יאח"ה לא אמורה להפיל ממשלות

תוצאה מדאיגה מתקבלת מחיבור שתי ידיעות שפורסמו לאחרונה על המשטרה

רוני אלשיך / צילום: רויטרס
רוני אלשיך / צילום: רויטרס

תוצאה מדאיגה מתקבלת מחיבור שתי ידיעות שפורסמו לאחרונה העוסקות במשטרת ישראל. הידיעה הראשונה - מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך: "יאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה, ב' ס') יכולה להקים ממשלות ולהפיל ממשלות. אין מקום רגיש מיאח"ה, אבל יאח"ה צריכה לצעוד ישר, וזו משימה לא פשוטה".

במאמר מוסגר אשאל: למה קשה לצעוד ישר? הרי זוהי הדרך הקצרה, הנכונה, המתחייבת על-פי חוק, ועבור גוף עתיר סמכויות פוגעניות כמו המשטרה - היחידה!). אלשיך אף ייחס את המהפך הפוליטי בישראל בשנת 1977 לחקירות המשטרה - לא פחות. הוא אמר כי "זה כנראה לא במקרה שהיחידה נולדה ב-75', וב-77' הממשלה כבר נפלה" (פורסם ב"גלובס" ב-17.6.16).

והידיעה (המדאיגה גם כשלעצמה) השנייה - "ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב מני יצחקי, הנחה את יחידתו ליצור מסמך המכיל מידע רגיש אודות כל חברי הכנסת שכיהנו בקדנציה הקודמת, והכולל בין השאר חשדות לכאורה לביצוע עבירות... רשימה של עדים שניתן יהיה לזמנם בבוא העת במידת הצורך כדי לגבש את החשדות כנגד חברי הכנסת" (פורסם ב"מעריב", 19.6.16, בעקבות חשיפת ערוץ 10). 

לשפשף את העיניים ועדיין לא להאמין. הרי אם יש חומר המצדיק חקירה משטרתית - יש לבצעה מיד. מה הטעם לאגור חומר כזה? האגירה מעוררת חשש כבד, שבעתיד החומר עלול לשמש להפעלת לחץ על חבר כנסת, אם לא גם לסחיטתו. האם אנו חיים במדינת חוק דמוקרטית או במדינת משטרה טוטליטרית? 

ברצוני להתנצל בפני עו"ד אביגדור פלדמן. בראיון שלו לתוכנית טלוויזיה ששודרה לאחרונה, אמר פלדמן כי המשטרה והפרקליטות מחזיקות בכספת חומר נגד אזרחים. בראיון שלי נשאלתי על כך. חרף הביקורת הרבה שיש לי נגד התנהלותן של המשטרה והפרקליטות בתחומים רבים, התקשיתי שלא לחייך. עתה נמחק החיוך מפרצופי. מחילה, אביגדור.

על רקע זה, ברצוני לשוב לאמירה החדשה של המפכ"ל, ולהציע כך: תפקידה של יאח"ה איננו להפיל או להקים ממשלות. קצת צניעות וריסון עצמי לא יזיקו לה. תפקידי המשטרה קבועים בחוק, ואסור לה להוסיף עליהם. נוכח חשד סביר לביצוע עבירה היא מחויבת לחקור. את הממצאים עליה להעביר לפרקליטות, וזו תחליט אם יש מקום להגיש כתב אישום. אין ולא יכול להיות מקום לאגירת חומר נגד חברי כנסת.

אם לא היו מרבים מדי להשתמש אצלנו בביטוי השחוק "סכנה לדמוקרטיה", הייתי שוקל להשתמש הפעם, לראשונה, בביטוי מופרז זה.

■ הכותב הוא פרופסור מן המניין במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת-גן, מחבר הספר "הרשעת חפים מפשע בישראל ובעולם: גורמים ופתרונות".