כמה עלה לקופת המדינה מסע נתניהו לעצרת האו"ם בניו-יורק?

בין היתר, איפור רה"מ בעת מסעו לעצרת האו"ם בסתיו שעבר עלה למשלם המסים 1,750 דולר ■ הנתונים נחשפו במסגרת עתירה שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

איפור ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעת מסעו לעצרת האו"ם בניו-יורק בסתיו שעבר על-ידי מאפרת עלה למשלם המסים הישראלי 1,750 דולר. 1,600 דולר נוספים שולמו למעצב שיער שטיפל בשיערו של ראש הממשלה בזמן המסע - כך עולה מסיכום חשבון ביקור נתניהו בעצרת האו"ם בסוף ספטמבר 2015.

הנתונים הללו ונתונים נוספים הועברו היום (ד') מהממונה על חופש המידע במשרד ראש הממשלה ומשרד החוץ לידי עו"ד שחר בן-מאיר. זאת, במסגרת עתירה שהגיש בן-מאיר לבית המשפט המחוזי בירושלים, בבקשה לקבלת מידע אודות הוצאות נסיעת ראש הממשלה והנלווים אליו לביקור בעצרת האו"ם בין 29 בספטמבר ל-4 באוקטובר 2015.

בטבלה שהועברה לידי בן-מאיר ופירטה את הוצאות ביקור ראש הממשלה  צוין, בין היתר, כי המשלחת רכשה יין ב-64.20 דולר, "בייגלה לחפ"ק" ב-747.56 דולר ושמן זית ב-5 דולר.

העיתון הישראלי שמזוהה עם ראש הממשלה הוא "ישראל היום", אבל לפי טבלת ההוצאות, בימי הביקור לחו"ל הוא העדיף לקרוא את "ידיעות אחרונות", עליו הוציאה המשלחת 60.60 דולר.

בנוסף, נמסר כי עלות הטיסה עצמה, אשר שולמה על-ידי משרד ראש הממשלה ישירות לחברת ענבל שהחכירה את המטוס, הייתה כמיליון וחצי דולר.

בסך-הכול עלה ביקור נתניהו ומלוויו לקופת המדינה יותר מ-6.5 מיליון שקל.

עו"ד אחוה ברמן מפרקליטות מחוז ירושלים, המייצגת את המדינה בעתירה, כתבה לבית המשפט כי "משנמסר המידע המבוקש, התייתרה העתירה, ובית המשפט מתבקש להורות על מחיקתה". 

מאבק התנועה לחופש המידע 

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בירושלים דן היום בבקשה אחרת הנוגעת להוצאות ראש הממשלה. המדובר בבקשה של נתניהו להצטרף כמשיב לעתירה שהגישה התנועה לחופש המידע לחשיפת חשבוניות הוצאות מעונות ראש הממשלה. 

התנועה לחופש המידע מנהלת מזה שנים מאבק כדי לחשוף את הוצאות מעונות ראש הממשלה. בעקבות עתירה התנועה, החל מ-2013 מתפרסמות ההוצאות, אך באופן כללי. ביולי 2015 עתרה התנועה בבקשה כי בנוסף לטבלת ההוצאות שנשלחת ממשרד ראש הממשלה, היא תקבל מידע מפורט אודות ההוצאות, ובכללו את החשבוניות של המעונות בנוגע להוצאות שמממן הציבור. 

בינואר האחרון, בעקבות הסכמה שאליה הגיעו הצדדים, פסק השופט יגאל מרזל כי "משרד ראש הממשלה התחייב באופן מפורש להעביר לתנועה לחופש המידע את המידע שהיא ביקשה, כלומר, העתק החשבוניות המקוריות (של הוצאות המעונות - ח'מ'), תוך השמטות בהתאם להגבלות שהתנועה לחופש המידע הסכימה להן".

השופט ציין כי דין העתירה להימחק, שכן לאור התחייבות משרד ראש הממשלה, היא מיצתה את עצמה. "העתירה נמחקת כפוף להתחייבות משרד ראש הממשלה למסירת המידע תוך 90 יום מהיום", קבע בית המשפט. 

ואולם, 90 הימים שקצב בית המשפט חלפו, ומשרד ראש הממשלה לא העביר את החשבוניות שהתחייב להעביר. במקום זאת, ב-20 באפריל הגיש המשרד בקשה לצירוף נתניהו כמשיב לעתירה. בבקשה נטען כי "משרד ראש הממשלה שקד על איסוף החשבוניות בהתאם לפסק הדין והשלים את מלאכתו. עם כלות מלאכת האיסוף, התחוור לנתניהו כי החשבוניות כוללות, בין היתר, מידע הכולל פרטים על אודות ראש הממשלה ובני ביתו, אשר מסירתם עלולה לפגוע בו". 

נתניהו מציין כי הוא פנה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לעכב את מסירת המידע לתנועה לחופש המידע מעבר למועד שנקבע. זאת, בטענה כי המידע הכלול בחשבוניות באשר להוצאות השימוש הפרטי מהווה, בין היתר, פגיעה בפרטיות ראש הממשלה ובני ביתו, ולכן אין למסור אותו. 

בתגובה שהגישה לאחרונה לבקשת משרד ראש הממשלה ונתניהו, טענה התנועה לחופש המידע, באמצעות עו"ד רחלי אדרי, כי חבריה "שפשפו את עיניהם חזור ושפשף, בכדי לוודא כי הם מבינים היטב את הכתוב בבקשת ראש הממשלה. לאחר שהשתכנעו כי הם קוראים נכונה, ניסו להיזכר בלימודי המשפטים שלהם, שמא שם יימצא מקור סמכות כלשהו לבקשה המופרכת של משרד ראש הממשלה נתניהו. לשווא".