גם צבי ויליגר נגד חברת BSD: "היא קיפחה את בעלי המניות"

חברה הקשורה לויליגר, ממייסדי חברת המזון ויליפוד שבשליטת BSD, פנתה לבית המשפט

צבי ויוסי ויליגר / צילום: יוסי כהן
צבי ויוסי ויליגר / צילום: יוסי כהן

נמשך המאבק על מינוי דירקטורים חדשים בחברת BSD (לשעבר אמבלייז) שבשליטת גרגורי גורטובוי. באסיפת בעלי המניות, שתתכנס במלון הילטון בלונדון ב-5 ביולי, מציעה החברה למנות כמה דירקטורים. עם זאת, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" לפני מספר שבועות, יוסי ויליגר - שרכש בשוק הפתוח מניות BSD - קרא לבעלי המניות למנות דירקטורים חדשים, והציע מועמדים משל עצמו. ויליגר ואחיו צבי ייסדו את חברת המזון ויליפוד ומכרו את השליטה בה ל-BSD תמורת מאות מיליוני שקלים.

BSD, שהיא חלק מפירמידת החברות שבשליטת גרגורי גורטובוי, מחזיקה ב-61.6% ממניות ויליפוד, וחברת המזון היא למעשה הנכס היחיד של הפירמידה. בשבוע שעבר פרסמה BSD עדכון נוסף בנושא: לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה המרצת פתיחה נגד BSD והדירקטוריון שלה, ובה ביקש בעל מניות אחר בחברה כי בית המשפט יצהיר שענייני החברה נוהלו תוך קיפוח של בעלי המניות, וכי יורה על איסור העמדת מועמדים מטעם החברה לדירקטוריון עד שיועמדו מסמכים לעיון בעלי המניות.

בנוסף, בעל המניות ביקש לאסור על החברה להתקשר בכל הסכם או לבצע כל פעולה בנכסיה, וכן למנות נאמן או מנהל מיוחד לחברה שיחקור את ענייניה הכספיים. דירקטוריון BSD ציין בתגובה כי הוא דוחה את הטענות.

בעלת המניות שהגישה את הבקשה היא "חברת צבי ו. ושות'"; לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, מדובר בחברה הקשורה לצבי ויליגר - אחיו של יוסי ויליגר ושותפו להקמת ויליפוד. צבי ויליגר הוא גם אחד המועמדים שהציע יוסי ויליגר לדירקטוריון BSD, במהלך שהתניע להחלפת הדירקטוריון הקיים.

מועמדים אחרים שהציע הם שמואל מסנברג, לשעבר מנהל אגף האשראי בבנק מזרחי, עו"ד קרן מרקוס, דיוויד דונין ויוסי ויליגר עצמו. כיום מכהנים בדירקטוריון בעל השליטה הנוכחי גורטובוי וכמה מאנשיו. אם וכאשר יצליח יוסי ויליגר למנות את הדירקטורים שהוא מציע, המשמעות בפועל תהיה חזרה לשליטה שלו בויליפוד.

BSD נגד אפל: סיבוב נוסף

מניית BSD נמצאת בהשעיית מסחר מהבורסה בלונדון מזה כחודשיים, משום שלא פרסמה דוחות כספיים שנתיים במועד. ברקע לכך עומדים סימני שאלה בנוגע לפיקדונות בהיקף של 51 מיליון דולר (נכון לסוף הרבעון השלישי של 2015), שלא ידוע מצבם הנוכחי. גם החברה שמעליה בפירמידה, BGI, נמצאת בהשעיית מסחר בבורסה בת"א מאותה סיבה.

הליך משפטי אחר בו מעורבת BSD דווקא לא מערב בעלי מניות מיעוט בה, אלא קשור לתביעה היסטורית שהגישה החברה נגד אפל, יצרנית האייפון. מסתבר כי למרות המהלומה המשפטית שספגה לפני למעלה משנה, החברה לא מרימה ידיים.

בגלגולה הקודם של BSD, תחת השם אמבלייז, היא הייתה חברת החזקות בתחום הטכנולוגיה. אמבלייז טענה בעבר כי אפל הפרה פטנט רשום שלה העוסק בהזרמת מדיה, ומומחה מטעמה העריך את היקף התביעה ביותר מחצי מיליארד דולר.

בתחילת 2015 נדחתה בקשת אמבלייז, והחברה הודיעה אז כי היא בוחנת את המשך צעדיה. היום דיווחה BSD לבורסה בלונדון כי בסוף השבוע שעבר היא הגישה לבית המשפט הפדרלי לערעורים במחוז וושינגטון בקשה לעיון חוזר בהרכב מורחב, על הערעור שלה על הכרעת הדין.

לפני כ-4 שנים רכש אלכסנגר גרנובסקי, איש עסקים יהודי-אוקראיני, את השליטה ב-BGI מידי צביקה בארינבוים במחיר מנופח. כעבור שנה רכש גרנובסקי (באמצעות BGI ובאופן פרטי) את השליטה ב-BSD, שנסחרת בלונדון, תמורת כ-60 מיליון דולר, אותם שילמה לבעלי המניות הקודמים שלה, ובראשם נפתלי שני וקרן פורטיסימו.

התכנון היה שקופת המזומנים של אמבלייז תשמש לרכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי שנקלע לקשיים, לצד בעל השליטה הקודם בחברה, נוחי דנקנר. העסקה לא יצאה לפועל, ובמקומה רכש גרנובסקי את השליטה בויליפוד מידי האחים צבי ויוסי ויליגר, שוב במחיר מנופח להפליא, בעסקה שהיקפה כמעט 290 מיליון שקל - יותר מפי 3 משווי השוק הנוכחי של המניות.

גורטובוי במקום גרנובסקי

על רקע המשבר באוקראינה, שפגע בעסקיו שם, נקלע גרנובסקי לקשיים פיננסיים. הוא פעל להכניס שותפים לנכסיו, מהלך שלא הושלם בשל תביעה שהגיש נגדו בנק מזרח אירופי בגין חוב שלא שולם (התביעה הסתיימה לבסוף בפשרה).

בקיץ שעבר העביר גרנובסקי את הפירמידה שבה השקיע מאות מיליוני שקלים לידי גורטובוי.

החזקות גורטובוי
 החזקות גורטובוי