50 נהרגו בטבח באורלנדו; היורה אמריקאי ממוצא אפגני

עומר מטין, שרצח מבלים במועדון להט"ב באירוע הירי הקטלני ביותר במדינה זה עשרות שנים, הוא תושב פלורידה בן 29 ■ עדת ראייה: "הוא צחק, נראה שיש לו בעיות" ■ מחוקק מאורלנדו: "לא מקרי שהמתקפה התרחשה במקום זה"

פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו
פיגוע ירי באורלנדו פלורידה, טרור, עומר מטין, דאע"ש / צילום: וידאו

עומר מטין, אזרח אמריקאי ממוצא אפגני בן 29, תושב פורט סיינט לוסי שבפלורידה, הוא היורה שהביא הלילה (א') למותם של כ-50 בני אדם במועדון הלהט"ב "פולס" באורלנדו. לאחר דיווח לא רשמי ברשתות החברתיות, ראש העירייה באדי דייר אישר את זהותו של היורה, ומסר עדכון על מספר הנפגעים.

אלן גרייסון, מחוקק דמוקרטי מאורלנדו, מסר לכלי התקשורת מחוץ למטה המשטרה באורלנדו, כי חלק מבני משפחתו של מטין אינם אזרחים אמריקאים. "מעבר לזה, החקירה נמשכת", הבהיר. "המשטרה בודקת עם שכניו ועוברת על חפציו, במטרה למצוא ראיות למניע".

לדבריו, מדובר ב"מתקפה על רקע אידאולוגי, אך כרגע אין לנו כל מידע שיכול לקשור אותו לקבוצה ספציפית". גריסון הוסיף: "זה לא מקרי שהמתקפה התרחשה במקום שבו היא התרחשה".

השריף ג'רי דמינגס הוסיף כי "אנשי כוחות הביטחון עבדו בשעות האחרונות על מנת להבטיח את ביטחונם של האזרחים. לקח זמן להבטיח שאין חומרי נפץ נוספים". כמו כן, הוא קרא לאנשי הדת "להתפלל למען החלמתה של הקהילה הזאת".

 

"חמוש היטב, מוכן ומאורגן"

מוקדם יותר, מפקד משטרת אורלנדו ג'ון מינה מסר כי היורה היה חמוש היטב, מוכן ומאורגן. עדת ראייה שהייתה במועדון סיפרה לרשת WFTV המקומית כי הוא נראה "שיש לו בעיות", והוסיפה כי ראתה אותו צוחק במהלך הירי . עדי ראייה נוספים תיארו אותו כ"בחור היספני רגיל".

סוכני ה-FBI, שמובילים את חקירת המדינה, מסרו כי אירוע הירי נחקר כמעשה טרור וקראו לעדי ראייה רבים להגיע למטה המשטרה על מנת למסור עדויות, שיסייעו בפענוח המקרה, שבו נפצעו 53 בני אדם. עדי ראייה רבים מסרו כי היורה הספיק לטעון מחדש את הרובה כמה פעמים במהלך האירוע.

היורה נהרג במהלך פשיטה של יחידת המשטרה המיוחדת על המועדון, שבו נכחו כ-320 בני אדם, ומהמשטרה נמסר כי לצדו נמצא "חפץ חשוד", ככל הנראה מטען חבלה. לפי הודעת המשטרה, בשעה 02:00 (שעון מקומי) החמוש יצא ממועדון "פולס", חזר והחזיק בבני ערובה עד לשעה 05:00, אז החליטו הכוחות הגדולים להיכנס לתוכו ונקלעו לחילופי אש שבמהלכם הוא חוסל.

בתחילה מסרו עדי ראייה לכמה רשתות מקומיות כי הם זיהו יותר מיורה אחד, אולם בהמשך התברר כי מקור הטענה הזאת הוא ככל הנראה בעובדה שהיורה עבר יצא וחזר מהמקום. חוקר ה-FBI רונלד הופר מסר כי טרם התברר אם היורה פעל לבד, והוסיף כי "יש לנו מידע שעשוי להצביע כי ליורה עשויה להיות נטייה לעבר אידאולוגיה מסוימת", בהתייחסות לעמדות אסלאמיסטיות קיצוניות.

כעת, החוקרים יבקשו לקבוע את המניע לאירוע הירי ההמוני - אחד מחמשת הקטלניים ביותר בארצות-הברית זה יותר מ-30 שנים. כוחות הביטחון מנסים לאסוף ראיות מהזירה, כולל כלי הרכב של היורה שנמצא מחוץ למועדון. נבדקת האפשרות כי מלבד מניע אסלאמיסטי, המועדון נבחר כמטרה בשל זיהויו עם הקהילה הלהט"בית, ובשל העובדה שהלילה היה ערב שנועד להיספנים.

מהבית הלבן נמסר כי נשיא ארצות-הברית ברק אובמה הורה לסוכנויות הפדרליות לסייע לרשויות המקומיות בחקירת הירי ובטיפול בנפגעים. בהודעה מהבית הלבן נמסר כי אובמה עודכן בחקירה על-ידי יועצתו לענייני ביטחון המולדת, ליסה מונקו, וביקש לקבל עדכונים נוספים עם התקדמות החקירה.

המועמדת הדמוקרטית המסתמנת לנשיאות ארצות-הברית, הילארי קלינטון, הגיבה לאירוע בהודעה שפרסמה באנגלית ובספרדית בחשבון הטוויטר שלה. "התעוררתי ושמעתי את החדשות הנוראות מפלורידה", כתבה. "בעוד אנו ממתינים למידע נוסף, מחשבותיי עם מי שנפגע במעשה המחריד הזה". גם יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ הגיב למקרה בטוויטר, ותיאר את המקרה "ממש רע".