלו.

כשנוסע מבטל נסיעה, האפליקציה מבקשת ממנו לציין את סיבת הביטול ולבחור כמה אפשרויות, ובהן גם סיבות שאינן תלויות בו. דמי הביטול נגבים גם אם הסיבה שנמסרה היא שזמן ההמתנה למונית היה ממושך יותר ממה שנמסר בהזמנה.

החברה מנמקת את המעשה ברצונה לפצות את נהגיה על עלויות הנסיעה. "המהלך נועד להגן על הנהגים כנגד התנהגות פוגענית מצד נוסעים המזמינים ומבטלים לאחר שהנהג נמצא בדרכו אל היעד.. ונועד למנוע חוסר כבוד לזמנם ומאמצם של הנהגים", כותבים נציגיה. אלא שלמרבה הפלא גט טקסי אינה מעבירה את כל הכסף שנגבה מהלקוח לנהגים - כי אם משאירה 3 שקלים לעצמה.

למרות פניית "גלובס", החברה לא השיבה לגבי סיבת נטילת כסף לעצמה בכל מקרה ומקרה של ביטול נסיעה.

נזכיר כי בנסיעת מונית שאינה דרך אפליקציה, מונית שאוספים ברחוב או מזמינים מתחנה, אין אפשרות לגבות תשלום על ביטול, זאת משום שאין בידי התחנה והנהג אמצעי לחייב בו את הנוסעים שביטלו.

מחירים ותשלומים למוניות מפוקחים על-ידי משרד התחבורה, אולם תקנות החוק אינן מתייחסות בכלל לביטול נסיעה. התחום לפיכך פרוץ לגמרי - כל סכום ובכל תנאי, הולך.

כיום גט טקסי מוחלת על ביטולים שקרו 3 דקות מרגע מההזמנה וגובה רק 10 שקלים. אולם מכיוון שהחוק אינו מתייחס לנושא, היא תוכל בעתיד לשנות את נוהגה, לגבות סכום גבוה יותר, לגבות באופן לא אחיד, למשל לגבות יותר באזורים ובשעות שבהם הביקוש יותר גבוה.

כשאין מתחרים, ואף אחד לא מגן על הנוסעים ועל נהגי המוניות מפני כוח רב מדי שנמצא בידי גוף אחד, כמו שקורה כעת בישראל עם גט טקסי (ועם "אובר" ברחבי העולם) - הכול אפשרי. לידיעת משרד התחבורה, שהשר העומד בראשו משתדל למתג את עצמו כמי שמעודד תחרות בענף (ראה ערך השמיים הפתוחים). בענף המוניות קורה ההיפך.