עוד 330 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית - עם מצלמות אכיפה

הפתרון של משרד התחבורה לפקקים: הרחבה דרמטית של היקף הנת"צים בגוש דן ■ גורמים בענף הרכב: אסור להקים נת"צים במקום נתיבים רגילים ולהפוך את הנהגים ל"נתיבי גבייה"

ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי
ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי

בחודשים הבאים יתווספו עשרות קילומטרים של נתיבים מוגבלים לתחבורה ציבורית (נת"צים) במטרופולין גוש דן ומאות בכל הארץ. חלק גדול מהנתיבים יבואו על חשבון נתיבים קיימים, שפתוחים כיום לכל כלי הרכב. כך עולה מתכונית "מהיר לעיר" של משרד התחבורה, שהוצגה היום בפני ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה.

מנהלת פרויקט "מהיר לעיר" בנתיבי איילון, עדי קין קרני אמרה כי כיום "קיימים 95 קילומטרים של נת"צים בתוך הערים ועוד 37 ק"מ מחוץ לערים והמטרה היא להוסיף עוד 217 ק"מ בתוך הערים ועוד 113 ק"מ מחוץ לערים".

לדבריה, עיריות לוד, רמלה, חולון, בת ים, קריית אונו והוד השרון כבר הצטרפו לפעימה הראשונה של התוכנית ובפעימה השנייה יצטרפו גם תל אביב, ראשון לציון, הרצליה ורעננה. יצוין כי במקביל לכינון הנת"צים צפויות להיות מוצבות לאורכן מצלמות אכיפה אוטומטיות, עם מערכת הפקת קנסות כאשר הגבייה תתבצע ישירות לקופות העיריות, שבשטחן יצולמו העבירות. זאת על פי חוק חדש שקיבלה הכנסת.

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי "נת"צים הם הביטוי הכי מהימן של הדמוקרטיה בחלוקת המרחב הציבורי, כי אוטובוס צריך לקבל שטח גדול פי 50 ממכונית פרטית". מצד שני, הוסיפה להבי כי "התחבורה הציבורית צריכה להיות יעילה כדי שלא יהיו מקרים שבהם רכב פרטי תקוע בפקק ליד נתיב תחבורה ציבורית ריק".

 

מנהל הרשות העירונית לתחבורה בתל אביב, אשר בן שושן, הוסיף כי חייבים לקדם נת"צים גם בכבישים הבינעירוניים והדבר בידיים של משרד התחבורה ולא בידי הרשויות.

יו"ר ועדת המשנה דב חנין אמר כי "אין עתיד לרכב פרטי במטרופולין, וצריך להרגיל את הציבור לכך. מי שיבין את זה מאוחר מדי ההיסטוריה לא תחכה לו. נדרשת מהפכה בצורת החשיבה שנותנת עדיפות לתחבורה הציבורית ותוכנית מהיר לעיר נועדה לצנתר את הסתימות שהופכות את הכניסה לגוש דן לבתי לאפשרית".

מנגד אומרים גורמים בענף הרכב בתגובה, כי "התוכנית חייבת להוסיף נתיבים ולא לקחת נתיבים קיימים מכלי רכב פרטיים, מה שיחמיר בצורה דרמטית את עומסי התנועה באזור גוש דן, במיוחד סביב אזורי התעסוקה המרכזיים, שגם כך מתקרבים לנקודת אל חזור. במקביל חייבים מתכנני התוכנית לוודא כי הנתיבים ישמשו את כלל הציבור מחוץ לשעות העומס - כמו למשל בסופי שבוע שבהם אין תחבורה ציבורית - ולא לבצע בהם אכיפה אוטומטית חסרת אבחנה ביום ובלילה, שכל מטרתה היא לייצר הכנסות לקופות העיריות".