סוף לניצול החייבים

הצעת חוק שעברה בשבוע שעבר צפויה לחסום פירצה ברשת ההגנה הצרכנית

עורך דין אהוד פלג / צילום: איל יצהר
עורך דין אהוד פלג / צילום: איל יצהר

השיכחה היא חולשת אנוש ידועה. אין היא באה מכוונה רעה, גם כשמדובר בתשלום חוב שלא ביצעת. במקרים רבים תזכורת מספקת כדי לגרום לחייב לשלם את חובו, ולבעל החוב - לקבל את כספו.

לצערנו, היו בעלי חוב שניסו לנצל לרעה את חולשתם זו של החייבים ולפתוח לעצמם "תוכנית חיסכון" ערמומית במיוחד: הם המתינו שנים אחדות עד לגבול ההתיישנות (7 שנים), כדי שהחוב יישא הצמדה וריבית הרבה מעבר לשיעורים הנהוגים בבנקים; רק אז היו פונים לחייב בפניות מפחידות ובאיומים של פתיחת הליכי הוצאה לפועל, אם לא ישלם מיד את חובו שתפח, ובתוספת הוצאות הליכי הגבייה.

ניתן לומר כי זו אמנם צרה שהחייב הביא על עצמו, בכך שלא זכר לפרוע את חובו במועד, אך כבר אמרנו - לשכוח זה אנושי. לעומת זאת, תכנון מכוון של "השכחה" מצד בעל החוב היא התנהגות בלתי הוגנת, שנועדה להכשיל צרכן ולהיבנות מחולשתו זו.

גורמים שונים הגדילו לעשות, כך שגם כאשר לא היה כלל חוב של הצרכן, היו שולחים לצרכנים דרישות פירעון של חובות שנוצרו כביכול שנים אחדות קודם לכן, תוך שהם מסתמכים גם כאן על זיכרונו הקצר של הצרכן, בלי לספק לו כל אסמכתא לחוב זה, על-מנת שלא יוכל לבחון ולגלות את מופרכות הדרישה.

דומה כי כאשר קורצת הזדמנות לרווח כספי לבעלי עסקים מסוימים, הם מסונוורים ומתעלמים מערכים כגון יושר והגינות, שלא לומר כיבוד החוק. צרכנים רבים נבהלו מהפניות המפחידות - ורצו לשלם חובות שלא היו ולא נבראו.

בעקבות חשיפה של ממדי התופעה, יזמו במועצה הישראלית לצרכנות תיקון לחוק הגנת הצרכן, שהוצע בכנסת הקודמת על-ידי חבר הכנסת לשעבר בועז טופורובסקי, וקודם בכנסת הנוכחית על-ידי סגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), יחד עם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). 

החוק, שאותו הצליחו חברי הכנסת חסון ומקלב להעביר בשבוע שעבר בקריאה שנייה ושלישית, ישים קץ למציאות של גביית חובות בדרך לא הוגנת, שממנה סבלו עשרות אלפי חייבים. בזכות חוק זה, בעלי חוב יחויבו לשלוח לחייב תזכורת כתובה בדבר קיומו של החוב לא יאוחר מ-4 חודשים ממועד היווצרותו, וכן לספק לחייב תחשיב ואסמכתא להוכחת אמיתות החוב.

בעלי חוב שלא יעמדו בכך, יהיו חשופים לקנס כספי כבד מהרשות לסחר הוגן, ואם ימהרו לפנות להליכים משפטיים, הם ייאלצו לספוג בעצמם את הוצאות הגבייה - אפילו אם החוב כשלעצמו מוצדק.

בכך חוסמת הכנסת פירצה ברשת ההגנה הצרכנית, ובנוסף מעבירה מסר חשוב לבעלי עסקים, שלפיו גם מימוש זכות חוקית שיש לך כלפי צרכן - צריך שתיעשה בתום-לב, בהגינות ובידיים נקיות.

במהלך עבודת החקיקה המורכבת עמדו חברי הכנסת חסון ומקלב, יחד עם המועצה לצרכנות, מול התנגדות בולטת של חברות גדולות בשוק, שביקשו "להחריג" עצמן מהחוק. לשמחתנו, חברי הכנסת עמדו בלחצים והמשיכו בהליך החקיקה, כשהם דבקים בעקרונות שנקבענו.

אלברט איינשטיין אמר ש"ההפך מלשכוח זה לרשום". המחוקק הישראלי אומר שההפך מניצול שיכחה זה הגינות ויושר.

■ הכותב הוא מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות.