המפכ"ל רוני אלשיך: "יאח"ה יכולה להקים ולהפיל ממשלות"

אלשיך נשא דברים בטקס לקריאת דרך ע"ש ראש יאח"ה לשעבר, תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, והתייחס לדיווחים שלפיהם פוליטיקאים לשעבר ובעלי אינטרס מנסים לפגוע בחקירות רגישות

רוני אלשיך / צילום: רויטרס
רוני אלשיך / צילום: רויטרס

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, אמר היום (ו') כי "יאח"ה יכולה להקים ממשלות ולהפיל ממשלות", במהלך טקס לקריאת דרך בגינה ציבורית במודיעין על שמו של מפקד היחידה לחקירות הונאה המנוח, תת-ניצב אפרים ברכה. דברים אלה נשמעים ברקע אמירות שלו שצוטטו בחדשות 10, לפיהן "גורמים בעלי השפעה, כוח וכסף מנסים לפגוע אישית בקצינים בכירים באגף החקירות".

במהלך נאומו במודיעין, שתיעודו הגיע לידי וואלה! NEWS, השמיע המפכ"ל אמירות המצביעות על הלחצים הכבדים המופנים כלפי היחידה החוקרת. "אין מקום רגיש מיאח"ה", אמר אלשיך, "וזה כנראה לא במקרה שהיחידה נולדה ב-75', וב-77' הממשלה כבר נפלה. יאח"ה יכולה להקים ולהפיל ממשלות, אבל יאח"ה צריכה לצעוד ישר, וזו משימה לא פשוטה. ללכת ישר בלי להביט לא ימינה ולא שמאלה.

"צריך בשביל זה גב זקוף, כי אין מצב שלא חובטים בך, או מכאן או מכאן. אין מצב שאתה לא דורך על עצבים חשופים. אין מצב שאתה לא דורך למישהו על היבלות. לכן, אתה חשוף בצריח וחוטף את הביקורת של כל מי שלא נחמד לו או שמרגיש לא בנוח".

לדבריו, "אין סמלי מזה שכשאנו דנים בתקופה האחרונה על הקושי לעמוד בגב זקוף ולהתעלם מהביקורת של מי שלא נוח לא שאנחנו אוכפים את החוק כמו שצריך ולא נכנעים לטלטלות ולרוחות, אנו קוראים משעול שמו של אפרים, שהיה לנו לסמל", הוסיף אלשיך.

האמירות של אלשיך בשיחות סגורות שפורסמו השבוע בטלוויזיה עוררו סערה במערכת הציבורית. בין היתר נרמז כי פוליטיקאים לשעבר ובעלי אינטרס מנסים לפגוע בחקירות רגישות הנחקרות בימים אלה ביאח"ה.

לוואלה! NEWS נודע כי רוב הקצינים "שהראו להם את הדלת" מהמשטרה אף שהיו אמורים להתמנות לתפקידים בכירים, נכשלו במבדק טוהר המידות שהנהיג אלשיך עם כניסתו לתפקיד. גורמים בסביבת אלשיך ציינו כי עקב כך הם פתחו בקמפיין נגדו ונגד בכירים במשטרה. חיזוק לכך נשמע באמירות שיוחסו למפכ"ל ופורסמו בתקשורת.

יאח"ה משתייכת ליחידת להב 433, האחראית בין היתר לצמצום השחיתות הציבורית ואמונה בתקופה האחרונה על חקירות של כמה פוליטיקאים בכירים ומקורביהם. להב 433 חוקרת בין השאר את החשדות נגד שר הפנים אריה דרעי, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג וכן רעייתו של ראש הממשלה שרה נתניהו.

 

ברכה שם קץ לחייו לפני כמעט שנה בשיאה של פרשת פינטו שבה נקשר שמו ובעקבות פרסומים פוגעניים עליו. בטקס היום נכחו לצד בני משפחת ברכה גם קציני משטרה בכירים, ובהם ניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433, שנחשד בעבירות מין, אולם תיק החקירה נגדו נסגר, והוא הוחזר בהנחיית אלשיך למשטרה.