יעלון הכריז: "אתמודד על ההנהגה בבחירות הקרובות"

יעלון אמר כי הסכנה הגדולה ביותר על ישראל היא לא איראן, אלא "הנהגה מתלהמת" ■ לדבריו, "ההנהגה צריכה להפסיק להפחיד משואה נוספת" ■ על נתניהו: "משעבד התקשורת לצרכי הישרדות" ■ הליכוד: "משעשע לראות את המהירות שבא הפך עורו"

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון לשעבר משה יעלון נשא היום (ה') דברים בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, והבטיח לעמוד במילתו לשוב לפוליטיקה. "בחודש שעבר התפטרתי מתפקידי כשר ביטחון וחבר כנסת. בהודעתי הבהרתי שאשוב לחיים הציבוריים, ובכוונתי להתמודד על ההנהגה בבחירות הקרובות", אמר.

יעלון תקף את מדיניות הממשלה, ובפרט את זו של ראש הממשלה. "בעת הזו אין איום קיומי על מדינת ישראל, גם לא האיראני, לכן ראוי שההנהגה תחדל מלהפחיד את האזרחים ולהפחיד מפני שואה שנייה", רמז לבנימין נתניהו.

לדבריו, "החודשים האחרונים חידדו את פערי התפיסות שנוצרו ביני ובין ראש הממשלה. אם יש משהו שמדיר שינה מעיניי אלה לא משאיות נשק מסוריה ולבנון או ניסיונות איראן להפעיל טרור - באלה יש לישראל יכולת לטפל בעוצמה ובתחכום. אם משהו מדיר שינה מעיניי אלה הסדקים בחברה, הכרסום בערכים הבסיסיים, הניסיון לפגוע בחיילי ובמפקדי צה"ל. עובדה - ההנהגה נגררת ומתלהמת".

יעלון שב ותקף את נתניהו. "יש כיום שאיפה חוצת מפלגות של הרוב המכריע והשפוי במדינה לראות הנהגה שתוביל לפי מצפן ומצפון, ולא לפי סקרים ותגובות ברשתות החברתיות. אנו ראויים למנהיגות שלוקחת אחריות. אנחנו ראויים למנהיגות שלא נוקטת בשיטות הנלוזות של הפקד ומשול בין שרים וחברי כנסת, מנהיגות שעסוקה בלפלג את העם והחברה. בלתי נסבל שההנהגה עסוקה בליבוי יצרים ופחדים בין ערבים ויהודים, ימין ושמאל ועדות שונות כדי לשרוד בשלטון ולהרוויח עוד חודש או שנה.

"תפקידה של הנהגה לא לקרוע, להסית ולשסות. אנו זקוקים להנהגה ממלכתית שלא מאפשרת הרמת יד על שופטי בית המשפט העליון. אפשר להתווכח על אקטיביזם שיפוטי, אנחנו זקוקים למנהיגות שמכבדת את פסיקות בית המשפט ולא עסוקה בהסתה כלפי ראשיה. לא להנהגה שמשעבדת תקשורת לטובת צרכיה ההישרדותיים. התקשורת חייבת להיות חופשית ולא מאוימת ולאפשר לכל בעלי הדעה לומר את שעל לבם. הנהגה שלא מבססת הישרדותה על שנה והסתה כלפי שמאלנים, ימנים, מתנחלים, ערבים או כל אחד רק כדי לקושש קולות".

מהליכוד נמסר בתגובה לאחר הנאום: "משעשע לראות באיזו מהירות יעלון הפך את עורו. רק לפני חודשים אחדים הוא אמר: 'איראן היא דאגה קיומית לישראל'. היום בכנס הרצליה כשהפך לפוליטיקאי הוא אמר שאין דאגה קיומית לישראל. מה שרואים משם לא רואים מכאן".

 


הרצוג: "במקום גיבורי-על, קיבלנו מנהיגי בוב-ספוג"

מוקדם יותר דיבר בכנס יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. הוא תקף בחריפות את ממשלתו של בנימין נתניהו וטען כי חבריה מרבים לדבר אך לא עושים דבר בפועל לטובת ביטחון המדינה. "חשבתי שקיבלנו כאן חבורה של גיבורים עם כוחות-על - יצאו לנו מנהיגי בובספוג", אמר הרצוג. "אתם יודעים מה הטרגדיה הכי גדולה של ממשלת הימין? אין אף שמאלני שאפשר להאשים אותו".

גם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ נשא דברים בכנס והתייחס לנושא שהגדיר "חזון שיכול להפוך למציאות" - הקמת נמל ושדה תעופה מול עזה. "אני מדבר על אי מול עזה. באי הזה יהיה נמל ועליו יהיו מתקני התפלה ובעתיד גם שדה תעופה", הסביר השר כץ. "אני לא מאמין בלא להקים שדה תעופה בעזה, אין היגיון בלהחזיק את אזרחי עזה".

עוד דיברו בכנס שגרירי מצרים וירדן בישראל. שגריר ירדן, ווליד עבידאת, אמר כי אסור לוותר על תהליך השלום. "שלום הוא הכרחי ויכול להיבנות רק על ידי משא ומתן ישיר", הוא טען. עמיתו המצרי, חאזם חיירת, דיבר גם הוא על הצורך בשלום באזור: "בעוד הסכסוך (הישראלי-פלסטיני, א"ר) נמצא במבוי סתום, מצרים מאמינה שהסכם נמצא בהישג יד".