שיכון ובינוי קיבלה את מרבית החוב בניגריה; מחדשת את הפעילות

יתרת החוב צפויה להתקבל בימים הקרובים ■ המטבע הניגרי צנח ב-38% מול הדולר ביומיים החולפים

ה"פקק" של פעילות חברת התשתיות שיכון ובינוי בניגריה משתחרר. שו"ב דיווחה אתמול לבורסה כי החברה הבת שלה הפועלת בניגריה, SBI, קיבלה את מרבית החובות שהצטברו בגין פעילותה במדינה. החברה קיבלה סכום של כ-17 מיליארד ניירה (המטבע הניגרי), שהם כ-65 מיליון דולר לפי שער של 260 ניירה לדולר. מדובר על יותר מ-85% מהחובות של ממשלת ניגריה ל-SBI במטבע מקומי. יתרת החוב צפויה להתקבל בימים הקרובים.

עוד מציינים בשיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון, כי "החברה מתאימה את היקפי פעילותה, ובכלל זה הפרויקטים המבוצעים על ידה בניגריה, בין היתר להיקפי גביית הכספים ממזמיני העבודות השונים שלה שם. עם קבלת התשלום, החברה מחדשת את פעילותה בפרויקטים השונים בניגריה".

המטבע הניגרי, נזכיר, נסחר עד לשבוע שעבר בשער קבוע "רשמי" של 197 ניירה לדולר, ואילו בשוק השחור ברמות של עד 370 ניירה לדולר. בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי של ניגריה כי הניירה ייסחר החל מהשבוע בשוק החופשי וללא מגבלות, מה שיאפשר את ההתאמות הנדרשות בכלכלה הניגרית, שסובלת מההאטה חריפה בעקבות צניחת מחירי הנפט בשנתיים האחרונות.

לאחר שממשלת ניגריה העבירה תקציב חדש לאחרונה, יאפשר ניוד המטבע התנעה מחדש של הכלכלה, ביחד עם פרויקטים רבים בתחום התשתיות שהוקפאו בחודשים האחרונים. היום, אגב, נסחר המטבע הניגרי בשער של כ-280 ניירה לדולר, לאחר ירידה בערכו של כ-8%. זו מצטרפת לצניחה של כ-30% אתמול בניירה אל מול הדולר. ל-SBI יש בניגריה 15 פרויקטים בביצוע הצפויים להסתיים עד ל-2020. מתוכם נותרו פרויקטים בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר (לפני הפיחות בניירה).

צבר ההזמנות של שיכון ובינוי נכון לסוף חודש מארס עמד על כ-15.6 מיליארד שקל, כשמתוכו כ-13 מיליארד שקל בפעילות הקבלנות. הפיחות של המטבע הניגרי צפוי לכווץ את הצבר בקרוב ל-2 מיליארד שקל, אולם מנגד ייכנסו אליו שני פרויקטים גדולים - הקמת כבישי אגרה בטקסס ובקולומביה, בהיקף מצטבר של כ-3.1 מיליארד שקל.