"מוצרי חיקוי רבים הם כיום באיכות טובה יותר מאשר המקור"

ג'ק מא, מייסד עליבאבא, הצליח כנראה להרגיז את מותגי היוקרה המערביים כאשר קרא להם "להשלים עם העובדה שדרך עשיית העסקים השתנתה ויצרה הזדמנויות חדשות למפעלים סיניים"

ג’ק מא / צילום: רויטרס
ג’ק מא / צילום: רויטרס

מוצרים מזויפים רבים הם כיום באיכות טובה יותר מאשר המקור, אומר מייסד עליבאבא, ג'ק מא, במה שצפוי להרגיז את מותגי היוקרה המערביים, שמאשימים את קבוצת המסחר המקוון הסינית בעשיית רווחים ממכירת מוצרים מזויפים.

"אנחנו צריכים להגן על קניין רוחני, ולעשות הכול כדי לעצור זיופי מוצרים, אבל יש יצרניות שמפיקות מוצרים טובים יותר במחיר טוב יותר", אמר מא. הוא התייחס ליצרניות OEM, שמייצרות מוצר מקורי עבור חברות המותג.

"הבעיה של מוצרי החיקוי היום היא שהם באיכות טובה יותר ובמחיר טוב יותר מהשמות האמיתיים", אמר מא אתמול (ג') בנאום במטה עליבאבא בהנגז'ו. "אלו אותם המפעלים בדיוק, ואותם חומרי הגלם, אך הם לא משתמשים בשמות".

הדברים היו כנראה תגובה לביקורת המתמשכת על כך שעליבאבא מוכנה לסבול מכירות של מוצרים מזויפים באתרים שלה כמו טאובאו. מא קרא למותגים להשלים עם "העובדה שדרך עשיית העסקים השתנתה" על ידי האינטרנט, ויצרה הזדמנויות חדשות למפעלים סיניים שסיפקו בעבר תוצרת לחברות כמו אפל ולואי ויטון.

LVMH, קבוצת מותגי היוקרה שבשליטת המיליארד הצרפתי ברנר ארנו, וקרינג, קבוצת המותגים מפריז שכוללת את גוצ'י, בוטגה ונטה וסן לורן, לא הגיבו על דברי מא. מייסד של חברת מותגים איטלקית אמר: "אני נדהם מהדברים", אך ביקש לא לפרסם את שמו.

בשנה שעברה הגישה קרינג (Kering) תביעה נגד עליבאבא, בטענה שהיא מעודדת ומרוויחה ממכירת מוצרי חיקוי באתריה.

במאי השנה הושעתה חברות עליבאבא מ"הקואליציה הבינלאומית נגד זיופים", ארגון של תעשיית המותגים, בנימוקים דומים.

מא העביר עוד מסר למותגי היוקרה המערביים שסובלים מירידה במכירות בסין: היצרנים הסינים הופכים לחסרי סבלנות כלפי חלוקת העבודה העולמית, שבה הם מייצרים מוצרים באיכות גבוהה ורואים את רוב ההכנסות מהם מועברות לבעלי המותגים.

במקום זאת, הוא אמר, יצרנים סינים מחפשים דרכים לייצור המוצרים שלהם ומכירתם ישירות לצרכנים, תוך שימוש באינטרנט לשיווק. "דרך עשיית העסקים השתנתה עבור המותגים. לא המוצרים המזויפים הורסים אותם. זהו מודל העסקים החדש שמחולל מהפכה בעולם", אמר מא.

גופי פיקוח סינים בודקים דרך שגרה את בעיות הזיוף בעליבאבא, אך מא אמר שהוא בטוח שחשיבותה הכלכלית של החברה מחסנת אותה מפני יחס קשה. "אי אפשר לעצור את עליבאבא אפילו לשעתיים, כי זה יהיה אסון לסין. אפשר לעצור חברה כמו טנסנט ליומיים, או את ביידו לשבועיים, והכול יהיה בסדר", הוא אמר בהתייחסו לשתיים מהיריבות החזקות ביותר של עליבאבא.

לפני שנה השיקה עליבאבא תוכנית סיוע למפעלים סיניים לפתח מותגים משלהם, שנקראה "איכות מיוצרת בסין", במאמץ לצמצם את ייצור מוצרי החיקוי.

אחרי נאומו של מא, עליבאבא פרסמה הודעה נוספת מטעמו שמבהירה שדבריו לא נועדו לשמש כהגנה על זייפנים. "זו פשוט ההסתכלות שלי על בעיות שבפני המותגים ויצרני ה-OEM. זיוף אינו בעיה של איכות, אלא של קניין רוחני", נאמר בהודעה.

עליבאבא, שנסחרת בניו-יורק, העריכה שהכנסותיה ב-2017 יעלו ב-48% ביחס לשנה הנוכחית, בין היתר בזכות רכישת אתר הווידאו יוקו טודו, ואתר המסחר בין עסקים לזאדה באסיה. הקבוצה צופה כמעט הכפלה של מחזור העסקאות באתריה, ליותר מ-900 מיליארד דולר, בשנת 2020. מא אמר שהוא מעריך שעליבאבא תהיה "הכלכלה העולמית החמישית בגודלה" אחרי יפן בשנת 2020, במונחי מחזור העסקאות באתרים שלה.