שר הכלכלה הצרפתי: "פרישה מהאיחוד - או בפנים או בחוץ"

לדבריו, בריטניה תצטרך גם לתרום לתקציב האיחוד האירופי אם היא תרצה שהחברות שלה ייהנו מתנאי הסחר של מדינות כמו שווייץ ונורבגיה באיחוד האירופי

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס

צרפת תפרסם אולטימטום של "בפנים או בחוץ" לממשלת בריטניה אם הבריטים יצביעו לטובת ברקזיט ביום ה' השבוע, כדי למנוע התרחבות של יוזמות פרישה מהאיחוד האירופי, אמר בסוף השבוע שר הכלכלה הצרפתי.

כאשר יתר מדינות האיחוד דנות בדרך התגובה להצבעה במשאל העם הבריטי על המשך החברות בגוש האירו, עמנואל מקרון, שר הכלכלה הצרפתי, אמר שראשי המדינות, ביניהם הנשיא פרנסואה הולנד, צריכים לשגר מסר תקיף ולפרסם לוח זמנים להשלכות של הצבעת ברקזיט אפשרית כאשר הם יתכנסו בבריסל ב-28 בחודש זה.

בין יתר השלכות הברקזיט, מוסדות פיננסיים בריטים יפסיקו ליהנות מ"דרכון האיחוד האירופי", שמאפשר להם למכור מוצרים ולגייס כספים ברחבי השוק האחיד, אמר מקרון.

בריטניה תצטרך גם לתרום לתקציב האיחוד האירופי אם היא תרצה שהחברות שלה ייהנו מתנאי הסחר של מדינות כמו שווייץ ונורבגיה באיחוד האירופי.

"לטובת האינטרס של האיחוד האירופי, איננו יכולים להרשות לעצמנו עמימות ולהניח ליותר מדי זמן לעבור", אמר מקרון בן ה-38 ליומון "לה מונד" בראיון שפורסם בשבת. "או שאתה בפנים או שאתה בחוץ".

הוא הזהיר שהצבעה על ברקזיט תהפוך את בריטניה למדינה דמוית גרנזי, אחד מאיי התעלה שנחשב למקלט מס. "בריטניה תהיה מדינה קטנה בקנה מידה עולמי", אמר מקרון.

מקרון היה השר הצרפתי הראשון שהזהיר מן ההשלכות השליליות של ברקזיט כבר בחודש מארס השנה. הוא אפילו איים שצרפת תעביר את מחנה הפליטים בקאלה לצד הבריטי של התעלה. בימים שנותרו עד להצבעה בבריטניה, המסר התקיף של מקרון משקף את העימות בין פריז לברלין בשאלת הטיפול בתוצאות של ברקזיט.

הקנצלרית אנגלה מרקל נוטה לגישה מקילה יותר כדי לרכך את הזעזועים הצפויים במקרה זה, ואילו צרפת מבקשת להדגיש במהירות מה בריטניה תפסיד, כדי למנוע מגמת פרישה של מדינות נוספות מהאיחוד.