כיפת ברזל - כישלון מסחרי: אף מדינה לא קנתה את המערכת

למרות ההצלחה המבצעית, אין למעשה מדינות שנתונות לאיומי ירי מתמיד של רקטות וטילים כמו ישראל ■ רפאל מקווה לרשום מכירות באמצעות הרחבת קשת המשימות של כיפת ברזל: מערכת הגנה ימית, יירוט רחפנים והשמדת פצצות מרגמה ופצצות חכמות

 מערכת כיפת ברזל / צילום: רויטרס
מערכת כיפת ברזל / צילום: רויטרס

למרות הצלחתה המבצעית המסחררת, מערכת "כיפת ברזל" ליירוט רקטות מטווח קצר, היא כישלון מסחרי: המערכת לא נמכרה אפילו למדינה אחת. כך מדווח "דיפנס ניוז", שבועון אמריקאי לענייני צבא וביטחון.

"כיפת ברזל", שפותחה ע"י רפאל, נהפכה למותג מוכר בעולם כולו. היו דיווחים על עניין גלובלי במערכת ועל יצואה כביכול למדינות במזרח אסיה כהודו, סינגפור, וקוריאה הדרומית, וכן אפילו מדינה במפרץ הפרסי, אך בפועל לא נרשמה אפילו מכירה אחת, לדברי גורם במשרד הביטחון.

מקורות במשרד הביטחון ובתעשיות הביטחוניות אמרו, כי הסיבה העיקרית לכך היא, שאין כמעט מדינות בעולם שנתונות לאיומי ירי מתמיד של טילים כמו ישראל. מאז שהוכנסה לפעילות, הצליחה המערכת ליירט יותר מ-1500 רקטות - שיעור הצלחה של כ-90% ביחס למספר השיגורים - אבל רמת הישגים כזו פשוט אינה נחוצה לרוב מדינות תבל.

"למי עוד בעולם נשקף איום תמידי של רקטות?" - אמר עוזי רובין, מומחיה לענייני טילים, ולשעבר ראש מנהלת חומה להגנה מפני טילים. "למעשה, רק לנו ואולי לנסיכויות במפרץ הפרסי, ולאלה, מסיבות מובנות, אנו לא יכולים לייצא".

 

מנהלים ברפאל אמרו ל"דיפנס ניוז", כי הם חותרים לשנות את המצב ע"י הרחבת קשת המשימות של "כיפת ברזל", לרבות פיתוח גרסה להגנה ימית, והוספת יכולות לירוט רחפנים והשמדת פצצות מרגמה ופצצות חכמות.

"ביצועי המערכת שהעולם ראה עד עתה אינם אלא קצה הקרחון", אמר ארי סכר, מהנדס מערכות בפרוייקט "כיפת ברזל". "טביעת הרגל של המערכת ורבגוניות היכולות שלה גדולות הרבה יותר ממה שנראה עד עתה בזירת הקרב". ניסוי ראשון של גרסה ימית של "כיפת ברזל" נערך לפני כחודש. תא"ל יוסי אשכנזי, ראש מספן ציוד בחיל-הים, אמר כי החיל מתכנן לצייד את הסטי"לים "סער 6", שמיוצרות עתה בגרמניה, ו"סער 5" הוותיקות יותר בגרסה הימית של המערכת.

סכר אמר, כי יש "עניין אדיר" בגרסה הימית של "כיפת ברזל" לסיכול איומים נגד כלי-שיט צבאיים.

באפריל, ניסו רפאל ושותפתה האמריקאית, רייתיאון, את "כיפת ברזל" בבסיס של הצבא האמריקאי בניו-מקסיקו. בניסוי, השמיד הטיל המיירט רחפן. רייתיאון מייצרת בארה"ב רכיבים עיקריים של הטיל המיירט של המערכת ("טמיר").