טראמפ: "הפלסטינים מגדירים טרוריסטים כ'גיבורים' - זו בושה"

ארה"ב: מקווים שצעדי ישראל נגד הפלסטינים לא ילבו מתיחות ■ מביעה הבנה לשאיפת ישראל להביע זעם על הפיגוע בת"א ■ מועצת הביטחון גינתה את הפיגוע במתחם שרונה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דובר משרד החוץ האמריקאי הביע אמש (ה') תקווה, שהצעדים שנוקטת ישראל נגד הפלסטינים בעקבות הפיגוע במתחם שרונה לא ילבו את המתיחות. עם זאת, הביע הדובר הבנה לשאיפת ישראל להביע זעם על האירוע.
בתדרוך היומי לעיתונאים אמר הדובר מארק טונר: "ברור שמדובר בעניין פנימי שעליו צריכה ישראל לקבל החלטה... היינו רק מקווים, שכל הצעדים שישראל תנקוט יתוכננו כך שהם לא יסלימו את המתיחות עוד יותר. אבל אנו גם מכבדים את שאיפת ישראל להביע את זעמה על הפיגוע ולהגן על אזרחיה".

"הדינמיקה היא, שאיננו רוצים לראות הסלמה נוספת במתיחות", הוסיף הדובר. "זה משהו שהישראלים צריכים להביא בחשבון בשיקוליהם... הם צריכים לחשוב גם על ההשפעה של צעדים אלה על רבבות אזרחים פלסטיניים, שמנסים לחיות את חייהם".

הדובר חזר על גינוי הפיגוע שפרסם הסטייט דיפרטמנט יום קודם לכן: "ארה"ב מגנה במילים החריפות ביותר את התקפת הטרור הנוראה בתל-אביב. אנו שולחים את תנחומינו העמוקים ביותר למשפחותיהם של אלה שנהרגו ומקווים שאלה שנפצעו יחלימו במהרה. לעולם אי אפשר להצדיק התקפות כאלה על אזרחים חפים מפשע".

 

טונר ציין לשבח את הצהרתו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שגינתה אלימות נגד אזרחים בכל מקום שהוא, בלי קשר לזהותם של המבצעים. אך הדובר מתח ביקורת על הצהרה של פתח שהיללה את הפיגוע ועל הצהרה אחרת של הארגון שלפיה יש צידוק למעשה. "אנו מתנגדים לכך; אין שום צידוק להתקפות טרור כאלה", אמר הדובר.

מועצת הביטחון גינתה אתמול את הפיגוע בתל-אביב. זה הגינוי הראשון של פיגוע בישראל מאז פרץ גל הטרור הנוכחי, לפני כשמונה חודשים. החלטת המועצה גינתה "באופן הנמרץ ביותר" את הפיגוע וקראה להעמיד לדין את כל הגורמים שפעלו כדי להוציאו אל הפועל. המועצה הביעה תנחומים למשפחות הקרבנות ולממשלת ישראל.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שביקש מהמועצה לגנות את הפיגוע, אמר אמש: "הגינוי הוא צעד מוסרי חשוב. תמונות הטרור הפלסטיני הגיעו גם למועצת הביטחון. כל מדינות תבל צריכות להשמיע קול ברור נגד מדיניות ההסתה הפלסטינית שמחוללת את הטרור. גינוי מדיניות ההסתה יסייע להפסיק את טרור הצעירים בישראל".
מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר קודם לכן, כי "אין שום הצדקה לטרור או להאדרת מי שמבצע מעשים נתעבים כאלה".

גם דונלד טראמפ, המועמד הרפבוליקאי בפועל לנשיאות, גינה את הפיגוע "במונחים החריפים ביותר". לדבריו, 
"באותה מהירות שבה מגיעים תנחומים מהעולם המתורבת, נשמעים שבחים למעשה מהעולם הבלתי מתורבת", נאמר בהודעת טראמפ. "חמאס כינה את התוקפים 'גיבורים'. על פי ידיעות מחברון, חגגו תושבי עיירת המחבלים את הפיגוע בזיקוקין די-נור. 'ארגון חדשות' פלסטיני אפילו תיאר את הפיגוע כ'מעדן לרמדאן'. בושה וחרפה"!
"העם האמריקאי מתייצב לימין העם בישראל, שסובל זמן רב מדי מטרור", נאמר עוד בהודעה. "ביטחונה של ישראל הוא בעל חשיבות עליונה לי ולעם האמריקאי".

"כדי להתייחס לטרור - ואנו חייבים לעשות זאת - אנו צריכים להיות מודעים לזוועה המקבילה לטרור - תרבות של משטמה דתית שחדרה לכל החוגים הפלסטיניים - מבתי-ספר שמחדירים בפעוטים שצריך להרוג ישראלים כאשר יגדלו ועד המשטמה שמפיצים כל מיני 'סוכנויות ידיעות'. הגיע הזמן לשינוי בשטחים הפלסטיניים", מסר.