דרמה בבריטניה: תומכי "הברקזיט" ניצחו

(עדכון) - עכשיו זה רשמי, אזרחי בריטניה בחרו לעזוב את האיחוד האירופי - 52% הצביעו בעד עזיבה ■ הליש"ט צונחת בכמעט 10% מול הדולר ■ הנפט צונח, בורסת לונדון צפויה לפתוח את המסחר בירידה של כ-10% ■ הזהב מזנק בכ-7%

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס

דרמה גדולה בבריטניה. תומכי עזיבת האיחוד האירופאי זכו ברוב במשאל העם. על פי ספירת הפתקים הסופית בעד עזיבה הצביעו 52% מהאזרחים שהשתתפו במשאל ובעד הישארות הצביעו 48%.

"האם הממלכה המאוחדת צריכה להישאר חברה באיחוד האירופי או לעזוב את האיחוד האירופי?" - זאת השאלה שעמדה אתמול (ה') בפני הבוחרים הבריטים שנדרשים להכריע את עתידה של המדינה במשאל העם על חברותה בגוש בן 28 המדינות. "להישאר חברים באיחוד האירופי" או "לעזוב את האיחוד האירופי", אלו הן שתי האופציות היחידות שעומדות לרשותם.

ההצבעה הגורלית בבריטניה החלה מהשעה 07:00 והסתיימה בשעה 22:00. 

הסקרים האחרונים שבוצעו הצביעו על מירוץ צמוד עם יתרון קל למחנה התומכים בהישארות באיחוד. אם יבחרו הבריטים להתנתק, צפויות לצעד זה השלכות כלכליות דרמטיות ומרחיקות לכת.

המטבע הבריטי טיפס לשיא של 6 חודשים אתמול והגיע לרמה של 1.4787 על רקע הסקרים האחרונים שהצביעו על יתרון קל למחנה התומך בהישארות בריטניה בגוש האירו. היום צונחת הליש"ט בכ-9% לרמה של 1.343 דולרים, שפל של כ-30 שנה. 

ההצבעה הגורלית על ה"ברקסיט" (Brexit) הגיעה בתום חודשים של קמפיינים יריבים סוערים, שבמהלכם אף נרצחה חברת הלייבור ג'ו קוקס, מתנגדת בולטת לעזיבת האיחוד. מה הוביל להחלטה לצאת למשאל? 

ראש הממשלה דייוויד קמרון הבטיח לפני הבחירות אשתקד כי אם ייבחר לכהונה נוספת, הוא יעלה את שאלת החברות באיחוד למשאל עם בשל לחץ לכך גובר בקרב גורמים שמרניים במפלגתו וברקע התחזקותה של מפלגת העצמאות, הדורשת להתנתק מבריסל. קמרון אכן זכה ברוב ענק והגדיל את כוחו בפרלמנט ופתח במשא מתן עם האיחוד לשיפור תנאיה של הממלכה, במטרה לשכך את ההתנגדות לחברות באיחוד.

לפי ההסכם, מהגרים מהאיחוד האירופי ימשיכו לקבל קצבאות ילדים שאותם יוכלו לשלוח לארצות מוצאם - אך אלו יושוו לרמת החיים במולדתם. מנגד, קמרון לא הצליח לקבל הסכמות לקיצוץ תשלומי הרווחה לעובדים המגיעים לבריטניה, אלא רק להעניק אותם בהדרגה. עוד נקבע כי בריטניה תמשיך לשמור על הפאונד וכי תהיה לה עצמאות חקיקתית גדולה משל יתר המדינות. מבקריו טוענים כי ההסכם לא עונה על כל הבטחותיו של קמרון וכי הוא לא יגרום לשינוי משמעותי.

 

מדוע לעזוב?

תומכי העזיבה טענו כי בריטניה איבדה את ריבונותה לטובת האיחוד וכי היא מוצפת במהגרים שמכבידים על כלכתה. הם גורסים כי ביורוקרטים אפורים בבריסל כופים את דעותיהם על מדינות אחרות ועל עמים אחרים ובעיניהם הממלכה תהיה חזקה יותר אם "תשיב" לה את עצמאותה. בין היתר הם מזהירים כי לא ניתן לשלוט כראוי על ההגירה במסגרת האיחוד וכי ההגירה הגבוהה - שהגיעה לשיא של שנים ב-2015 - פוגעת במשכורותיהם של הבריטים. הם מעוניינים להרחיב את מערכת ההגירה הקיימת לאזרחי מדינות הלא חברות באיחוד המתבססת על חמש רמות שונות של אשרת הגירה.

בעיניהם, החברות בנאט"ו ובמועצת הביטחון של האו"ם חיונית יותר להגנה על בריטניה מאשר האיחוד, שדרכו טרוריסטים יכולים להיכנס למדינה ביתר קלות. לטענתם, בריסל מתערבת בתקציבי הביטחון של לונדון ורוצה להקים צבא משלה. כמו כן, מחנה העזיבה סבור שלממלכה תהיה יותר השפעה בזירה הבינלאומית מחוץ לגוש המנסה לפעול כיחידה מדינית אחת.

מבחינה כלכלית, תומכי העזיבה טוענים כי מצבה של בריטניה ישתפר. לטענתם, חברות בריטיות יהיו פטורות מנטל הרגולציה של האיחוד והסחר עם מדינות האיחוד יימשך, מאחר שבריטניה מייבאת יותר מהן מאשר מייצאת להן.

מדוע להישאר?

הצד השני הזהיר מהפיכתה של בריטניה למדינה לא רלוונטית, שתספוג מכה כלכלית קשה אם תהיה המדינה הראשונה שפורשת מהאיחוד. לפי תחזיות של ארגונים פיננסיים בינלאומיים, עזיבת הממלכה עלולה להוביל לטלטלה בשווקים ולפגוע בצמיחה המקומית. אלו המצדדים בהישארות בגוש מזהירים מפני אובדן של שלוש מיליון משרות הקשורות לסחר בין לונדון לבריסל ומפני אובדן השקעה יומית בסך 66 מיליון פאונד. בכל מקרה, הם טוענים, תצטרך בריטניה לעמוד בפני תקנות מסוימות של האיחוד ולהעביר לו תקציבים כדי לקבל גישה לשוק המשותף. לדבריהם, הרווחים הכלכליים מהאיחוד עולים על ההוצאות הנגזרות מהחברות בו.

תומכי ההישארות אמרו כי על בריטניה להישאר בגוש כדי לסייע לו לקבל החלטות גדולות ולא לעמוד מנגד ולא להשתתף בעיצוב המדיניות שלו, משום שמחוצה לו תצמצם יכולתה של לונדון להשפיע על העולם. לטענתם, שיתוף פעולה עם השכנות באיחוד חשוב כדי להתמודד עם איומי ה טרור המשותפים הנשקפים ליבשת.

 

 

 

מה יקרה כעת?

כעת תצא בריטניה אל הלא-נודע ותיקח עמה את האיחוד. מעולם לא יצאה חברה בגוש ולכן כל התהליכים יתרחשו בפעם הראשונה ובאופן חסר תקדים. לפי האמנה האירופית, לונדון ובריסל יחלו במשא ומתן על היחסים המחודשים ביניהן שלו מוקצב פרק זמן של שנתיים. אם לא יגיעו הצדדים להבנות, תתבטל חברותה של בריטניה באיחוד, אלא אם יוחלט על הארכת הזמן של השיחות - תסריט שהוזכר לא פעם.

בגרמניה ובמדינות אחרות באירופה הבהירו כי ההחלטה של בריטניה היא סופית ולא ניתנת לשינויים, אך יש מי שמזכיר את העובדה שבפוליטיקה הכל אפשרי. קמרון צפוי להתפטר ולקרוא לקיום בחירות חדשות.