טבע זונחת השת"פ עם מזובלאסט; מניית מזובלאסט נפלה

חברת הביוטכנולוגיה האוסטרלית Mesoblast דיווחה החברה על כך שטבע זונחת את הפיתוח המשותף של התרופה לטיפול באי-ספיקת לב

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

החששות של משקיעי חברת הביוטכנולוגיה האוסטרלית Mesoblast התממשו היום (ג'), כשלאחר כמה ימים של השעייה ממסחר, דיווחה החברה על כך שטבע זונחת את הפיתוח המשותף של התרופה לטיפול באי-ספיקת לב. מניית מזובלאסט נחתכה בחדות בבורסה האוסטרלית.

טבע מחזיקה בכ-15% ממניות החברה, כך ששווי השקעתה נופל גם הוא; יתרה מכך, טבע עלולה להכיר בדוחותיה בירידות ערך נוספות בגין ההסכם עם מזובלאסט, מכיוון שערך התרופה בפיתוח רשום בספרי טבע (נכון לסוף 2015) בשווי של 258 מיליון דולר. ברבעון הרביעי של 2015 טבע הכירה בירידת ערך של 124 מיליון דולר, שנוגעת בעיקר לירידת ערך השקעתה במזובלאסט.

מזובלאסט מפתחת מוצרים המבוססים על תאי גזע, לטיפול בהתוויות רפואיות שונות. עבור טבע, מדובר בעוד נכס מרכישת ספלון האמריקאית ב-2011, שהתגלה בדיעבד ככושל. בין ספלון למזובלאסט היה הסכם פיתוח ומסחור, שעבר לידי טבע עם רכישת ספלון.

מזובלאסט דיווחה היום כי תקבל בחזרה את הזכויות לפלטפורמה שלה המבוססת על תאי גזע בכל הקשור לפיתוח בתחום הקרדיו-וסקולרי (לב). לטענת החברה, לתרופה המובילה שלה בתחום יש פוטנציאל להפוך לרבת מכר ואין לה חובות פיננסיים כלפי טבע. מנכ"ל מזובלאסט הודה לטבע על הבאת התרופה לשלב 3 של הניסויים הקליניים.

מטבע נמסר: "טבע מאשרת כי היא מימשה את זכותה החוזית לסיים את מעורבותה בניסוי הקליני בשלב 3 של CEP-41750 (תא מוצא מזנכימאלי) עבור כשל לב כרוני. כל הזכויות בנוגע לשימוש בתאי מוצא מזנכימאלים במחלות לב הוחזרו למסובלאסט. טבע תעביר את כל האחריות לניהול הניסוי בשלב 3 לכשל לב כרוני מתקדם למסובלאסט. טבע שומרת על הזכות לפתח ולמסחר תאי מוצא מזנכימאלים עבור התוויות במערכת העצבים המרכזית. טבע מקווה כי המשך מחקרים אלו יוביל לכך שאופציות טיפוליות חדשות ונחוצות יהיו נגישות למטופלים הסובלים ממחלות לב".