80 מ' ש' חריגה בהקמת המתקן של שיכון ובינוי בנאות חובב

המתקן לטיפול בשפכים כימיים, שאותו מקימה חברת אלקון שבבעלות שו"ב, ייפתח החודש בצפון הנגב

המתקן הקיים בקריית אתא / צילום: מתוך אתר אלקון
המתקן הקיים בקריית אתא / צילום: מתוך אתר אלקון

חריגה של עשרות מיליוני שקלים בהקמת מתקן הטיפול בשפכים של חברת שיכון ובינוי בנאות חובב שבצפון הנגב. המתקן, שייפתח עד סוף החודש, יטפל בסוגים שונים של שפכים, חלקם מסוכנים. את המתקן הקימה חברת אלקון שאותה רכשה שיכון ובינוי בשנת 2014. ל"גלובס" נודע כי בה בעת שהחברות העריכו את עלות המתקן בפחות מ-100 מיליון שקל, בפועל עלתה הקמתו כ-180 מיליון.

המתקן צפוי לטפל ב-135 אלף טונה שפכים בשנה, לעומת 80 אלף טונה במפעל הנוכחי של אלקון בקריית אתא. הלקוחות המרכזיים של אלקון הם מפעלי תעשייה - בעיקר בתחומי הכימיה, האנרגיה והפרמצבטיקה. השפכים של תעשיות אלו משונעים למתקן ועוברים בו טיפולים שונים.

בפברואר 2014 רכשה שיכון ובינוי (באמצעות שיכון ובינוי מים בע"מ) 30% ממניות אלקון תמורת 12 מיליון שקל. בשנה שעברה רכשה את יתר ה-70%, ובכך מימשה אופציה שניתנה לה בהסכם הרכישה. המתחרה העיקרית של אלקון היא החברה לשירותי איכות הסביבה, חברה ממשלתית שהוכרזה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים בעלת מונופולין בתחום הטיפול בשפכים.

כאמור, החברות העריכו את עלות העתקת המפעל לנאות חובב ב-100 מיליון שקל, ואולם זו הגיעה ל-180 מיליון שקל. בשיכון ובינוי אומרים כי החריגה הובאה לידי ביטוי כבר בדוחות הכספיים של שנת 2015, כך שלא צפויה להיות לה כל השפעה על הדוחות הקרובים שלה. עוד מסבירים, כי בניגוד למה שצפתה החברה תחילה, חלק מרכיבי המתקן בקריית אתא היו ישנים מכדי להעביר אותם לדרום, כך שהיא נאלצה לקנות רכיבים חדשים ויקרים.

שנה לא פשוטה

החריגה בעלויות המתקן, הגם שהוא חלק זעיר מכלל עסקיה של שיכון ובינוי, בוודאי לא תורמת לחברה שעברה שנה לא פשוטה. בנובמבר 2015 הודיעה החברה כי השותפה שלה במיזם הסולארי הענק באשלים, אבנגואה הספרדית (50%), נמצאת על סף פשיטת רגל. מדובר בתחנה שתייצר 110 מגה-ואט חשמל, ועלות הקמתה נאמדת ב-4 מיליארד שקל. בעיה זו נפתרה כשלפני חודשיים הודיעה שיכון ובינוי על הכנסת קרן נוי וקבוצת TSK במקום אבנגואה. לטענת שיכון ובינוי, התחנה אמורה להיכנס לפעילות כמתוכנן ב-2018 (ראו ידיעה נפרדת על המיזם בעמוד זה).

בעיה גדולה נוספת שעמה התמודדה שיכון ובינוי התעוררה בפברואר האחרון, אז דווח כי ניגריה ביקשה מהבנק העולמי סיוע מיידי של 3.5 מיליארד דולר, שיוקצו לתשלומי אג"ח. נזכיר כי החברה הבת של בינוי ושיכון, SBI שו"ב, המרכזת את פעילות החברה בניגריה, מבצעת שם 15 מיזמים בכ-12.1 מיליארד שקל, הצפויים להסתיים עד 2020. מוקדם יותר החודש הודיע הבנק המרכזי של ניגריה כי בכוונתו להפסיק את קיבוע המטבע המקומי לדולר, מה שהוביל לצניחת המניה של שו"ב ב-11%. בינתיים ממשלת ניגריה הודיעה כי תחזיר מעל 90% מהחוב שלה לשיכון ובינוי.