הבנקים יקבלו עד מיליארד ש' ממכירת מניותיהם בוויזה אירופה

טרם ברור מה יהיה רווח ההון שלהם מהעסקה ■ העובדים בחברות כרטיסי האשראי: רוצים נתח מהרווח

אחרי שדוח הרבעון הראשון היה חלש יחסית ברוב הבנקים, נראה כי חלקם יקבלו ברבעון השני חיזוק בדמות רווחים ממכירת מניות ויזה אירופה. הבנקים לאומי, דיסקונט, הבינלאומי ופועלים צפויים לקבל תמורת מכירת המניות סכום של עד 1.03 מיליארד שקל. מרבית הסכום יוכר בדוח הרבעון השני שיפורסם באוגוסט הקרוב. יחד עם זאת, עדיין לא ברור מה יהיה היקף רווח ההון מעסקה זו, אך היא צפויה לתרום באופן משמעותי לרווחים בדוחות הרבעון השני.

כחצי שנה עברה מאז הודיע קונצרן ויזה העולמי כי ירכוש את מניות ויזה אירופה מידי חבריה תמורת מעל 20 מיליארד דולר, זאת במסגרת תהליך התייעלות עולמי שמוביל הקונצרן לאיחוד כלל פעילויותיו תחת גג אחד. היום הודיעו לאומי, דיסקונט והבינלאומי כי התקבלו האישורים לעסקה, וכי הם צפויים לקבל את התמורה ממכירת המניות עד לסוף חודש יוני. התמורה מהעסקה תתקבל בשני שלבים - האחד עד סוף החודש והשני בעוד כשנתיים-שלוש, בהתאם לעמידה ביעדים.

בנק לאומי, המחזיק בלאומי קארד, צפוי לקבל 69 מיליון אירו (299 מיליון שקל) במזומן, ותשלום עתידי שעשוי להגיע ל-140 מיליון שקל. בסך הכל צפוי הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, לקבל כ-440 מיליון שקל ממכירת המניות.

בחברת כרטיסי האשראי כאל, המוחזקת על-ידי דיסקונט (72.3%) והבינלאומי (28.2%), יקבלו תמורת המניות 97 מיליון אירו (420 מיליון שקל) - 71 מיליון אירו במזומן ו-26 מיליון אירו במניות חסומות של ויזה אינק, אותן יהיה ניתן להמיר בהמשך. בנוסף תקבל כאל סכום עתידי של 6 מיליון אירו (כ-26 מיליון שקל). בסך הכל עשויים דיסקונט והבינלאומי לקבל דרך כאל סכום של עד 446 מיליון שקל. בשני הבנקים נכתב בהודעה לבורסה כי עדיין לא נקבעה חלוקת התמורה ביניהן לבין כאל.

בנק הפועלים צפוי גם כן ליהנות מהמכירה, אולם בסכום נמוך משמעותית לעומת הבנקים האחרים, וזאת מכיוון שהחזקותיו בויזה אירופה נמוכות יחסית. בדוח הכספי האחרון כתבו בבנק הפועלים כי הם צפויים לקבל 20-25 מיליון אירו במזומן ובמניות חסומות של ויזה אינק (85-110 מיליון שקל), ובעוד 3 שנים לקבל 8 מיליון אירו (כ-35 מיליון שקל). בסך הכל, עשוי הבנק לקבל עד 145 מיליון שקל.

זליכה מייעץ לעובדים

לחברות כרטיסי האשראי יש עוד משוכה לעבור בטרם ייהנו מהרווחים, והיא העובדים בחברות כרטיסי האשראי. ועדי העובדים בכאל ובלאומי קארד כבר הודיעו כי הם דורשים שגם עובדי חברות כרטיסי האשראי ייהנו ממענק בעקבות המכירה, מכיוון שלדבריהם הרווח שנוצר מעסקת מכירה ויזה אירופה לויזה העולמית הוא השבחה בעקבות פעילותם של עובדי החברה. ועד העובדים של לאומי קארד אף שכר לשם כך את פרופ' ירון זליכה כיועץ.

חברת כאל נמצאת בסכסוך עבודה עם הוועד על רקע גיבוש הסכם שכר חדש, והוועד אף הכניס את הנושא הזה כאחד מהנושאים בסכסוך. בשתי החברות הנושא עדיין נמצא על השולחן, ולא הושגה הסכמה עם העובדים. בחברת ישראכרט, בה הסכום נמוך משמעותית לעומת החברות האחרות, ככל הידוע הנושא לא הועלה על-ידי הועד.