הספירה לאחור: 10 זירות מסחר נותרו בהליך - גם i Trader בחוץ

בקשתה לקבלת רישיון של סמארט קפיטל נדחתה גם היא ■ רשות ני"ע: "הפיקוח בפועל על החברות הנותרות טרם החל, ולאף אחת מהן אין כיום רישיון" ■ מבטיחים לכם רווח מהיר? תיזהרו!

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

רשימת זירות הסוחר המאושרת על-ידי רשות ניירות ערך ממשיכה להצטמצם, והבוקר (א') התווספו שני שמות נוספים לרשימת החברות שבקשתן לקבלת רישיון מהרשות נדחתה - החברות סמארט קפיטל (Smart Capital) ואיטריידר (Trader i). מהמסמך שפרסמה הרשות עולה, כי סמארט קפיטל (לשעבר אלפא טרייד) ואיטריידר (גל מדיה טרייד) נדרשות לסיים את פעילותן עד אמצע חודש יולי.

בכך הצטמצמה רשימת זירות הסוחר שהחלו לפני כשנה בהליך הרישוי של רשות ני"ע ביותר מחצי, ומתוך 21 זירות שהגישו בקשה לאישור הרשות, נותרו רק 10 שרשאיות לפעול כל עוד רשות ני"ע לא החליטה אחרת, וייתכן כי בהמשך חלקן יידחה על-ידי הרשות.

ברשות מדגישים כי החברות שנכללות ברשימה שלא אושרה על-ידיה "וממשיכות לנהל זירת סוחר לאחר התאריך הנזכר ברשימה, מפרות את החוק, ועל הציבור להביא בחשבון את הסיכונים הכרוכים בכך". עוד מוסיפים שם לגבי החברות שהגישו בקשה לרישיון ורשאיות להמשיך ולפעול כי "הפיקוח בפועל על חברות אלו טרם החל, ולאף אחת מהן אין כיום רישיון מטעם הרשות".

שוק זירות הסוחר, שמוכר לעתים כשוק הפורקס, הוא שוק שצומח במהירות ושזוכה לביקורת רבה מצד לקוחות רבים, ובימים אלה הענף נמצא בתחילת הליך הפיכתו לענף מפוקח על-ידי רשות ני"ע. רשות ני"ע מקדמת מאז אמצע שנת 2015 הליך לרישוי זירות הסוחר בישראל, ובמסגרת זו היא נדרשת לגבש שורת נוהגים ופעילויות בשוק, תוך קביעת מדיניות חדשה, או אף ראשונה, בנושאים רבים.

מאז החלה בהליך להכפפת זירות הסוחר לרגולציה (שמנוסחת תוך כדי הליך הרישוי), יצאה הרשות כנגד חלק משמעותי מפעילות הזירות. בין היתר מדובר בדרישה לסחור אך ורק בנגזרים או בני"ע ובמוצרים שנסחרים בבורסות מובילות בעולם ושאושרו על-ידיהן, וכן היא יצאה נגד מסחר באמצעות מערכות אלגו-טריידינג של הזירות.

בשוק זירות הסוחר חוששים שרשות ני"ע מעוניינת להצר את צעדיהם במידה רבה, ואולי אף לחלוטין, כחלק מהליך הרישוי של תחום עיסוק זה תחתיה, ומתוך תפיסה ביקורתית מובהקת ביחס לאופי הפעילות של זירות אלה.

בוועידת שוק ההון של "גלובס" שהתקיימה בשבוע שעבר התייחס יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, לנושא, ואמר כי הליך מתן הרישיונות לחברות צפוי להסתיים ברבעון השלישי של השנה.

האוזר הדגיש בדבריו את הסיכון בפעילות ואמר, "היזהרו, אל תתפתו להשקיע בלי לבדוק שזה גוף מפוקח ואל תתפתו ללכת אחרי מקסמי שווא של תשואות גבוהות ללא סיכון".

עוד הוא אמר בנושא, כי "זירות סוחר, זירות למסחר באופציות בינאריות וכדומה יכולות לשמש לעיתים ככיסוי לפעילות לא הוגנת לכאורה, ששורפת את כספם של חוסכים ותמימים ופנסיונרים. הדבר לא נעלם מאיתנו ולכן החלטנו שיש לאסדר את התחום אחת ולתמיד".