שפירא: קבוצת ה-15 תוזמן להעיד בפרשת השחיתות ברשות המסים

מדובר בחוקרים ואנשי הביקורת במחלקת החקירות של רשות המסים, שהתלוננו על מעשי שחיתות ביחידת החקירות ובצמרת רשות המסים - תלונות שלטענתם טויחו ובגינן הם נפגעו בעבודה 

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

מבקר המדינה, יוסף שפירא, הודיע אתמול (ג') בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת כי החליט לזמן לעדות את "קבוצת ה-15" - החוקרים ואנשי הביקורת במחלקת החקירות של רשות המסים, אשר התלוננו על מעשי שחיתות ביחידת החקירות ובצמרת רשות המסים, תלונות שלטענתם טויחו ובגינן הם נפגעו בעבודה. טיוח פרשת רשות המסים תואר בהרחבה בסדרת כתבות ב"גלובס" ב-10 השנים האחרונות.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הודיעה כי תדרוש לקיים דיון נוסף, וכן היא מבקשת לבדוק אילו סנקציות ניתן להפעיל נגד מי שמתנכל לעובדים שחשפו שחיתות, בעיקר כאלה המצויים תחת צווי הגנה של מבקר המדינה. המבקר מסר כי מאז מינויו באמצע 2012, ניתנו 11 צווי הגנה קבועים לחושפי שחיתות ו-28 צווים זמניים.

ח"כ מיקי רוזנטל טען כי חושפי שחיתות כדוגמת רפי רותם מקבוצת ה-15 משלמים מחיר אישי בלתי אפשרי, סובלים מטיפול הלוקה בסחבת ומופקרים במקרים רבים, כמו למשל היועצת המשפטית של עיריית נצרת עלית, עו"ד אולגה גורדון, שהשתתפה בחשיפת השחיתות בעניין ראש העיר שמעון גפסו, שהורשע לאחרונה וסולק מתפקידו.

את "קבוצת ה-15" הובילו רפי רותם, שקיבל ממבקר המדינה הכרה כחושף שחיתות - נגדו מתנהל משפט בגין "העלבת עובדי ציבור" בעקבות מסרים ופקסים ששלח לגורמים במערכת אכיפת החוק בהם טען לטיוח ושחיתות - ואיתו מי שהיה בכיר במע"מ, רו"ח שוקי משעול, והחוקר הבכיר עו"ד חיים שצ'ופק (שפרש מרשות המסים).

במסמך שעליו חתומים ה-15 ובמסמכים נלווים, הם הצביעו על הטבות והעדפות פסולות לטייקונים (למשל ההנחה במס לנוחי דנקנר ברכישת סלקום) ולאנשי עסקים מקורבים לליכוד ולענף הכדורסל (כמו איתן אלדר מחברת גבור ספורט), על קשרים של בכיר ביחידת החקירות עם משפחות פשע ומבריחים ועצירת חקירות נגדם, חשדות לטיוח תיקי חקירה והיעלמות תיקים, חשיפת מקור מודיעיני שנרצח, הטרדה מינית של נישומה ומינויים פסולים בצמרת רשות המסים.

בין השאר הופנו טענות חמורות נגד מי שהיה אז מנהל רשות המסים, איתן רוב, שהוביל את תהליך הדחתו של רותם מתפקידו.

תלונת קבוצת ה-15 נחקרה על-ידי מפלג הונאה במשטרת מחוז תל-אביב, אולם מי שהייתה פרקליטת המחוז, עו"ד רות דוד, סגרה את התיק. שוקי משעול העיד כי פרקליטו בעבר, עו"ד רונאל פישר, העביר אליו הצעה לשלם שוחד לעו"ד רות דוד כנגד טיפול מקל בחקירה שנפתחה נגדו בעקבות פעילותו לחשיפת שחיתות, שהסתיימה בהרשעתו על חריגה של 540 שקל בהשתתפות המדינה בביטוח רכבו.

מי שעמד בראש החקירה במשטרת תל-אביב, רב-פקד אריה אידלמן, הצהיר פעמים אחדות כי עלו ממצאים חמורים, אולם לא ניתנו לו אמצעים לחקור אותם כראוי.

רק שני סעיפים מתלונת ה-15 נבדקו עד תום: הסעיף שעסק במינויים הפסולים עבר ליחידה הארצית לחקירות הונאה והסתיים בשורה של הרשעות. הסעיף שעסק בקשרים עם איגוד הכדורסל נבדק על-ידי מבקר המדינה הקודם, ובדוח ב-2006 נקבע כי מנהל רשות המסים באותה תקופה, איתן רוב, קיבל כרטיסי כניסה לאירועים באיצטדיון יד-אליהו בניגוד לנהלים ופעל בניגוד עניינים בין תפקידו ברשות המסים ותפקידיו באיגוד הכדורסל.

ח"כ אילן גילאון נחשף לאחרונה לעדויות של חלק מחברי "קבוצת ה-15" שניתנו בבתי משפט בהליכים שונים, עדויות בהן סיפרו על פגיעה בשכר ובתנאים ועל חששותיהם בעקבות הפגיעה ברפי רותם. גילאון פנה לוועדה לביקורת המדינה ולמבקר המדינה, כדי שישמעו את עדויותיהם של כל חברי "קבוצת ה-15", כולל הפגיעה בהם בגלל פעילותם במסגרתה.

בתקופה האחרונה מסר רותם עדויות נוספות לחוקרי המבקר ודרש לזמן לעדות חוקרים נוספים מ"קבוצת ה-15". כאמור, המבקר שפירא הודיע בדיון אתמול כי "אני פותח מחדש את התיק והם יוזמנו לעדויות חדשות אצלנו. בשבוע הבא תצא החלטה בעניין". 

ח"כ גילאון אמר בדיון: "רפי רותם הוא משל לאדם שהעז לעשות מעשה שלרבים נראה כמוטרף וחסר כל סיכוי - להתייצב כנגד כל הסיכויים, להסתכן,ולשלם מחיר כבד, ובלבד שהאמת תצא לאור, ותחטא את הריקבון העמוק השורר, לדאבוני, במקומות רבים מדי בשירות הציבורי.

"מה שעבר על רותם מאז חשף את שחשף הוא מסכת של ייסורים והתנכלויות, שהדעת איננה יכולה לסבול. הוא בדיוק הדוגמה לאיך אסור שינהגו בחושפי שחיתויות ובאנשים שמעזים לקום ולומר את מה שרבים מנסים להשתיק. על מבקר המדינה לפרוש את חסותו על כל אותם חושפי שחיתויות ולספק להם חומת הגנה ככל שנדרש - ובלבד שלא יאונה להם כל רע ושהמחיר שיאלצו לשלם על מעשיהם לא יהיה כה קשה מנשוא. 

"לאור הכרזת המבקר שהחליט לפתוח מחדש את החקירה בעניינו של רותם, נותר רק לתמוה האם אותה החלטה הייתה מתקבלת לו היה נוהג רותם בצורה מנומסת יותר ומקבל את צו ההגנה שהוצע לו, מבלי שהמשיך את מאבקו הקולני בשחיתות".